Úsvit, předešlé hnutí Tomia Okamury, se rozpadlo poté, co jej jeho spolustraníci obvinili, že stranu prostřednictvím plateb za PR služby tuneloval. Nyní Okamura vysvětluje milionové platby za podobné zakázky zase jako předseda svého nového hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD).
V případě SPD stálo téměř 4,5 milionu korun „mediální zastoupení a poradenství PR při volbách“. A dalších 2,9 milionu mířilo podle transparentního účtu na průzkumy veřejného mínění.
„Obě tyto platby šly mediální agentuře Play Net, která pro hnutí zajišťovala analýzy voličského elektorátu, analýzu volební kampaně, mediaplány, strategické plánování kampaně a analýzy reakcí na změny vnímání voličů,“ uvedl ve středu na svém Facebooku Okamura.
Financování loňských parlamentních voleb musely všechny strany úřadům předat ke kontrole do minulého týdne. Miliony z transparentního účtu SPD odešly na poslední chvíli - pouhé dva dva dny před termínem. Ač se například za průzkumy ve většině případů platí ihned.
Okamura: S firmou, která dostala miliony, nemám nic společného
Ještě v úterý se SPD odpovědi na dotaz, komu peníze putovaly, vyhýbala. Hnutí se prý s agenturou Play Net ve smlouvách dohodlo na tom, že její jméno zveřejňovat nesmí.
KOMENTÁŘ: Okamuru úsměv přejde, Zeman má teď lákavější možnosti |
Okamura se nyní ohradil proti tomu, že by byl s příjemci milionů propojený. „S touto agenturou nemám osobně nic společného. Jsou to služby, které si zajišťuje každá velká politická strana, a výsledky voleb ukázaly, že naše kampaň proběhla výborně,“ uvedl Okamura s tím, že tunelování Úsvitu mu nikdy nikdo neprokázal.
Play Net není žádný marketingový obr. Spíš naopak, podle posledních zveřejněných účetních závěrek firma během let 2013 a 2016 utržila za své služby jen něco málo přes milion korun.
Peníze, které jí SPD poslala letos v lednu, tedy její tržby za rok 2016 převyšují patnáctkrát. V roce 2016 totiž vykázala tržby za své služby jen 503 tisíc korun. O rok dříve 579 tisíc a v roce 2014 byly 260 tisíc.
Účetnictví kampaně všech politických stran, které se podzimních voleb účastnily, nyní analyzuje Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran (ÚDHPSH).
„Strany měly povinnost nám dodat například i veškeré faktury. Úřad v následujících dnech toto účetnictví v nějaké podobě zveřejní, aby do něj mohl nahlédnout každý volič. Vypovídající bude například účetní kniha,“ uvedl člen úřadu Jan Outlý.
Firmu vlastní majitel agentury SANEP
Zajímavá je ovšem i struktura samotné firmy Play Net. Vlastní ji majitel agentury pro výzkum veřejného mínění SANEP Jan Fulín.
Ve firmě Play Net telefon zvedají pracovníci její mateřské firmy Astro Capital a odkazují na jednatele Radomíra Pekárka. Ten je jediným členem představenstva společnosti a MF DNES ho oslovila s dotazy.
Pekárek ale platí také za známého redaktora alternativních zpravodajských serverů, dnes je šéfredaktorem webu prvnizpravy.cz. I tento server spoluvlastní Fulín. Dělí se o něj s vydavatelem Parlamentních listů.
Okamura zrušil podmínku účasti SPD ve vládě |
Fulín a Pekárek jsou rovněž jedni z původních zakladatelů TV Barrandov, kde se dnes Okamura často objevuje. Vedení televize odmítlo, že by se televize jakýmkoli způsobem podílela na přípravě kampaně nebo měla jiný obchodní vztah s SPD nebo agenturami, které pro ni v kampani pracovaly. „Propojování televizní skupiny Barrandov stejně jako dalších firem patřících do vlastnické skupiny Jaromíra Soukupa s agenturami, které se podílely na předvolební kampani pro SPD Tomia Okamury, je zavádějící a lživé,“ uvedla televize v prohlášení.
Člen dozorčí rady Play Net Oldřich Zajíc je zároveň ředitelem SANEP.
Platbu 7,4 milionu korun za PR a analýzy zdůvodňoval Tomio Okamura také tím, že většina zavedených agentur jeho hnutí SPD ve svých průzkumech dlouhodobě podceňovala.
Pokud Play Net poskytoval SPD podobná čísla jako SANEP, pravdu má Okamura částečně. Agentura SANEP sice už dopředu odhadovala výsledek SPD vyšší než ostatní agentury. Nicméně postupně se jejich predikce srovnaly a v říjnu byly téměř stejné.
Předvolební průzkumy agentury SANEP naopak předpovídaly oproti ostatním agenturám výrazně nižší volební zisk konkurenční Pirátům. Jejich volební zisk měl být podle některých průzkumů agentury oproti SPD až poloviční. Přitom Piráti nakonec Okamurovo hnutí těsně porazili. V průzkumech ostatních agentur vycházely šance Pirátů jako velmi podobné těm hnutí SPD.
SANEP opakovaně prohrála soudy o svoje metody
Kolem SANEP se v minulosti objevily kontroverze. MF DNES například zjistila, že agentura, která pravidelně vydávala průzkumy oblíbenosti hejtmanů, získala statisícové dotace a také různé zakázky od Jihomoravského kraje. Právě tehdejší jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) byl přitom podle SANEP opakovaně nejoblíbenějším hejtmanem. SANEP tehdy důrazně odmítal, že by obojí mělo spojitost.
SANEP se dokonce dostala do soudního sporu s dalšími agenturami ze Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění. Ty v roce 2011 adresovaly agentuře SANEP otevřený dopis a vyzvaly ji, aby prokázala, že její postupy jsou založeny na uznávaných standardech kvality.
Agentura kritiku důrazně odmítla a své kolegy zažalovala. U soudů opakovaně prohrála. Loni v březnu její dovolání zamítl i Nejvyšší soud.