ČTĚTE TAKÉ:
Rozhněvaní muslimové zapálili dánskou ambasádu
Noviny na celém světě si kladou otázku, zda je etické si takové karikatury, které mohou urážet muslimy, objednávat a zveřejňovat. Hovoří proti tomu princip náboženské tolerance. Na druhou stranu však princip svobody říká, že noviny mají plné právo otisknout jakoukoliv karikaturu.
Pro naši euroatlantickou civilizaci je svoboda nepochybně na prvním místě. Ke svobodě se však nutně váže i odpovědnost a tolerance. Tyto principy by se neměly upravovat zákony, protože by se pak mohly stát klackem právě proti svobodě.
Nicméně tolerance vůči náboženské či jiné odlišnosti má patřit k základním článkům našeho názoru na svět. Dánské karikatury jsou jistě příkladem nízké tolerance. Jenže reakce z muslimského světa je naprosto nepřiměřená a fanatická. Vypálení dánských ambasád v Sýrii a v Libanonu ukazuje, jak hluboký příkop od sebe dělí obě kultury.
Je namístě si říci, že vědomé zneuctění nějaké víry je neslušné a neodpovědné. Pak je třeba, aby to platilo na všechny.
Tak třeba plakáty k filmu o Larry Flintovi, na nichž byl v roli Krista ukřižovaný muž v ženském klíně, se jistě dotýkaly náboženského cítění mnoha křesťanů. Je běžné, že evropské galerie vystavují různá díla zesměšňující křesťanství a nikdo se nad tím nepozastaví. Žádné domy nehoří.
Slušné noviny by si neobjednaly za účelem zábavy karikatury proroka Mohameda, ale ani Buddhy a ani Ježíše Krista. Respektují princip snášenlivosti. Ale princip svobody by nám měl být ještě dražší.
Na toleranci má právo každá kultura, tedy včetně té naší. Hořící ambasády ukazují, že kulturní střet je realitou dnešní doby. A my nemáme tento střet vědomě povzbuzovat a provokovat. Akce dánských novin proto není moc chytrá. Ale svoboda s sebou nese i možné zveřejňování nesmyslů a hloupostí.
Náš svět i česká politika stojí před velkým pokušením "zjednodušit" si situaci tím, že se bude postupně svoboda omezovat. To je horší nebezpečí než kulturní střet s muslimy. Mohlo by se jednat o sebevraždu naší vlastní civilizace.