Nový plán ministerstva dopravy: konec povinných taxametrů

  23:59aktualizováno  23:59
Nasednete do taxíku, ale displej, na kterém naskakuje cena za jízdu, nikde. A přitom bude všechno zcela legální. Tato situace by se již brzy mohla stát realitou díky chystané novele ministerstva dopravy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: ČTK

Česko jde proti proudu. Chystá se legalizovat alternativní taxislužby, které jinde v ­Evropě zakazují. Ministerstvo dopravy chystá klíčovou změnu: novelu zákona o silniční dopravě, která by taxislužbám umožnila využívat místo taxametru mobilní aplikace. 

Tím by se zlegalizovala služba Uber, alternativa taxislužby, kterou si lze přivolat ve velkých městech, jako je Praha či Brno, a jejíž řidiči nyní mají ostré spory s taxikáři na letišti.

„Moderní aplikace a služby nemůžeme zakazovat, jenom musí všichni dodržovat stejná pravidla. Platí to jak pro běžnou taxislužbu, tak třeba i pro Uber. Jedni si vybudovali špatnou pověst předraženými cenami a svým chováním a teď se bojí konkurence. Druzí porušují zákon a tvrdí, že jde o spolujízdu, přitom normálně podnikají, ale nemají koncesi a pojištěné auto jako taxi,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Aplikace proto navrhuje zlegalizovat jako alternativu za taxametr. Místo označení taxi na střeše by auto mohlo mít nálepku na dveřích, řidiči by měli živnostenské listy a licence jako řidiči taxi. Jediný háček je v tom, že přepravu přes aplikaci v mobilu by si mohl přivolat jedině zákazník, auta by nemohla stát na „štaflech“ před letištěm nebo před diskotékami. 

„Přesně tak už dnes ale Uber funguje a my dlouhodobě říkáme, že taková pravidla by se nám líbila. Je to estonský model, který už delší dobu dáváme za vzor,“ říká mluvčí Uberu Miroslava Jozová.

Česká republika by se tím vydala proti proudu. Řada zemí světa i Evropy – jako je Francie, Španělsko nebo Německo – po protestech taxikářů službu Uber zakázala, naopak malé pobaltské Estonsko mobilní platformy povolilo, fungují už tak služby Taxify či Wisemile. 

Nerovné podmínky
Uber funguje následovně: nainstalujete aplikaci, pár kliky vyberete, odkud kam chcete jet, rovnou vidíte cenu a pak už jen počkáte na automobil. Na taxíka, chtělo by se říct.Jenže to vlastně není taxík, ale běžný řidič, který jezdí pro službu Uber. Taxikáři mu nemohou přijít na jméno.Tvrdí, že zatímco oni musí splnit přísné podmínky, řidičem Uberu se může stát kdokoliv, kdo má mobil a automobil.

Úřady přitvrdily:

Řidič Uberu dostal obří kauci, taxikáři jeli férově

Co vše naproti tomu musí splnit taxikář, než vyjede? A kolik jej to všechno stojí? Už jen na nákup automobilu klade například Praha zvláštní nároky: vozidlo musí být maximálně osm let staré, nebo pokud chce taxikář čekat na zákazníky v centru, musí si ho obstarat ve žluté barvě.

Řidič pak musí získat průkaz způsobilosti řidiče taxislužby, který vydávají jednotlivé radnice a magistráty. Každý pak musí složit zkoušky z právního povědomí a místopisu, na živnostenském úřadu si pořídit koncesní listinu nebo živnostenský list. A do auta si musí samozřejmě nechat instalovat taxametr.

„Ten stojí od deseti do dvaceti tisíc korun s montáží. Od března příštího roku už budou muset i taxikáři mít EET. A přístroje, které toto rovnou umí, stojí okolo 20 tisíc,“ popisuje Tomáš Vopálenský z webu taxametry.cz. 

Taxikář si také musí najít dispečink, pod kterým bude jezdit. A měsíčně mu platit. „Nejčastěji okolo osmi tisíc korun měsíčně nebo procentuální podíl z tržeb,“ říká členka rady Asociace koncesionářů v taxislužbě Karolína Venclová.

Drahá pojistka
Nakonec je potřeba taxík pojistit. Na rozdíl od automobilů, kterým pro provoz Uberu stačí běžné povinné ručení, vozidla taxislužby musí mít sjednané speciální pojištění, jehož cena je většinou několikanásobně vyšší.

TEST: Uber, Liftago, nebo taxi? Vyzkoušeli jsme, které auto si zavolat

Například za naftovou Škodu Superb, u níž se zákonné pojištění pořídí od 3 do 6 tisíc korun, zaplatí taxikář s havarijní pojistkou a pojištěním sedadel podle výpočtů webu epojisteni.cz 56 tisíc korun, pokud je z Jihočeského kraje. V případě, že je Pražan, vyjde už roční pojištění automobilu na 92 tisíc korun.

I proto taxikáři považují za neférové, že řidiči Uberu nic z toho splňovat nemusejí. A nelíbí se jim ani plán ministerstva, že by k provozu taxislužby už nebylo potřeba mít taxametr, ale jen aplikaci v mobilu.

„Bude muset dojít k mnoha kompromisům, které mohou mít zásadní dopady na klasickou taxislužbu. Konkrétně se jedná o povolení používat aplikace místo taxametru u řidičů, kteří budou provozovat taxislužbu bez možnosti obsazovat na ulici a využívat výhod klasické taxislužby, jako jsou stanoviště, vyhrazené jízdní pruhy a vjezd do zákazu mimo dopravní obsluhu. Jednalo by se de facto o třetí způsob podnikání v taxislužbě. Tedy taxi s taxametrem, taxi bez taxametru a taxi s aplikací,“ řekl předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě Daniel Tarljovski.

Podvody i s aplikací
Taxikáři pak namítají, že skrze aplikace budou moci řidiči různých alternativních služeb cestující i okrádat, a to stanovením různých cen. „Taxametry jsou cejchované přístroje. Když jdu do masny, také mi maso zváží na váze, a ne přes aplikaci,“ říká členka rady Asociace taxikářů Karolína Venclová.

Ministerstvo dopravy jde s návrhem na jednání pracovní skupiny při Úřadu vlády ve čtvrtek. Pak zveřejní podrobnosti, jak by vypadala kontrola zdanění nebo jednotlivých jízd.

Model, se kterým ministerstvo dopravy přichází, funguje už například v Estonsku. Tamní předseda parlamentního výboru pro evropské záležitosti Kalle Palling přitom argumentoval podobně jako český ministr Dan Ťok, proč taxikaření přes aplikace zlegalizovat.

Estonci: Vstříc inovacím
„Technologie nám umožňuje využít stávající zdroje chytrými a flexibilními způsoby a nemůžeme připustit, aby nám nadměrná regulace znemožnila využívat ekonomické přínosy těchto inovací,“ obhajoval.

V Estonsku, kde už funguje i digitální občanský průkaz s elektronickým podpisem, si řidiči potřebnou licenci pro taxislužbu vyřídí na dálku přes internet během pár minut. Naproti tomu do telefonu si musí nainstalovat aplikaci, která automaticky vykazuje finančním úřadům příjmy z jednotlivých jízd.

Sametová revoluce

Připomeňte si události, klíčové osobnosti a atmosféru roku 1989 ve speciálu 30 let svobody.


  • Nejčtenější

Nehoda autobusu na Slovensku. Dvanáct mrtvých, zvažuje se státní smutek

Nejméně 12 lidí, z toho minimálně čtyři nezletilí, nepřežilo srážku nákladního vozu a autobusu u Nitry na jihu...

Je nás 300 tisíc, rezignujte, znělo z Letné. Máte právo na názor, vzkázal Babiš

Na Letenské pláni skončila krátce po čtvrté hodině demonstrace spolku Milion chvilek proti premiérovi Andreji Babišovi....

Skandinávie zažila vlastní Křišťálovou noc, neonacisté útočili koordinovaně

Ve Skandinávii se minulý víkend u příležitosti výročí Křišťálové noci odehrála řada koordinovaných útoků namířených...

Dnes už rozlišujeme přes 40 variant pohlaví, řekl v Rozstřelu genderový expert

Za totality se o problematice LGBT nemluvilo, což bylo paradoxně výhodné, že příslušníci sexuálních menšin nepodléhali...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Babiš: Proč mi vyčítají KSČ? Benešovou neodvolám, s Minářem se nesejdu

Ministryni Marii Benešovou neodvolám a s šéfem spolku Milion chvilek pro demokracii se nesejdu. Tak v rozhovoru pro...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

  • Další z rubriky

Při rallye zemřel divák, pozůstalým musí zaplatit provozovatel auta

Provozovatel závodního auta, které při nehodě na zlínské Barum Czech Rally v roce 2012 usmrtilo diváka, musí zaplatit...

Premium

Kapka v moři modrých zón: redakce otestovala P+R parkoviště

Redakce testovala parkoviště P+R v Praze i Brně. Opět se rozšiřovaly modré zóny, mnohdy až k parkovištím P+R, tím pádem...

Babiš je s byznysmeny na Ukrajině. Podpořil její integritu, včetně Krymu

Na Ukrajinu v pondělí večer přiletěl premiér a šéf ANO Andrej Babiš. „My určitě chceme naše ukrajinské partnery...

Premium

Nejznámější policista v Česku odchází. Já už tady nejsem rád, říká Šlachta

Bývalý šéf protimafiánského útvaru zvažuje svou budoucnost. Začal psát knihu s Josefem Klímou. A ve službě končí. „Jak...

Advantage Consulting, s.r.o.
2nd LEVEL SUPPORT MS SERVERS

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz