

Sesbírané baterie dováží Ecobat do svých třídicích linek v zelených papírových krabicích.
Autor: Dan Materna, MAFRA
A končí v bílých pytlech, které se rozvážejí do firem, co se specializují na získávání kovů.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Za minulý rok takto Ecobat zpětně odebral až 1243 tun baterek.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Jejich cesta začíná vyklápěním na linku, která je prosévá a odděluje ty nejmenší knoflíkové od zbytku.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Ve směsi se dají nalézt raritní kousky vyrobené ještě za minulého režimu.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Zbytek putuje dál po pásu.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Pracovníci z nich musí vybrat předepsané typy.
Autor: Dan Materna, MAFRA
A vhodit je do připravených boxů.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Vytříděné tužkové baterie se zpracovávají v Příbrami v historické hale z 19. století. V hale zatím probíhá renovace. Vlevo je starší stroj, vpravo je moderní drtič.
Autor: Dan Materna, MAFRA
"Vyměnili jsme velký drtič za menší a pomalejší kvůli úspoře energie a velkému množství prachu, který produkoval," vysvětluje vedoucí provozu.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Tmavě černá drť je plast z baterií, který se spaluje. Dalším produktem je takzvané podsítné - černý prášek tvořený oxidy manganu. Ten se využívá jako struskotvorná přísada do pece.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Autobaterie se vrší ve skladovacích jámách, ve kterých se mimo jiné jímá vytékající kyselina sírová.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Z desetimetrové tavicí pece na jedné straně vytéká olovo.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Na straně druhé jsou výpustě na strusku. Musí se odpichovat každých 15 minut a rozžhavená hmota se pak jímá do přistavených kokilů.
Autor: Dan Materna, MAFRA
„Když mi to jednou vyteklo, tak to bylo hodně rychlé. To je potom kalup a hodně horko,“ přiznává jeden z průvodců.
Autor: Dan Materna, MAFRA
„Stává se, že struska vyteče ven, ale jim se to nestane,“ ujišťují nás pracovníci.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Na závěr odpichu se musí přístup do pece uzavřít pomocí jílovité a žáruvzdorné hmoty.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Výsledkem tavby jsou 1,5tunové bloky surového olova na straně jedné.
Autor: Dan Materna, MAFRA
A struska ve tvaru kuželů na straně druhé. Ta se po nadrcení posílá zpáty do pece. Přebytky využívají majitelé skládek na zpevňování cest.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Olovo se musí v závěrečné fázi znovu roztavit a projít rafinací.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Tavicí nádoby pojmou až 100 tun olova.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Pracovníci z hladiny roztaveného olova jímají nečistoty a rafinují měď, cín, antimon nebo drahé kovy.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Celý proces trvá čtyři až šest dní.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Čisté olovo se plní přístrojem do cihlových forem.
Autor: Dan Materna, MAFRA
Výsledkem jsou 40kilogramové cihly, které čekají v areálu Kovohutě na odvoz k novému zpracování.
Autor: Dan Materna, MAFRA