Úterý 7. července 2020, svátek má Bohuslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. července 2020 Bohuslava

Češi recyklují 35 procent baterií. Část z nich končí v tavicí peci na olovo

  16:44aktualizováno  16:44
V Česku postupně roste počet baterií, které se dostanou do recyklace. Zatím 35 procent z nich končí ve sběrných boxech a jejich další osud už není příliš známý. Redakce iDNES.cz se proto vypravila do dvou firem prozkoumat následující recyklační proces.

Recyklování olova z baterií | foto:  Dan Materna, MAFRA

Cyklus recyklace malých přenosných baterií (tužkové, malé monočlánky, dobíjecí, pozn. red.) začíná ve 20 000 sběrných boxech, které jsou po celé České republice. Jejich provoz i následné třídění zajišťuje nezisková organizace Ecobat.

Fotogalerie

Společnost sváží sesbírané baterie do několika míst, kde jsou třídicí linky. Redakce iDNES.cz se vypravila do provozovny firmy Ecobat v Kladně, kde se recyklují zejména tužkové baterie. „Jde sem sběr z obchodů, škol a je to běžná spotřebitelská směs. Zrecyklujeme 95 procent baterií, které se ve sběru vyskytnou,“ vysvětluje jednatel společnosti Petr Kratochvíl.

Kdo by čekal velkou provozní halu, byl by zklamaný. Ecobat si tady vystačí s menší linkou, postavenou na principu třídičky brambor.

Po úpravách pro potřeby baterií zvládne během roku zpracovat 350 až 400 tun materiálu. V loňském roce Ecobat zpětně odebral 1243 tun, což odpovídá 35 procentům baterií dodaných na trh. Číslo každoročně stoupá (více o sběru zde).

Olověné baterie

Kovohutě Příbram uvádí, že recyklují 90 až 95 procent olověných baterií dodaných na trh. Cenný kov se nachází jak v autobateriích, tak v záložních akumulátorech, které spadají do kategorie malé přenosné baterie. Ty sbírá společnost Ecobat a zásobuje jimi firmu v Příbrami.

Hořící knoflíky a monočlánek z 80. let

Linka prosévá v první fázi velkou směs a odděluje knoflíkové baterie. „Vedle třídění a recyklace musíme dbát na bezpečnost. Zvlášť opatrně musíme nakládat se všemi lithiovými bateriemi. Pokud se k nám výjimečně dostanou nabité, zásadně je necháváme v původních obalech, aby nedošlo k jejich zkratování. Stalo se nám, že je obsluha začala vyloupávat a ony na sebe polehaly a začaly hořet,“ vzpomíná Kratochvíl zatímco se probírá vrškem velkého bílého pytle, kde je asi tuna různých typů baterií.

Po prosetí se hromada článků a válečků posouvá po podlouhlém pásu, kde se jimi probírají pracovníci a rozdělují je podle typu do připravených košů. Sám si zkouším alespoň něco roztřídit, ale z „přitékající“ směsi zvládnu vybrat maximálně dvě až tři lithiové.

Recyklování olova z baterií

Běžné spotřební baterie mají životní cyklus asi pěti let, než se dostanou do sběrného systému. Kratochvíl po chvíli vytahuje raritní monočlánek vyrobený v podniku ve Slaném ještě v 80. letech. „Tohle logo má tradici už od 20. let a výroba tohoto typu byla ukončena v roce 1992. Ten, který držím v ruce, musel být vyrobený někdy dřív,“ uvádí.

Téměř historický nález poukazuje na současný stav - většina vybitých baterií se hromadí v domácnostech. Podle průzkumu Ecobatu z roku 2014 jich na jednu rodinu připadá až 49 (výzkum probíhal v téměř 7000 domácnostech, pozn. red.). Lidé se tedy sběrem zabývají, s odnosem do recyklace si ale dávají na čas. Situace v komunálním odpadu je příznivější, protože tam baterií končí jen minimum.

Recyklování olova z baterií

Poté, co se baterie rozdělí podle typu a složení, putují do firem, které se specializují na zpracování různých kovů. Velká část jde do zahraničí, například do Německa, Švédska, Polska nebo Španělska.

Česká legislativa nařizuje, aby firma dokázala využít více než 50 procent hmotnosti baterie. Kovohutě Příbram patří k těm, kterým se to daří naplnit. Naše návštěva pokračuje právě do bývalého hornického města, abychom se podívali na získávání olova z autobaterií a záložních akumulátorů.

Tavbou olova k dalším bateriím

Firma se zabývá i zpracováním běžných tužkových baterií, na místní lince se však dokončuje téměř půlroční rekonstrukce, a tak se ubíráme areálem směrem ke skladovacím jámám, kde se vrší hromady automobilových baterií. Každá z nich obsahuje asi 60 procent cenného olova. Řada z nich plave v malém jezírku kyseliny sírové, která vytéká z rozbitých obalů. Prostory jsou proto vyrobené z odolných materiálů a celá plocha je vyspádovaná, aby se kyselinu dařilo zachytávat. Kovohutě ji pak posílají na ekologickou likvidaci.

Recyklování olova z baterií

Do dalšího procesu postupují baterie pomocí jeřábu, který je přenáší do sousedícího drtiče. Hlasitý lomoz dává tušit, že je práce v plném proudu. Baterie se drtí na menší kusy, aby se před tavením zbavily veškeré zbývající kyseliny.

Část baterií poté projde linkou, kde se od kovů oddělí cenný plast - polypropylen - tvořící obal. Po úpravě se spolu s dalšími surovinami nasazují do vysoké tavící pece.

Recyklování olova z baterií

My se jdeme podívat o patro níž na výsledek. Do ruda rozžhavené olovo z roztavených baterií zde vytéká do připravené nádoby ve tvaru velké 1,5tunové kovadliny. Jedná se o surové olovo s mnoha příměsmi, musí se proto dále zpracovávat. „Z pece vytéká plynule 24 hodin denně. Zastaví se jenom při odpichu strusky,“ vysvětlují průvodci.

V peci se popel z koksu a další nečistoty soustřeďují do strusky. Taviči ji musí jednou za 15 minut z pece takzvaně odpíchnout, aby odtekla. Jeden z nich nám vzápětí ukazuje, jak to vypadá v praxi. Do pece zarazí dlouhou tyč, která pronikne žáruvzdornou hmotou. Ven se vyhrne jasně rudý příval strusky, která začne plnit přistavenou kokilu (nádoba, do které se může pakovaně odlévat rozžhavený kov, pozn. red.).

Recyklování olova z baterií

„Když mi to jednou vyteklo, tak to bylo hodně rychlé. To je potom kalup a hodně horko,“ přiznává průvodce. „Stává se, že to vyteče i ven, ale jim se to nestane,“ ujišťuje další, zatímco pracovník zaráží do pece novou tyč s jílovitou hmotou a špici, aby příval strusky zarazil.

Roztavená struska má přes 1 000 stupňů Celsia, a tak se nechává vedle pece zchladnout. Poté se přesouvá a vyklápí do vyrovnaných řad na sousední prostranství. Proces chladnutí tam urychluje voda tryskající z automatických rozprašovačů. Struska má tvar kuželů, na jejichž vrcholu je čepička z olova, které se tak může snadno oddělit a dále využít.

Recyklování olova z baterií

Po nadrcení struska znovu putuje do pece. Přebytky se využívají na technické zabezpečení skládek, protože se jedná o nerozpustnou kamenitou surovinu ideální ke zpevňování cest.

Závěrečnou fází procesu je rafinace surového olova. Bloky putují do velkých tavicích kotlů (do každého se vejde více než 100 tun) v uzavřené hale. Roztaví se a na horký povrch vyplavou nečistoty a další kovy, které se pomocí chemických procesů rafinují. Z olova je nutno odstranit zejména měď, cín, antimon a případně drahé kovy. Nakonec se doplní kovy, které si přeje zákazník. Celý proces od nasazení do vylití olova trvá čtyři až šest dnů.

Recyklování olova z baterií

Konečným výsledkem jsou 40kilogramové cihly, které Kovohutě skladují ve svém areálu do doby, než jsou převezeny k dalšímu uplatnění. Až 80 procent zdejšího olova se opět využívá k výrobě dalších autobaterií.


  • Nejčtenější

Dva tisíce piv i suši. Jeli jsme prvním žlutým vlakem do Chorvatska

Do chorvatské Rijeky dorazil krátce před desátou dopoledne první přímý spoj RegioJetu. Vlak s kapacitou pro pět stovek...

Otčím, který dostal 22 let za utýrání nevlastního syna, zemřel ve věznici

Vrah lounského batolete, kterého pražský vrchní soud minulý týden poslal na 22 let do vězení, si svůj trest už...

Opilá řidička zavinila havárii, policistu se nepovedlo resuscitovat

Při nehodě dvou osobních vozidel v pražské ulici 5. května v neděli večer zemřel dvaatřicetiletý policista. Další dva...

Muž týdny znásilňoval spoluvězně ve Valdicích, dostal dalších devět let

O devět let delší pobyt za mřížemi čeká Romana Žigu, který téměř dva měsíce ponižoval, vydíral a znásilňoval svého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trump v průzkumech jasně prohrává. Možná to vzdá, spekulují republikáni

Do amerických prezidentských voleb zbývají čtyři měsíce a Donald Trump v průzkumech na svého vyzyvatele Joe Bidena...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Moravský Cyrano z Pohořelic fackoval politiky i válčil v Africe

Premium Byl jako neřízená střela. Vrhal se do bitev, psal básně, angažoval se v politice, rád provokoval, své soky vyzýval na...

Video dalajlamovi k 85. narozeninám. Gratulovali Havlová, Halík i Hřib

Bývalá první dáma Dagmar Havlová, duchovní a filozof Tomáš Halík, pražský primátor Zdeněk Hřib, ředitel organizace...

Není chyba se od dítěte něco naučit, i to ukázala pandemie, říká učitelka

První rok za katedrou jako učitelka na plný úvazek. S čerstvou absolventkou pedagogické fakulty Terezou Minářovou jsme...

V týdnu bude polojasno a kolem 20 stupňů, pátek přinese déšť a bouřky

Nový týden začal s jasným až polojasným počasím. V následujících dnech se mohou místy objevovat přeháňky. Pátek přinese...

SOUTĚŽ: Vyhrajte hodnotné vouchery na spodní prádlo z Trenýrkárny
SOUTĚŽ: Vyhrajte hodnotné vouchery na spodní prádlo z Trenýrkárny

Vybavte se na léto sexy prádlem nebo pohodlnými trenýrkami díky voucheru do e-shopu Trenýrkárna.cz.

Najdete na iDNES.cz