Česká školní inspekce otestovala celkem 15 tisíc dětí. Některé z otázek v testu byly pro všechny společné, jiné odpovídaly tomu, co by měly umět jedenácti a šestnáctileté děti.
Zatímco test schopnosti porozumět textu zvládli šesťáci v průměru na 71 procent, středoškoláci jen na 48 procent.
V matematice byl rozdíl menší, ale i tak významný: žáci ho zvládli na 51 procent, studenti a učňové jen na 32 procent.
Kromě otázek přizpůsobených věku dostali žáci a studenti deset naprosto shodných úloh. I ty ukázaly, že šesťáci jsou na srovnatelné či lepší úrovni. Ve čtenářské gramotnosti byli šesťáci lepší s výsledkem 75,3 % oproti 68,5 % u žáků 1. ročníků středních škol. V matematické gramotnosti dopadli šesťáci jen o trochu hůře - inkasovali 37,7 % oproti 38,5 % u prváků.
Problém podle Ondřeje Andryse z České školní inspekce není v tom, že by učitelé na základních školách děti nenaučili nic. Zejména na druhém stupni základních škol ale podle něj nepřistupují ke všem dětem stejně. Řada z nich má tendenci soustředit se na ty žáky, kterým učení jde. Těm pak pomáhají s přípravou k přijímacím zkouškám, zatímco zbytek třídy je odsunut na druhou kolej.
Ze základní školy pak odchází s matematickou a čtenářskou gramotností na úrovni, kterou Česká školní inspekce považuje za nepřijatelnou. Další podrobnosti přináší páteční MF DNES.