Slova pronesl nad základním kamenem mezi ulicemi Vysočanská a Lovosická, v místech, kde by měli v roce 2008 vystupovat první cestující ve stanici s pracovním názvem Prosek I.
"Chtěl bych také připomenout, že architektonické prvky stanic pocházejí z dílny architekta Patrika Kotase, který už projektoval stanici Rajská zahrada nebo zastávky tramvaje na Barrandov," přidal se radní pro dopravu Radovan Šteiner. Podle něho tento architektonický rukopis přispěje k ozvláštnění sídlištního vzhledu Severního Města.
Na stanici Prosek I. naváže na rohu ulic Vysočanská a Prosecká stanice Prosek II. a odtud bude metro pokračovat až do Letňan.
Úsek podzemní dráhy do Letňan, který bude dlouhý 4,6 kilometru, postaví konsorcium firem Metrostav, Skanska a Subterra za 9,8 miliardy korun.
Další 3,6 miliardy budou stát technologická zařízení. Dopravce přitom počítá i s tím, že bude potřeba dokoupit pět vlakových souprav značky Siemens, které přijdou na další půldruhé miliardy korun.
"Chtěl bych připomenout, že stavební část za 13,5 miliardy odpovídá třetinovému investičnímu rozpočtu Prahy a tuto sumu bude hlavní město hradit ze tří čtvrtin z úvěru Evropské investiční banky," vypočetl primátor Pavel Bém. Státní dotace a městský rozpočet mají pokrýt zbývající čtvrtinu nákladů.
Primátor Bém ihned po poklepání na kámen metru popřál, ať se mu daří. "Protože ho máme všichni rádi. Také předem děkuji za to, že nebudou žádné další náklady na stavbu," doplnil své přání Bém, kterého mrzelo, že na zahájení stavby nepřišel žádný ministr.
Kopat se začne až příští měsíc
Konsorcium stavebních firem má od dubnového podpisu smlouvy devětatřicet měsíců na vybudování stavby, potom na hrubou stavbu přibudou dodavatelé jednotlivých technologií. Kopat se začne až příští měsíc.
"Stavba v tomto úseku není náročná, například stanice Prosek I. bude hloubená jen necelých šest metrů pod zemí," uvedl mluvčí firmy Subterra Pavel Stoulil. Právě tato firma bude stavět první jeden a půl kilometru dlouhý úsek z Ládví. O další dva, které na sebe budou navazovat ve vzdálenostech jeden a 1,8 kilometru, se podělí firmy Metrostav a Skanska.
Povrchový vestibul stanice Prosek I. ve tvaru kapky doplní navíc dočasné parkoviště P+R pro 203 aut. U nové konečné v Letňanech bude moci v roce 2008 zastavit na parkovišti P+R až 683 řidičů. Vestibul také počítá s výhledovým napojením na uvažovaný Pražský výstavní areál v Letňanech.
Novým úsekem by podle městského dopravce mělo projet 330 vlakových souprav denně.
Generální ředitel dopravního podniku Milan Houfek poklepává na základní kámen k úseku metra C do Letňan, 24. května 2004 |
Pražský primátor Petr Bém poklepává na základní kámen k úseku metra C do Letňan. Metru popřál, ať se mu daří, 24. května 2004 |
Budoucí podoba stanice metra Prosek I. na budoucí trase C do Letňan. |