Středa 29. ledna 2020, svátek má Zdislava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 29. ledna 2020 Zdislava

KOMENTÁŘ: Redukovat maturitu z češtiny na didaktický test by byla chyba

  20:04aktualizováno  20:04
Poté, co ministr školství v demisi Robert Plaga minulý týden odvolal šéfa Cermatu Jiřího Zíku, se začalo mluvit o tom, zda se změní podoba státních maturit. Redukovat češtinu na didaktický test by bylo chybné, stát by si měl zachovat kontrolu nad výstupy studentů, komentuje dění kolem státních maturit předseda Asociace češtinářů Josef Soukal.

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Ministr školství Robert Plaga uvedl, že je nakloněn diskusi o změnách v maturitách a že není proti redukování maturit na didaktické testy. S nebývalou rychlostí se objevilo mnoho dalších vyjádření z řad komentátorů školského dění i učitelů, které návrat písemné a ústní části zkoušky z jazyků do kompetence škol považují za samozřejmou věc; evidentně jde ovšem hlavně o češtinu, o cizích jazycích se prakticky nemluví. Někteří přidávají i požadavek na zrušení centrálních testů u přijímacích zkoušek.

Předseda Asociace češtinářů Josef Soukal

Předseda Asociace češtinářů Josef Soukal

Objevují se návrhy z řad kritiků státní maturity, že se má vrátit písemná a ústní zkouška do rukou škol. Státu by podle nich měl být ponechán jen test, který by žák mohl složit kdykoli v průběhu studia; test by fungoval jako přístupový ke školní části maturity.

Faktem je, že pan Zíka byl oficiálně odvolán kvůli testům, nikoli kvůli pochybením ohledně metodiky a hodnocení písemné zkoušky či metodiky ústní zkoušky z češtiny. Autoři výše uvedených návrhů se tedy snaží využít – a zneužít – oslabené postavení Cermatu k dalekosáhlé revizi státní části maturity. 

Nová ředitelka Cermatu s tím – zdá se – nesouhlasí. Pokusme se tedy vřadit výše uvedené cíle do širších souvislostí a popsat jejich důsledky. Začněme od základů. Je třeba si říci, zda má stát právo stanovat vzdělávací cíle pro jednotlivé stupně vzdělávání. Osobně se domnívám, že ano a že nejde jen o právo, ale o povinnost, neboť péče o školství a vzdělávání patří k základním atributům fungujícího státu.

Ministr školství Plaga odvolal kvůli chybám v testech šéfa Cermatu Zíku

Pokud má stát právo stanovovat vzdělávací cíle, má i povinnost efektivně zabezpečit jejich naplňování, tedy i kontrolu vzdělávacích výstupů. Tuto kontrolu může delegovat na školy, od dob monarchie tomu tak bývalo. Od druhé poloviny devadesátých let 20. století však v oblasti středních a vysokých škol došlo k obrovským neplánovaným a nekontrolovaným změnám, především prudce vzrostl počet žáků/studentů. 

Místo maturity praktická zkouška

Na střední školy nastupují čtyři pětiny populačního ročníku, studium je dostupné všem (souběžně to ovšem devastovalo učební obory). Stát stanovil maturitu jako kvalifikační předpoklad pro řadu povolání a pozic, kde evidentně není nutná, a kde by naopak mnohem vhodnější by byla nějaká forma praktické profesní zkoušky. Být bez maturity dnes znamená v průměru mnohem menší vyhlídky na ekonomické a společenské uplatnění.

Školy jsou placeny podle počtu žáků (a nový, právě diskutovaný systém financování na tom nic nezmění, pokud nebude provázen masivními finančními injekcemi – a to zjevně nebude). To vede k tomu, že řada z nich nabírá žáky bez studijních předpokladů, čtyřkaře už na základních školách. Středoškolský výukový program se tak v základních maturitních předmětech mění na dohánění – ne zcela úspěšné – základoškolského učiva.

Školy ovšem dost dobře nemohou na konci studia všem svým žákům – kteří byli v dobré víře do škol nalákáni – říci, že na maturitu nemají. Maturitní úroveň se proto prudce snížila. Výrazně se navýšila možnost pro korupci – zejména některé soukromé střední školy v podstatě nedělají nic jiného, než že zprostředkovávají obchod s maturitním vysvědčením.

Seriál: Maturity - příprava na státní maturity

„Stát by měl kontrolovat písemnou i ústní část testů“

Narozdíl od matematiky zde (a také v cizích jazycích) nelze ověřit základní, nepodkročitelnou úroveň pouze testy, podstatná je i – nebo dokonce hlavně – schopnost písemně a ústně se vyjádřit; stát by si tedy měl zachovat kontrolu i nad těmito částmi.

Předpokladem efektivní kontroly jsou ovšem jednotná metodika a hodnocení. Je-li obojí vytvořeno v souladu s obsahem předmětu, se současným stavem odborného poznání, nelze tvrdit, že jednotná zkouška školy omezuje – měly by totiž své žáky připravit právě na to, co zkouška ověřuje, a jejich žáci by měli své schopnosti prokázat bez ohledu na detaily formy zkoušky.

Maturitní katalog z ČJL neobsahuje nic, co by nebylo k získání potřebných kompetencí potřebné (zasloužil by pouze mírně upravit v oblasti ústní zkoušky, a to zdůrazněním požadavku – přiměřené – interpretace literárního díla; nicméně katalog a další materiály k ústní zkoušce nebrání žáku ani učiteli, aby se u zkoušky interpretaci věnovali). Podstatné je, že žádný maturitní dokument neomezuje učitele v možnosti volit formy výuky – pouze po něm chce, aby se žákem dospěl ke stanovenému vzdělávacímu cíli. Katalog a cíle vytvářeli skuteční odborníci ve svém oboru, ať už z akademické, či učitelské sféry.

V oblasti písemné práce vznikla zcela nová metodika hodnocení, inspirovaná mezinárodní maturitní zkouškou, která je svou úrovní zcela nesrovnatelná s čímkoli, co zde bylo dříve. Podstatně se zvýšila úroveň zadávání písemných prací (stanovení komunikační situace). Při ústní zkoušce se plně uplatňuje práce s konkrétním textem; literární historie – po desetiletí naprostá dominanta češtinářské výuky i maturity – výrazně ustoupila. Výuka jazyka a slohu se konečně dočkala místa a pozornosti, jakou si zaslouží.

Místo Zíky Potěmkin?

Přesun ústní a písemné části zkoušky plně do gesce škol by znamenal zejména rozbití jednotné metodiky, eliminaci možností státu efektivně hodnotit splnění vzdělávacích cílů.

Dále také zhoršení situace žáků v případě nesouhlasu s hodnocením (dnes je možné chybné hodnocení revidovat, pokud nebyla dodržena metodika hodnocení, bude-li ovšem škola hodnotit podle sebe, těžko ho bude možné ex post napadnout; už dnes někteří učitelé dávají najevo, že se centrální metodikou nechtějí „omezovat“) a další nivelizaci maturitního vysvědčení – proč by některé školy měly mít zájem na tom, aby jejich absolventi neodmaturovali, když jde o existenci školy?

Záměr redukovat státní maturitu na didaktický test v oblasti češtiny (popřípadě cizích jazyků) jednak vůbec nesouvisí s chybami v letošních testech, jednak je z výše uvedených důvodů zcela vadný; představuje pouze populistické řešení nadbíhající populárním heslům typu „stát je neschopný“. 

Velmi pravděpodobně ubude neúspěšných maturantů, současně s tím ubude i protestů všech, kterým – z nejrůznějších, mnohdy pochybných důvodů – dnešní stav nevyhovuje. Vzdělanost radostně poroste – koho bude zajímat, že stejně jako doposud hlavně papírově? Vzdělávací potěmkiáda bude moci pokračovat…

Autor:

  • Nejčtenější

Ve Wu-chanu lidé kolabují v ulicích. Nová nemocnice musí stát do šesti dnů

Lidé omdlévající na ulici, přeplněné nemocnice a těla zesnulých ležící na chodbách. Kvůli nebezpečnému koronaviru už v...

Africká aktivistka zmizela ze snímku s Gretou, označila to za rasismus

Ugandská klimatická aktivistka Vanessa Nakateová na sociálních sítích mluví o rasismu v médiích poté, co byla vyříznuta...

V Budějovicích nákazu koronavirem nepotvrdili, lékaři prověřují tři případy

Již několik podezření na koronavirus prověřují hygienici napříč Českem. Na Opavsku jde o ženu a muže, kteří před časem...

Řidič srazil autem čtyři děti na hlídaném přechodu před školou

Čtyři děti na hlídaném přechodu pro chodce srazil po sedmé hodině řidič osobního auta v Rohovládově Bělé na Pardubicku....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premiér Babiš svolal na pondělí kvůli koronaviru Bezpečnostní radu státu

Ve vietnamské nemocnici leží kvůli novému koronaviru český občan. Informaci, kterou zveřejnily vietnamské zpravodajské...

Premium

Velký test palubních kamer: některé umí i ochránit před nehodou

Porovnali jsme šestnáct oblíbených autokamer podle kvality záznamu, parametrů a funkcí, které nabízí. Cenové rozpětí...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

  • Další z rubriky

Policie v Mladé Boleslavi hledá dvoumetrového hada, škrtič unikl z terária

Mladoboleslavští policisté po poledni informovali, že na sídlišti hledají dvoumetrového hada. Unikl zřejmě z terária v...

Šámala senátoři v tajné volbě schválili jako nového ústavního soudce

Pavel Šámal bude novým ústavním soudcem. Senátoři v tajné volbě kývli na nominaci od prezidenta Miloše Zemana. iDNES.cz...

Xaver draží anticenu. Kupci stále přihazují, hodnota Zlatého citronu roste

Moderátor Luboš Xaver Veselý na internetu draží anticenu Zlatý citron, kterou mu minulý týden udělil Český filmový a...

Až na jednu výjimku může fond proplatit projekty Agrofertu, schválila EK

Evropská komise schválila, aby Státní zemědělský intervenční fond proplatil většinu projektů pro holding Agrofert....

OVĚŘENO: Jak udělat fotku do rodinného alba, aby vypadala jak od profíka?
OVĚŘENO: Jak udělat fotku do rodinného alba, aby vypadala jak od profíka?

Děti se nefotí zrovna snadno. Neustále někde pobíhají a nepostojí na jednom místě. Protože se všechno odehrává rychle, je dobré, když budete rychlí vy i vaše technika. Přečtěte si rady, jak udělat hezkou rodinnou fotku i s těmi nejmenšími.

Najdete na iDNES.cz