"Za sousedy, kteří bydlí v okolních domech a jsou účastníky řízení, mohu říct, že se odvoláme," řekl Miloslav Kunc, který zorganizoval proti stavbě také petici.
Stavba začne zřejmě už v zimě
Pět a půl tisíce Pražanů tak podepsalo protest nejen proti rozsáhlé stavbě, ale především proti uzavření jedné z nejživějších obchodních ulic Nového Města.
"Termín zahájení stavebních prací ještě není pevně stanoven, předpoklad je ale někdy začátkem roku 2009," uvedla Karin Cífková, která společnost Copa mediálně zastupuje. Podle ní bude přesné datum záležet také na tom, jak rychle si stavební úřad s odvoláními poradí.
Nezadržitelně se tak blíží doba, kdy se uzavře jeden důležitý dopravní uzel - stanice metra Národní třída. Podle harmonogramu, který dnes ještě projedná městská rada, tu přestanou soupravy metra zastavovat v létě příštího roku. Otevřeno má být opět za rok.
Jak bude vypadat nový vestibulmetra na Národní třídě |
"Maximálně bude stanice uzavřena na deset měsíců," konstatoval zdroj, který je s "jízdním řádem" stavby obeznámen.
Po celou dobu bude metro stanicí jen projíždět, tramvajová linka ve Spálené ulici zůstane, jen se posune blíž Karlovu náměstí. Dopravní podnik teď řeší varianty, jak cestujícím stanici podzemní dráhy nahradí.
"Moc se toho dělat nedá. Navyšovat linky na tramvajových tratích už příliš nejde, autobusy do centra už vůbec nedostaneme. Nejefektivnějším řešením je zřejmě odkázat pasažéry na stanici metra Můstek, odkud je to na Národní nejblíže," vysvětlil Filip Drápal z Ropidu, který organizuje městskou hromadnou dopravu.
Copa centrumObjekt v proluce mezi ulicemi Spálená, Purkyňova, Vladislavova a Charvátova. Náklady 4 mld. Kč Zdroj: Copa Centrum a magistrát |
Šest vzájemně propojených domů, ve kterých budou namíchány obchody, kanceláře i soukromé byty, má stavět společnost Urbia, kterou si firma Copa najala.
Urbia už má s centrem města bohatou zkušenost. Podílela se například na rekonstrukci Obecního domu, obchodní pasáže Myslbek a Černé růže i Škodova paláce, se kterým bude Copa centrum sousedit.
Lidem, kteří protestují proti stavbě, se nelíbí, že projektanti budovu neustále vylepšují na úkor pohodlí lidí v sousedství.
Stavební úřad však nevyhověl žádné z námitek.
"Proti původním plánům zvedli stavbu o dvanáct metrů, snížili počet parkovacích míst na třetinu a naopak zvýšili počet obchodů oproti bytům," vyjmenoval hlavní prohřešky jeden ze sousedů, Josef Nový.
Podle schváleného stavebního povolení by mělo v proluce mezi Spálenou a Charvátovou ulicí stát do dvou let pět budov s obchody, kancelářemi a sklady a jeden dům s 18 byty a restaurací.
V podzemí bude 250 míst pro auta, téměř dvě třetiny budou sloužit obchodníkům a kancelářím.
Celý areál má stát zhruba čtyři miliardy korun.