Jednou z příčin růstu může být podle expertů i zvyšující se hustota provozu. Letos počet incidentů až do poloviny roku meziročně naopak klesl, v posledním týdnu v se však stalo několik vážných nehod.
Nehody na železnicích jsou podle místopředsedy sněmovního dopravního podvýboru Ondřeje Polanského z Pirátů také důsledkem napjaté personální situace strojvedoucích a zpoždění instalace zabezpečovacího systému ETCS. Je také podle něj potřeba zatlačit na stavbu vysokorychlostních tratí, které by odlehčily konvenční síti. Situaci podle něj nepomáhá ani to, že ministr dopravy Karel Havlíček zároveň vede resort průmyslu a tříští síly. O tom hovoří i někteří další zástupci opozičních stran.
Čeští strojvedoucí jsou podle Polanského časově mnohem více zatíženi, než je tomu zvykem v ostatních evropských zemích. Mají také horší podmínky. Náprava je ale obtížná, neboť narovnání podmínek, pokud jde například o frekvenci práce, by České dráhy a jejich dceřiné společnosti stálo zhruba miliardu korun na mzdových nákladech navíc, sdělil.
Příliš dlouho se podle Polanského odkládalo rozhodnutí o začátku budování vysokorychlostních tratí.
Počet nehod rostl od roku 2015 každoročně. Loni přibylo meziročně 57 incidentů. Problémy byly především na jaře, kdy počet mimořádných událostí podle statistik stoupl až o třetinu. Ve zbytku roku se naopak postupně vyrovnával.
Nehoda na koridoru: strojvedoucí zřejmě projel Stůj, škoda je 45 milionů |
Příčiny jarních výkyvů neměly podle železničářů stejné základy. České dráhy tehdy uváděly, že nešlo o systémové chyby a provedly několik mimořádných kontrol ve vlacích. Zástupci strojvůdců naopak kritizovali dopravce, že jich je málo a jsou přetěžováni.
Přesný podíl příčin nehod za poslední roky inspekce v současnosti k dispozici nemá. Podle údajů se však postupně zvyšuje i počet mimořádných událostí, které se staly po nedovolené jízdě vlaku, kdy vůz například bez povolení přejel návěstidlo. Za posledních osm let se jejich množství zvýšilo více než dvojnásobně.
Incidenty jsou po celém Česku
Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala nelze ani vymezit oblast, kde by se nehody stávaly častěji. „Incidenty evidujeme po celé železniční síti v republice,“ řekl.
Růst počtu incidentů může podle expertů souviset i se stoupající hustotou provozu na železnici. Ta se zvyšuje zejména v poslední dekádě, což souvisí i s postupnou liberalizací dopravy a rostoucím zájmem cestujících.
Osm zraněných z vlaku je mimo ohrožení života, šest zůstává v nemocnicích |
Zejména osobní dopravci v posledních letech pravidelně navyšují ujetou vzdálenost za rok. Podle dopravců je proto železnice na některých vytížených místech už přeplněná, zejména nákladní vlaky proto musí čekat na volná místa.
V uplynulých sedmi dnech se stalo na tuzemských tratích několik velkých nehod. Nejtragičtější byl střet dvou vlaků na regionální trati na Karlovarsku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem.
U pražských Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Na stejné trati pak v úterý večer narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Po nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.