V pátek zřejmě definitivně pominula hrozba, že výstavba dvou obřích tubusů, které spojí brněnské čtvrti Královo Pole a Žabovřesky, je v nedohlednu. Aktivisté brojící proti stavbě se totiž dohodli s investorem. Stáhnou žalobu a na oplátku budou u hlukových měření. První auta by tak tunely mohla projet příští rok v září.
Výstavba tunelů2008 Zahájení stavby tunelů pod Královým Polem březen 2010 Dělníci razící tubusy z obou stran se poprvé setkali prosinec 2010 Sdružení VMO Brno uspělo s žalobou na tunely u soudu v Praze a stavba se zastavila březen 2011 Práce na tunelech pokračuje, aktivisté však podali další žalobu listopad 2011 Aktivisté a vedení Ředitelství silnic a dálnic podepsali dohodu, žaloba bude stažena do tří dnů září 2012 Plánované otevření tunelů Dobrovského |
Žalobu proti stavebnímu povolení tunelů, která stále leží u soudu v Praze, podal Karel Štěpaník.
"Spory se táhnou už deset let. Ale jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic se zcela změnila po výměně jeho vedení v Brně i Praze. Díky tomu jsme strategii soudního sporu opustili," komentoval dohodu po podpisu smlouvy Štěpaník. Jeho sdružení dostane možnost účastnit se na jaře měření hluku ze stavby.
"Budou moci ovlivňovat místa a způsob měření. Nad výsledky si pak společně sedneme. Naše spolupráce dohodou nekončí, ale naopak začíná," zdůraznil René Poruba, šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Aktivisté si vymohli i to, aby dálková doprava směřovala v maximální míře pod zem.
Až bude žaloba stažena, nebude už desetimiliardové stavbě stát nic v cestě. "Je už takřka dokončená. Počítáme se zprovozněním k 31. srpnu příštího roku, některé části se otevřou už v květnu. Finančně je rozpočet hladce pokrytý," potvrdil i ředitel brněnské pobočky ŘSD Zdeněk Pánek.
Otevření obou zhruba 1 300 metrů dlouhých tubusů má výrazně ulevit brněnské dopravě. "Už aby to bylo, v Brně jsou každý den zácpy. Každodenní kolony v Králově Poli snad konečně zmizí. Nesmírně se na to těším," komentoval dohodu brněnský autodopravce Martin Straka.
Primátor: Na dokončení tunelů závisí další aktivity města
Zpráva o ukončení sporů aktivistů a ŘSD potěšila i brněnské politiky. "Je to skvělá zpráva. Už proto, že na dokončení tunelů závisí další aktivity města," řekl technický náměstek primátora Robert Kotzian (ODS). V roce 2013 tak zřejmě začne rekonstrukce Minské ulice v Žabovřeskách, která je v havarijním stavu.
Podle primátora Romana Onderky (ČSSD) tunely ulehčí dopravě hlavně ve směru na Svitavy. "Většina řidičů pak nepojede centrem Brna a přes rušnou Palackého ulici, ale právě tunely v podzemí," popisuje primátor.
Stejně jako pod zemí, i nad ní práce finišují. Do konce srpna příštího roku se zprovozní i unikátní obří křižovatka Svitavská radiála na Sportovní ulici. "Ta je podmínkou pro zprovoznění tunelů. Napojí tubusy na trasu na Lesnou i na přivaděč od Svitav. Je to snad nejsložitější městská křižovatka na světě," popsal s nadsázkou projektant PK Ossendorf Vít Tachovský.
Dokončením tunelů a radiály bude brněnský městský okruh téměř hotov. Opravit se musí ještě Žabovřeská a úsek Tomkovo náměstí - Rokytova. Pak bude město objízdné ve čtyřech pruzích.