"Máme platnou licenci vydanou dopravním úřadem, přesto s námi ČSAD odmítla podepsat smlouvu o vjezdu," nechápal šéf Student Agency Radim Jančura.
ČSAD Liberec se k problémů vůbec nevyjádřila. Ředitel Petr Wasserbauer byl mimo republiku, vedoucí osobní přepravy Jiří Řádek před novináři utekl a nezvedal celý den telefon.
Vyvrcholil tak několikaměsíční boj o konec monopolu na lince mezi krajským a hlavním městem. Krajský úřad odmítl dát dalším dopravcům licenci, protože linka patří do systému dopravní obslužnosti. Firmy Hotliner a Student Agency uspěly s žádostí v Praze.
ČSAD si najala bezpečnostní agenturu, která měla vjezdu zabránit. Cestu autobusům uvolnila až po jedné hodině odpolední na příkaz policie.
"Bezpečnostní agentura nemá právo zastavovat vozidlo. Licence je v pořádku, nevidím důvod, proč by Student Agency z autobusového nádraží nemohla jezdit," podotkl vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu Pavel Rychetský.
ČSAD si dokonce na vjezd dala ceduli zákaz vjezdu, aniž by na ni měla povolení. Dokončuje také stavbu závory.
Postup liberecké ČSAD už šetří policie. Trestní oznámení na ní podala společnost Student Agency. Nad přístupem liberecké firmy se podivovali i jiní provozovatelé autobusových nádraží.
"Licence od dopravního úřadu je pro nás závazná, i když s ní nemusíme souhlasit," řekla Luďka Hnulíková ze společnosti Pražská dopravní, která provozuje například autobusové nádraží Praha-Florenc. V podobné situaci jako ČSAD Liberec je i ČSAD Bus Plzeň. Začala mu konkurovat Student Agency, navíc vlastní autobusové nádraží. "Pouštíme je sem, mají licenci," řekl ředitel firmy.
Boj dopravců snižuje ceny
Student Agency začala jezdit osmkrát denně, každý druhý spoj má navíc přípoj na ruzyňské letiště. Cesta luxusním autobusem s občerstvením, časopisy a novinami či sluchátky pro poslech hudby a filmů přijde studenty na 45 korun, ostatní na 50 a 60 korun.
"Protože nás odmítá ČSAD na nádraží pustit, budeme jezdit zatím z Liberce za korunu," nastínil Jančura. Boj dopravců snižuje ceny, ČSAD Liberec zlevnila na 60 korun, dalších patnáct procent slevy mají majitelé čipové karty. Hotliner zatím zůstává na 70 korunách, ale lidem začne rozdávat na ranních spojích koblihy nebo koláče.
Autobusy Student Agency jezdily včera poloprázdné. "Trvá to tak měsíc, než si na ně cestující zvyknou," říká Jančura. Jeho firma válcuje české meziměstské linky: na trase z Brna do Prahy během roku zlikvidovala veškerou konkurenci.
ČSAD Liberec přišla o monopol na lukrativní lince loni na podzim, když ji začala konkurovat společnost Hotliner. Ta ji převzala zhruba třetinu zákazníků: nabídla lepší služby i nižší cenu.
Podle Stanislavy Jakešové z krajského úřadu se kvůli konkurenci na lince zvýšila ztráta z dopravní obslužnosti o deset milionů korun. Bude muset kraj sebrat peníze na jiné spoje do menších obcí? "Dá se to tak říci, částka, kterou kraj poskytne na úhradu prokazatelné ztráty je pevně schválena v druhém čtení rozpočtu kraje," podotkla Jakešová.