Vysílač Krašov je ještě o sto dvacet metrů vyšší než žižkovský prst, jak se říká známé pražské dominantě. Proto když se Českým radiokomunikacím naskytla příležitost nasadit obří vrtulník Kamov Ka-32, který slouží jako létající jeřáb, využily ji. Na rozdíl od akce v Praze nemusely být uzavřeny žádné okolní silnice. - podívejte se VIDEO: Létající jeřáb vyměnil anténu žižkovského vysílače
Vrtulník při výměně uskutečnil 6 přeletů. Prvními třemi přelety sejmul starou analogovou anténu a dalšími třemi vynesl novou digitální anténu do výšky téměř 350 metrů.
"Výhodou Krašova je to, že je tady uzavřený areál v lesích mimo bytovou výstavbu. Bezpečnostní pole má proto průměr jen 20 metrů," řekl ČTK šéf bezpečnosti akce Jakub Erben z firmy Erbes.
|
Původně měly být všechny tři díly špičky antény vyměněny už v uterý, ale ke konci dne se zkazilo počasí a stroj musel usednout před finální, třetí fází.
Nejdřív šly dolů dvě části asi padesátimetrového červeno-bílého tubusu. Dnes by měl vrtulník vynést na vrchol anténní konstrukce dva deset metrů vysoké díly nových digitálních antén.
Z Krašova jsou vidět Alpy
Manévry s těžkým nákladem sledovala stovka lidí, kteří parkovali na cestách mimo oplocený areál. Další řidiči pozorovali manipulaci z hlavního tahu Plzeň - Karlovy Vary.
Podobný takto vysoký vysílač jako Krašov je v Česku pouze Kojál na jižní Moravě. Krašov, postavený před 45 lety, je nejstarším a nejvýkonnějším vysílačem v Plzeňském kraji. Jeho signál přijímají lidé na většině území. Vzhledem k tomu, že anténa stojí na kopci ve výšce kolem 760 metrů, lze z ní při dobré viditelnosti zahlédnout vrcholky Alp.
Důvodem výměny antén na krašovském vysílači je nástup zemského digitálního TV vysílání (DVB-T) a nutnost instalace výkonnějších antén. Přechod na digitální vysílání se v Plzeňském kraji odehrává dva roky, poslední do něj nedávno vstoupila Prima.
První zahájil digitální vysílání koncem loňského roku Vraní vrch na Domažlicku. Krašov vysílá zkušebně čtyři veřejnoprávní programy ČT už dva měsíce. Současné vyzařovací systémy vysílaly z Krašova 20 let. Tehdy ČRa vybudovaly nový stožár, u starého prasklo kotvicí lano a konstrukce se zhroutila.