Právě před pěti roky pustošila Prahu povodeň. Jen v metru napáchala škodu téměř za sedm miliard. Přitom ještě několik hodin před tím, než voda vtrhla do první stanice - Nádraží Holešovice - tehdejší primátor Igor Němec vyzýval Pražany, aby se nebáli podzemní dráhou cestovat.
Povodeň, která se přivalila do Prahy 12. srpna 2002, tu způsobila škody za deset miliard korun. Na třetině republiky, kterou voda tehdy také zaplavila, zanechala škodu stamiliardovou.
Na on-line zpravodajství z roku 2002 se podívejte zde
Metru nic nehrozí... Omyl!
V Praze navíc padl jeden velký mýtus. Celá léta totiž byli magistrátní úředníci přesvědčeni, že metro je dokonalá ochrana proti povodním.
"Nikdy jsme neměli možnost to vyzkoušet v praxi," bránil se tehdy ředitel metra Ladislav Houdek nařčení, že kdyby došlo na evakuaci občanů do metra, zřejmě by zemřely tisíce lidí. Pětisetletá voda pronikla do 17 stanic a dalších osm vyřadila z provozu. Nejhůř dopadly stanice Invalidovna a Florenc.
Policie už dvakrát zkoumala, kdo je za sedmimiliardovou škodu v metru odpovědný, ale nikoho neobvinila. Do původního stavu se metro vrátilo až koncem března 2003.
Florenc a Invalidovna by šly pod vodu znovu
Dnes už je podzemní dráha chráněna mnohem lépe. Jen na Invalidovně a na Florenci by šly stanice pod vodu tnovu, tentokrát ovšem cíleně. Voda by se sice dostala i do eskalátorových tunelů, ale dál by se šířit neměla.
"Byly tam provedeny protipovodňové bariéry, ale ještě musí dojít k dostavbě nadzemních objektů, aby skutečně splňovaly náročnost na pětisetletou vodu," řekl MF DNES předseda výboru dopravy magistrátu David Vodrážka.
Zabezpečení těchto stanic tak, aby se do nich voda vůbec nedostala, by bylo podle Dopravního podniku velmi drahé a vydání stavebních povolení náročné.