Diskuse k článku

Soud zrušil Zemanovo rozhodnutí nejmenovat Ošťádala a Fajta profesory

Pražský městský soud v pátek zrušil rozhodnutí prezidenta Miloše Zemana o nejmenování fyzika Ivana Ošťádala a uměleckého historika Jiřího Fajta profesory. Věc prezidentovi vrátil k dalšímu řízení. Podle pravomocného rozsudku nemůže žádný orgán moci výkonné po řádném řízení o jmenování sám znovu posuzovat, zda kandidát splňuje podmínky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P34a72v38e97l 46T60e77s46a31ř11í35k 6300753460725

Stejně trapné jako zrušit presidentovo rozhodnutí "nedat" medaili strýčkovi Bradyovi, ten přeci také splňoval podmínky pro udělení medaile a byl také řádně navržen poslanci. :-)

On stejné problémy s Městským soudem už měl i Václav Klaus, toho zase ty dámy naivně vyzývaly, aby vyhotovil rozhodnutí "nejmenovat" soudce aby ony to rozhodnutí o "nejmenování" mohli zrušit. :-)

Už by měl někdo soudkyním Městského soudu vysvětlit že rozhodnutí presidenta "nedat" dělá president podle ústavy a nikoliv právních norem které určují jaké musí adept splňovat podmínky, kde ale určitě není nikde napsáno, že na titul profesora, pozici soudce, vyznamenání atd. je nějaký právní nárok. Na rozdíl od rozhodnutí běžných úředníků podle správního řádku, kde na kladné rozhodnutí právní nárok při splnění podmínek je, rozhodnutí musí úředník vyhotovit a lze se proti němu odvolat.

President není takovým úředníkem ale ústavní pojistkou aby se soudcem, profesorem atd.. nestal někdo např. mravně zcela nevhodný.

+1/−1
29.4.2018 8:26

M61a55r23t63i20n24a 65L14e94n84k59o66v88á 8142839950820

Asi nechápete rozdíl mezi udílením medailí a jmenování profesorů. To komu bude udělen titul profesor je zakotveno ve Školském zákoně. V tomto případě je prezident jen jakýsi čestný podepisovatel. O tom, zda jmenovaní splnili kritéria, nerozhoduje prezident, ale komise k tomuto aktu jmenovaná.

+1/0
29.4.2018 9:56

P66a41v70e12l 97T33e62s68a11ř92í14k 6650213170695

Jedna teta povídala, ale v ústavě je něco jiného, tam je napsáno "Rozhodnutí prezidenta republiky vydané podle odstavce 1 a 2 vyžaduje ke své platnosti spolupodpis předsedy vlády", tedy jasně je tam napsáno že se jedná o rozhodnutí presidenta republiky a nikoliv nějaké čestné podepisování.

Jinak na vysoké škole kde adepta navrhují se mimo jiné i rozhoduje tajným hlasováním, tedy tady nejsou přesně dané podmínky kdy profesor být jmenován musí a můžou ho odmítnout už v tomto tajném hlasování a adept se nemůže někde odvolávat u soudů, protože na jmenování profesorem není právní nárok.

Na rozdíl od rozhodnutí ve správním řízení, např. vklad nemovitosti, stavební povolení, tam nikdo hlasováním rozhodovat nemůže, protože tady na rozdíl od jmenování profesora právní nárok na souhlasné rozhodnutí je, pokud jsou splněny podmínky.

+1/0
29.4.2018 11:47

M97a58r42t86i39n56a 89L66e66n82k33o23v50á 8762209150590

Píšete jen to, co byste rád viděl a co hlásá mluvčí Ovčáček. Realita je naprosto jiná. Doporučuji kouknot do Školského zákona a pročíst něco od ústavních právníků. Já vím, rád byste aby to tak nebylo, ale vaše pomílenost je zjevná už v prvním příspěvku, kde přirovnáváte udělování medailí k jmenování profesorů. Jsou to dvě naprosto odlišné věci. Jestli se Zemanovi nelíbí, že jsou situace kdy se vyžeduje jen jeho čestný podpis, neměl se ucházet o post prezidenta. Tak to prostě je a on toto plnit musim.

http://zakony.centrum.cz/zakon-o-vysokych-skolach/cast-7-paragraf-75?full=1

https://iforum.cuni.cz/IFORUM-14466.html

+1/−1
29.4.2018 13:10

P98a37v96e22l 77T70e67s50a57ř51í13k 6530663540625

Právníky do toho laskavě netahejte, náplní jejich obživy je cokoliv vysvětlit nějak a když je potřeba tak přesně naopak.

Mě nezajímají tady právníci ale význam slov, slovo "rozhodnutí" rozhodně nelze zaměňovat se slovem "čestný podpis"

Na školský zákon jsme se koukal a tam, jsem zjistil že nejsou přesně stanoveny podmínky ze kterých by vyplývalo "právo" být jmenován profesorem, tedy že se tam o tom jmenování např. tajně hlasuje, tedy nikdo nemá ze zákona právo být profesorem, ústava je nejvyšší zákonná norma a tu rozhodně nemá právo vykládat presidentovi nějaký Městský soud. Správné rozhodnutí soudu tady mělo být, že soud nemá právo posuzovat konání presidenta vyplývající z ústavy.

Naštěstí v ústavě jsou taková ustanovení, která znemožňují takto úkolovat presidenta Městským soudem jako nějakého úředníčka Katastrálního úřadu, takže Zeman nejspíš bude postupovat jako VK v záležitosti adeptů na soudce, kteří se takto domáhali jmenování soudcem a nebude dělat nic.

+1/0
29.4.2018 13:39

M97a29r20t97i47n27a 22L59e53n90k92o90v91á 8722639410140

Ámen. Píšete nesmysly.

+1/−1
29.4.2018 16:04
Foto

J79i36ř93í 53V65e22s55e55l87ý 3290832930900

Monarcha Viroza I. občas selže, že.

+1/0
28.4.2018 7:45

M46i56r84o84s95l37a27v 66K23a66š17p44a33r 3572467651861

U Ošťádala Zeman poukázal na údajné kontakty s komunistickou Státní bezpečností." Má to pan prezident nějaké popletené, předsedou vlády jmenoval člověka podezřelého z dotačního podvodu a soudem uznaného spolupracovníka StB. Není asi moc konzistentní když se u Babiše zašťituje presumpcí neviny

+5/−1
27.4.2018 21:14

M24i62c97h46a41l 21U98r73b78a45n 1255160101707

Rozhodnuti, ze byl Bures spolupracovnik StB tusim neni pravomocne.

+1/−2
27.4.2018 21:27

H37a73n57a 62Z75a34m78r16a56z95i80l32o89v37á 9655510586561

Stejně tak u Ošťádala.

+1/−1
28.4.2018 4:53

A56l18f83r29e22d 11D40e77l84o34n10g 4524182596890

Milý Mirku, máte to nějak popletené: na jedné straně souhlasíte když rektoři povzbuzují studenty proti Zemanovi a Babišovi a na druhé straně byste chtěl jmenovat nejvyšším pedagogem člověka spolupracovníka s bývalou STB!

Přípomínám také že Římský císař který ustanovil pravidla pro titul "profesor" vyloučil možnost jmenování kleštěnce pro neschopnost normálního rodinného života! A rektoři se velmi angažovali i pro gaye!!!

+1/0
28.4.2018 9:19

M81a65r26t10i49n84a 64L34e34n42k94o81v63á 8892269700610

Profesor není pedagogický titul, alespoň ne v ČR.

0/−1
28.4.2018 11:20

A95l93f98r39e58d 88D32e62l32o26n28g 4254742406630

Paní Martino, nerozumím Vám! Přece profesoři neřídí lokomotivy nebo fabriky?!?

+1/0
28.4.2018 14:55

M31a49r51t11i27n34a 24L23e74n53k92o12v50á 8482449830850

Profesor je v ČR vědecký titul. Ano, jsou profesoři, kteří učí, ale vůbec tak tomu být nemusí. Prostě není to pedagogický titul.

0/−1
28.4.2018 15:47

A93l50f63r85e96d 67D65e46l11o35n18g 4314422836810

Trochu se v tomto oboru pohybuji. Vědecké hodnosti jsou CSc, Dr sc a pod. Profesor pokud vím se udílí vždy na základě písemné zprávy přednesené a hodnocené na VŠ zaměřené na výklad! Neznám prófu který by neúčinkoval na VŠ aspoň krátkou dobu!

0/0
28.4.2018 16:26

M41a76r56t48i75n51a 26L67e92n52k59o94v73á 8132379210670

CSc a DrSc jsou už dnes jen dojížděny, nově je nahradil PhD., nejvýše postaven je pak titul docent a nad ním titul profesor. Profesor je navržen komisí, kterou zpravidla tvoří vysoce postavení zaměstnanci VŠ a Univerzit. Tento titul je ale udělován jednak těm, kteří maji za sebou pedagogickou činnost, vědeckou a hlavně publikační. Stává se velice vyjímečně, ale profesorem může být i člověk bez VŠ. Jinak VŠ asi se jmenováním profesorů dost kalkulují a skutečně si je tak nějak udělují jak potřebují. Je to pro ně životaschopná záležitost, jinak by nezískali akreditaci právě pro PhD. A ano možná máte pocit, že znáte jen ty, co učili na VŠ, samozřejmě musí být vidět a zpravidla jsou školami požádáni aby pár přednášek udělali, ale nemusí to být jejich zaměstnání. Napadá mě ze známých třeba Václav Klaus, Pavel Kolář, nevím třeba se mi vybaví z ,,neučících profesorů” ještě někdo. A taky se v oboru už dost let pohybuju.

0/0
28.4.2018 18:15

A39l31f57r18e92d 61D95e40l29o67n42g 4514822466270

Děkuji za obšírnou zprávu! Škoda že jsem to nevěděl dříve, také jsem přednášel na VŠ jako "vědecký pracovník z průmyslu"8-o:-/:-(;-D

0/0
28.4.2018 18:41

J15i26ř60í 34S80o50u40č35e98k 5766607579849

„Profesor je v ČR vědecký titul. Ano, jsou profesoři, kteří učí, ale vůbec tak tomu být nemusí. Prostě není to pedagogický titul.“

Nešiřte tu prosím nesmysly. Profesor je vědecko-pedagogický titul. https://www.cuni.cz/UK-3984.html

+1/−1
28.4.2018 23:04

M98a35r25t52i27n25a 69L46e52n61k72o43v15á 8652399330210

Ano, šířím tu naprosto stejný nesmysl jako vy, podotýkám, že profesor není pedagogický titul, nýbrž vědecko-pedagogický, můžou ho obdržet vědci, umělci a prakticky kdokoliv. Profesor nemusí být pedagog. Stačí kouknout, kdo všechno profesorem je. Působí ve vědeckých institucích, v medicíně, ve výzkumu, ale jsou i profesoři např. umění. Takže prosím. A ještě dodám, abyste nedošel k mýlce, ke které by mohlo po čtení některého z webu Univerzit nebo VŠ dojít. Profesor je u nás také pracovní pozice na VŠ. To je tak, když profesor učí, pak má také zařazení profesor a vyšši plat. Na tuto pracovní pozici se nikdo kdo nemá titul profesor, dostat nemůže. Já ještě pamatuji, jak jsme Mgr na gymplu museli říkat pane prof. a paní prof.

0/0
29.4.2018 5:56

K50a41r28e77l 53A42d76a38m44e17c 1812451571817

On se svět od doby starého Říma poněkud změnil, chcete-li, posunul, takže argumentace dva tisíce let starým pravidlem o "normální rodině" je přinejmenším úsměvné.

0/0
28.4.2018 12:50

A77l22f33r81e63d 72D35e32l92o46n33g 4104882976350

Vážený Karlíku, svět se opravdu mění ale pravidlo "normální život" pochopíte až Vám policie doveze syna nebo vnučku zhulenou nebo nakažené!

Ne nadarmo se dnes dbá aby pedofilové nepřišli příliš do styku s mládeži!

0/0
28.4.2018 14:52

B20o21h52u72m41i58l 11V78a61n38ě77k 5462955142806

Autonomie vysokých škol a akademické svobody jsou ve světě vyjádřeny mimo jiné i tím, že profesory přímo jmenují příslušné správní orgány dané univerzity. Je to zcela běžné třeba v USA či Britanii. Proces k ustanovení (plného) profesorou pod definitivou je třístupňový, pokud v není povýšení schváleno musí dotyčný danou universitu opustit. Titul professora je přímo svázán s danou univerzitou např profesor na Harvardu. Na jiné univerzitě může působit na pozvání jako "hostující profesor".

Je zajmavé, že čeští akademici, kteří se ohánějí autonomií vysokých škol a akademickými svobodami se zarputile brání, aby zrušena praxe zavedená za C.K. monarchie, kdy si císař udržoval nadvládu i nad vysokými školami jmenováním profesorů. Prezident a řada dalších osobností opakovaně navrhují přenesení pravomoci jmenování profesorů přímo na vysoké školy jak je to běžné ve světě, ale akademické sbory se tomu zuřivě brání. Proč?

+2/−2
27.4.2018 20:27

M72a74r18t40i61n 52B29u95r77e38š 3306375458471

Ano pan prezident by chtěl jen práva nikoliv povinnosti.

+2/−1
27.4.2018 21:38

M40a91g30d18a 28K27a38t72z43o40v26á 9296111909978

Když má "pravomoc jmenovat", tak se z toho nemůže dělat "povinost jmenovat". Taky mi připadá nelogické, že si profesory nejmenují přímo univerzity.

+1/−1
28.4.2018 4:58

M26a91r40t92i13n13a 20L69e15n81k74o14v61á 8942279180570

Ono by se to dalo spíš nazvat ,,čestná povinnost”. Tak jako ředitel SŠ podepisuje maturitní vysvědčení. Návrh profesorů na jmenování je ošetřen Školským zákonem, ne Ústavou.

+2/0
28.4.2018 7:44

M53a20r59t18i32n69a 49L55e54n17k48o63v35á 8362649830340

Pane Vaňku, prosím o odkaz toho, o čem píšete. Asi mi něco uniklo, vím o tom, že nabyly schváleny novely zákona o jmenování profeserů. Tím kdo měl profesory jmenovat byl ale ministr školství, pak tuším předseda parlamentu. O jmenování profesory vysokými školami nevím. O čem prosím píšete?

0/−1
28.4.2018 6:39

B26o27h74u42m38i69l 35V40a35n89ě19k 5682845612836

Paní Lenková,

váš rafinovaný způsob znevážování jiného diskutujícího mám dávno prokouknutý. Namísto abyste se přesvědčil o obsahu příspěvku třeba v google - dát mínus a žádáte důkaz něčeho co v příspěvku není. Sice zdánlivě slušně, ale ten osten tam je. V tom obzvláště vynikal Rath

Paní Lenková,

že něco nevíte ještě neznamená že to neexistuje. Tak si to zjistěte.

Paní Lenková,

kde v příspěvku píšu o změně zákona. Tomu akademici zabránili. Píšu o logických návrzích na zvýšení samostatnosti univerzit přenesením pravomoci jmenování profesorů přímo univerzitami jak je to běžné ve světě.

Nicméně pro líné či méně schopné uvedu jeden odkaz na to, že veřejná diskuze o přenesení pravomoci existovala:

https://nazory.ihned.cz/thinktank/c1-63975760-ma-byt-jmenovani-profesoru-pravomoci-prezidenta-nebo-vysokych-skol

+1/0
28.4.2018 8:08

M32a92r59t60i44n52a 19L53e76n67k75o47v35á 8442879640100

Zdá se, že jste mírně paranoidní. Můj příspěvek je důkazem, že vám nevkládám do klávesnice nic, co by souviselo se změnou zákona. Pouze píši, že vím, že nebyly schváleny novely a žádám vás o odkaz, kde jste se dočetl, že akademické sbory změně brání. Takže za něj děkuji, až budu mít více času projdu. Jinak mínus jste ode mě dostal za to, že tak trochu motáte hrušky s jablky. Profesor na Harvardu není stejný titul jako profesor v ČR. A ano jsem taky pro aby jmenování bylo v kompetenci vysokých škol a univerzit, aspoň po dobu co Zeman bude dál důstojný prezidentský úřad znevažovat. No ale změnit zákon není tak jednoduché a rychlé.

0/−1
28.4.2018 11:16

M70a32r34t91i77n32a 62L10e90n32k69o85v27á 8622949560130

Promiňte, ale koukám na ten odkaz. Z toho jste skutečně usoudil, že se akademici zuřivě brání? Já to tam vyčíst nemůžu, ale je možné, že jste se jen spletl a uvedl nesprávný odkaz.

0/−1
28.4.2018 11:25
Foto

J20i26r82k86a 26H57o77n90c39ů 2544734691638

President jmenuje na návrh akademiků profesory je vlastně významově stejná věta, jako že president jmenuje na návrh premiéra ministry. Možná, že si někteří z vás všimli, že president nemá povinnost navrženého ministra jmenovat. Může to odmítnout. Několikrát se to už stalo. Tahle praxe není jenom specialitou ČR, ale podobné odmítnutí jsme mohli před nedávnem zaregistrovat i na Slovensku. Zjevně tedy slovo "jmenuje" neznamená totéž, jako "musí jmenovat".

+5/−3
27.4.2018 17:38

O18l10d97ř41i46c31h 61S92c98h32n72a43b80l 4573617490665

Pokud ho nejmenuje, musí své rozhodnutí zdůvodnit, toho jste si asi v článku nevšimnul.

+2/0
27.4.2018 17:58
Foto

J50i91r59k18a 85H19o72n69c26ů 2574634381698

Ale on své rozhodnutí zdůvodnil. Tu nějaké kontakty s StB, jinde zase nějaké pochybné finanční dary. Jestli je to zdůvodnění relevantní, nemohu soudit. Nicméně zdůvodnění to je.

+3/0
27.4.2018 18:31

M31a64r67t53i10n18a 92L27e40n31k22o31v61á 8632439300750

Soud uznal, že zdůvodnění relavantní není.

+3/−1
27.4.2018 19:03

K65a28t81e52ř45i10n10a 46V59ý45b68o71r24n66á 6920489979

Prezident si ale svá zdůvodnění není povinen obhajovat.

+1/−2
27.4.2018 19:47

M24a79r25t50i35n49a 27L14e85n58k39o42v30á 8902899260800

No paní Výborná, o žádné obhajobě nepíšu. Píšu jen, co uznal soud.

0/0
27.4.2018 19:54

P57e63t90r 19N84o94v95o39t43n24y 1541290261

Prezident si může dělat, co chce. ;-D

+2/0
28.4.2018 2:13

P51e95t80r 36N24o26v25o89t16n87y 1491320541

Takové zdůvodnění ale zákon nezná. To je jako kdybyste jel na 50 90 a vaše zdůvodnění by bylo, že jste zrovna drbal na hlavě.

0/0
28.4.2018 2:28

M19a82r65t12i81n 77B61u38r71e95š 3186645988351

Můžu se zeptat kdy se u nás stalo, že prezident může odmítnout jmenovat ministra? Názor ústavních právníků je takový, že ministra jmenovat musí.

+1/−1
27.4.2018 21:41

V34i83o52l45a 77M70o41d24r52á 5234126509935

Přesně tak, jmenuje neznamená musí jmenovat. Může, nemusí.

Je to stejné jako třeba věta "Na pozemní komunikaci se jezdí vpravo". Jezdí neznamená musí jezdit. Takže když se mi chce, pojedu vpravo. A když se mi chtít nebude, pojedu vlevo nebo uprostřed.

0/0
2.5.2018 22:55

M35i47r79o34s17l13a26v 44Č11a71p28e45k 2633275268985

Se soudním rozhodnutím nutno souhlasit, jen je zjevné, že sama justice ne každému prezidentovi měří stejně, když Václav Klaus odmítl jmenovat kandidáta na soudce, že je moc mladý a nebylo mu ještě 30 let, (v té době zákon takovou hranici ani nestanovoval a ten pak šel radši do advokacie), tak nikdo ani pořádně neštěknul a všichni jenom sklapli, včetně MS a soudců samotných a nikdy ho nejmenoval. A to nikoho moc nevzrušovalo, tohle vypadá spíš na aktivismu, který se hodí ne proti úřadu prezidenta, ale spíš proti MZ, který zrovna teď tu funkci vykonává. :-/ Kéž by soudy byly stejně nekompromisní i v jiných případech. Výsledek toho je ale jeden, pokud je to podle výkladu soudu takto, pak by měla následovat změna zákona a jmenovací dekrety ať si podepisují pseudoakademici sami sobě navzájem a vcelku neobtěžují veřejnost.;-)

+5/−2
27.4.2018 17:21
Foto

M55a52r70t79i46n 28K74l73u96m18p51a68r 5886398647114

A proč by to zrovna měl být tento jeden výsledek? Jak podle vás obtěžují veřejnost?

+2/−2
27.4.2018 17:26

M53a54r34t54i61n 17B92u80r88e42š 3176665528891

;-D;-D;-D Pane Čapek to že Václav Klaus odmítl jmenovat soudce se řešilo. Soud řekl, že Václav Klaus je povinnen daného soudce jmenovat jenže ho soud ho nemůže donutit --- výsledek byl takový, že daný soudce nikdy jmenován nebyl Česká republika danému kandidátu na soudce platila stotisícové odškodné. Najdite si ten judikát ve sbírce Nejvyššího správního soudu.

Tady to dopadne obdobně ani Zemana nikdo nemůže donutit podepsat dekret o jmenování profesorem ale daní kandidáti pak mohou Českou republiku o odškodné, které opět zaplatíme ze svých daní.

+1/0
27.4.2018 21:45

M46i37r66o48s84l28a89v 21R27a22t95a72j 5681233254125

To už je osmé soudní rozhodnutí, které Zeman prohrál

+2/−1
27.4.2018 16:58
Foto

M55a85r19t58i11n 32K80l71u41m75p24a59r 5706708397854

Skutečně osmé?

+1/0
27.4.2018 17:02
Foto

M50i49r80o71s65l16a36v 41S79t27e70i62n87e48r 2666910240876

Jednou zvolený prezident by měl být akceptován bez sprostých výrazů. I když se vám nezamlouvá, je to hlava státu a další dehonestace jdou i na ten stát samotný.

Je dobře, že nemáme už urážku majestátu, ale měli bychom si všichni uvědomit, že jsme zde na veřejnosti a urážet prezidenta republiky je prostě neslušné a nepřípustné. Myslete si, co chcete, ale odpusťte si sprosťárny.

+5/−8
27.4.2018 16:51

R52o45s92t96i94s31l76a95v 76C55a42h48a 6703467507401

No znate to, na hruby pytel, hruba zaplata...

Ani Vam nebudu psat, co nam vzkazal pan Zeman po volbach. Uz mi to tady kdysi smazli. Nic slusneho to nebylo.

+9/0
27.4.2018 16:55

V65l41a80d44a 84D84o33l31e20z44a40l 6652836875

Nesouhlasím, prezident republiky je morální autorita a měl by jít příkladem, všem...Pakliže, ale dělá vše aby morální autoritou nebyl, lže a dává na jevo svojí aroganci tak si slova chvály nebo respektu nezaslouží, ba naopak....

+11/−4
27.4.2018 16:59
Foto

M39a30r62t74i48n 62K88l72u93m48p32a93r 5696848117244

Nepřípustné to rozhodně není, zvláště v situaci, kdy Zeman veřejně uráží koho si zamane.

Až se přestane chovat jako arogantní hulvát, přiznám mu alespoň to, že se pokusil být prezidentem všech.

+3/−2
27.4.2018 17:19

T84o88m27á13š 62T42a69t14í52č21e79k 5190182650108

To jim musíte nechat, Zeman je jediné téma, kdy se tady můžou vyřádit bez ztráty íček a životů.

+3/−2
27.4.2018 17:40

M24a30r38t92i52n74a 75L96e28n45k95o56v79á 8302109940150

To se teda dost mýlíte. Mě byl smazán příspěvek ve kterém jsem psala, že Ovčáček přišel na Hrad z Haló novin. A jinak, vždy jsem k prezidentum měla úctu, ale když ten současnej svým chováním ani snad prezident není.

+1/−1
27.4.2018 19:23

Najdete na iDNES.cz