„Vidím to stejně jako ministr financí. Důchodci se nemají špatně, já jsem spokojený. Chci, aby i moje děti a vnuci měli důchody. V mém okolí většina penzistů se snížením souhlasí,“ tvrdí v příspěvku senior Václav P., jeho plnou identitu tým poslankyně Evy Decroix nepřiznal.
Nicméně jak zjistila copywriterka a markeťačka Petra Röslerová, jde o fotku staženou z fotobanky. Tým političky se přesto touto skutečností netají, u příspěvku je to navíc napsané. Decroix iDNES.cz řekla, že v původním příspěvku tato skutečnost byla uvedena, pak ji někdo smazal, nyní je ale opět upozornění na ilustrační fotku i v příspěvku napsané.
„Je to Václav, kterého znám léta a nepřišlo mi fér tam dávat fotky pravých lidí. Možná už jenom proto, že sociální sítě jsou tak divoké a lidé na nich dokážou být zlí,“ říká a mrzí ji, že jenom kvůli souhlasnému postoji ke krokům vlády a použití ilustrační fotky lidé nyní rozporují pravost citace.
Zamýšlí se proto také nad tím, že příště raději použije vyjádření bez fotky.
Záběry z fotobank používá i vláda
Podobnou situaci museli začátkem února vysvětlovat i členové vlády, když k oslavě třiceti let samostatné České republiky kromě historických fotek a videí použili i záběry seniorů nebo pracovníků v průmyslu z fotobank, které například v cizině použili k reklamě na oční kapky nebo popisu studia na vysoké škole.
České výročí slaví místo Čechů tváře z fotobank, za kampaň dá vláda 9,5 milionu |
Podle zjištění iDNES.cz šlo o práci příslušného oddělení komunikace vlády, kromě toho vláda objednala i sérii několika videospotů, ty pak vyšly na 294 151 korun. Odborníci na politický marketing nicméně toto rozhodnutí kvitovali. Zdůrazňovali, že jde o levnější variantu provedení.