Narážel tím na to, že v obavě z koronaviru nebudou chtít nikam do zahraničí cestovat. „Trestejme ty lidi, co opilí způsobují nehody nebo prostě se chovají nebezpečně, ale nevidím sebemenší důvod, aby se nějaký táta od rodiny nemohl dát jedno pivo, když jede v neděli s dětmi na výlet, a nechce jet po silnici, chce jet po cyklostezce,“ řekl Klaus.
Pro zrušení nulové tolerance alkoholu u cyklistů na cyklostezkách hlasovalo 55 z přítomných 143 poslanců. Proti byla většina ANO, sociální demokraté a lidovci. Pro to, aby změna prošla, chyběla stoupencům změny 17 hlasů. Snažili se ji připojit k novele o liberalizaci podmínek pro taxislužby.
Vozidla taxislužby už nebudou muset mít taxametr
Poslanci pak jen potvrdili už jednou schválenou verzi zákona, který srovná podmínky pro provozování běžných taxislužeb. Zjednoduší je ve prospěch alternativních přepravců, které k objednávání i placení využívají výhradně mobilní aplikace, jakou jsou třeba Uber, Bolt či Liftago. Vozidla taxi už totiž nebudou muset mít taxametr, ale postačí mobilní aplikace.
Klíčovou změnou v novele je zrušení povinnosti vést záznam o provozu vozidla. Auta taxislužeb tak už nebudou muset mít taxametry jako dosud.
Místo povinné střešní svítilny s nápisem TAXI budou muset být nově všechny taxíky označeny evidenční nálepkou, kterou bude vydávat místní dopravní úřad za zhruba 500 korun. Platilo by to ale pouze pro taxikáře, jejichž služby si zákazníci budou objednávat elektronicky. Střešní svítilnu tak budou nadále mít vozy taxi, které si lidé zastaví na ulici.
Obce nebudou moci nařizovat barvu a velikost vozů. Omezit by se měla také pravomoc obcí stanovit jako podmínku znalost místopisu. Novela, kterou ještě musí potvrdit prezident Miloš Zeman, počítá s odpovědností provozovatelů taxislužby za to, že služby budou poskytovat pouze řidiči s oprávněním. To se dotkne především alternativních přepravců, kteří budou ručit za to, že služby poskytuje řidič se všemi potřebnými doklady.
Senátoři navíc navrhovali, aby cyklisté směli řídit, pokud by měli v krvi maximálně 0,5 promile alkoholu. Odpovídá to zhruba dvěma decilitrům vína nebo dvěma desetistupňovým pivům. „Navržená změna by měla velmi negativní dopady na bezpečnost silničního provozu. Tolerovatelný obsah alkoholu 0,5 promile u řidiče - cyklisty je neakceptovatelný, neboť alkohol z našeho úhlu pohledu ovlivňuje chování řidiče, jeho schopnost ovládat jízdní kolo,“ řekl Havlíček.
Hrát si na pokrytectví, že se nemá pít, je nesprávné, řekl Benda
„Zákony nemají být proti zdravému rozumu,“ zdůvodnil poslanec Marek Benda z ODS, proč on i jeho strana zrušení nulové tolerance u cyklistů podpořili. „Hrát si na pokrytectví, že se nemá pít - dokonce bych řekl i za volantem, ale teď se nebavíme za volantem - že se nemá pít na lodičkách a na kolech, když to většina společnosti a populace dělá - a většina společnosti a populace s tím jedním až dvěma pivy jezdí, což je přesně těch půl promile, které je navrhováno - mně prostě připadá od této Sněmovny nesprávný přístup,“ řekl Benda.
„Nemyslete si, že když vy vydáte zákon, kterým prostě něco stoprocentně zakážete, že se tím ti lidé budou řídit. Ti lidé se tím prostě neřídí,“ zdůraznil poslanec hnutí STAN Petr Pávek.
Podle poslance ČSSD Václava Votavy je nešťastné otevírat témat nulové tolerance alkoholu na cyklostezkách. „Začne to jedním pohárkem a skončí třemi promile,“ je skeptický Votava k tomu, že by cyklisté udrželi kázeň, kdyby směli mít v krvi půl promile.
„Cyklista s půl promile svému okolí nebezpečný není,“ řekl šéf poslaneckého klubu TOP 09 Miroslav Kalousek. Přitakal mu poslanec SPD Jan Hrnčíř. Řekl, že s Kalouskem souhlasí málokdy, ale tentokrát ano. Je podle něj hloupost, aby cyklista na cyklostezce, který jede z Rakouska, musel sesednout z kola, když přijede na Znojemsko. „Cyklista spaluje alkohol rychleji,“ hájil právo napít se alkoholu také místopředseda TOP 09, lékař Vlastimil Válek.