"Policie! Policie! Lehnout na zem! Ruce za záda!" S těmito výkřiky vtrhla zásahová jednotka do několika pražských bytů, aby si odvedla zloděje aut. Byl to jeden z úspěšných loňských zásahů.
Problém se zloději aut je v Praze téměř stejný jako s kapsáři. V metropoli se ztratí nejvíce aut z celé republiky. "V roce 2005 bylo ukradeno v průměru třicet aut denně," popisuje Aleš Haisl, vedoucí speciálního týmu kriminalistů, kteří se těmito krádežemi v Praze zabývají.
Jak se v Praze kradla autaRok 2009 Celkem odcizeno 4 729 vozidel Leden 2009 V Praze odcizeno 330 os. vozidel Leden 2010 V Praze odcizeno 266 os. vozidel Únor 2009 V Praze odcizeno 314 os. vozidel Únor 2010 V Praze odcizeno 279 os. vozidel Zdroj: Policie ČR |
Po autě zpravidla nezůstanou žádné stopy a zloději dobře vědí, na co si mají dát pozor, aby je policisté nechytili. "Kromě narkomanů, kteří většinou ukradnou auto jen proto, že si potřebují dojet někam pro drogu, se na krádeže aut zaměřují hlavně organizované gangy," popisuje kriminalista. Skupiny zlodějů mají mezi sebou přesně rozdělené povinnosti a auta kradou na zakázku.
"Dříve se auta kradla převážně na náhradní díly. Dnes se zloději zaměřují hlavně na luxusní značky," říká Haisl.
Chci modrého passata, zněla objednávka
Scénář, podle něhož krádeže probíhají, je pokaždé stejný. Psal se rok 2008, když do Prahy dorazila objednávka přibližně tohoto znění: Máme zájem o auto značky Volkswagen Passat, rok výroby 2008, modré barvy, vybavený autorádiem s CD přehrávačem, dálkově ovládaným centrálním zamykáním a s obsahem motoru 2,0 TDi.
Objednávka však nebyla určena autorizovaným prodejcům, ale Moldavanovi, který velel šestadvacetičlennému gangu zlodějů aut.
Stejný požadavek dostali i šéfové dalších spřízněných band, které "pracovaly" například v Itálii a ve Španělsku. Zloději se okamžitě vydali na "obhlídku", protože ten, kdo auto na ulici objeví jako první, dostane zakázku.
Auto nechali "vychladnout". Pražský gang měl štěstí. Auto našel zaparkované v ulicích metropole a zakázka byla jeho. Požadované auto zloději ukradli a pár dní nechali stát na odstavném parkovišti.
Zloději čekali, jestli se kolem vozu nezačne něco dít. "Protože byl klid, auto si po několika dnech vyzvedli," popisuje vedoucí speciálního týmu kriminalistů Aleš Haisl.
Mezitím už mířil z Kyjeva do Prahy zvláštní kurýr, který s sebou vezl podivný balíček. V něm byly ukryty nejen nové SPZ značky, ale i nový technický průkaz a další doklady potřebné k vozidlu.
Balíček kurýr předal zlodějům na brněnské dálnici, a když auto dostalo nové značky a novou "identitu", přijel si pro něj další člověk z Kyjeva. Ten už jen nasedl do upraveného auta a v klidu odjel směr Ukrajina. "Celá akce jim trvala čtrnáct dní," upozornil kriminalista.
Kápo celého gangu, který byl mezinárodně stíhán pro obchod se zbraněmi, vyinkasoval peníze a skupina čekala na další obchod.
Toho se však už nedočkala. O pár měsíců později skončili všichni její členové v rukou policistů. "Zásahové akce se tehdy zúčastnilo celkem 480 policistů, kteří zloděje pozatýkali v jeden okamžik na několika místech republiky," popsal Haisl.
Za krádež 42 aut a škodu vyšší než 28 milionů korun jim nyní hrozí až 12 let za mřížemi. "Byl to jeden z největších gangů, který v Praze působil," vysvětlil výjimečnost tohoto zásahu Haisl.
Rozhodně však nebyl jediný. Dalších několik jich kriminalisté rozprášili během minulého roku. V květnu například zadrželi pětici lidí, která ukradla sedmnáct aut za více než devět milionů korun.
"Jednoho ze zlodějů jsme zatkli ve chvíli, kdy se vracel z Německa s ukradeným autem," popisuje Haisl. V Pivovarnické ulici v Praze 8 jeho jízda skončila. Muž, který byl pod vlivem drog, chtěl policistům ujet po chodníku.
Během své zběsilé jízdy málem porazil ženu, která po chodníku šla, a zničil dvacet zaparkovaných aut. Když narazil do domu, policisté jej obklíčili a za velkého křiku jej vytáhli z auta.
Zfetovaný muž skončil tváří na chodníku a s želízky na rukou putoval do cely za svými kumpány.
Zloději aut bývají často ozbrojení
"Zásahy proti zlodějům aut jsou nebezpečné, protože pachatelé jsou často ozbrojeni," upozorňuje Haisl.
Při jejich zatýkání proto kriminalistům často pomáhají i kolegové ze zásahové jednotky.
Ačkoli se kriminalistům v boji se zloději aut daří, mnohdy jejich práce připomíná práci bájného Sisyfa.
Jakmile totiž zloději vyjdou z vězení, vrátí se zpět ke svému řemeslu. "Nic jiného totiž většina z nich ani neumí," dodává kriminalista.