Když to neudělají, přijede inspektor, aby děti osobně sečetl, varoval ředitele náměstek České školní inspekce Ondřej Andrys. Data pak inspekce předá ministerstvu školství, které je sbírá, aby Evropskému soudu pro lidská práva ve Štrasburku dokázalo, že v Česku ubývá romských dětí, které kvůli předsudkům končí ve školách s nálepkou "lehké mentální postižení".
Jenže školy s tím mají problém. Jednak se jim příčí razítkovat děti podle toho, jakého jsou etnika, a jednak jim vadí definice Roma, kterou inspekce poslala v průvodním dopise. Romem je podle ní ten, kdo se za něj sám považuje, nebo koho za něj považuje významná část jeho okolí.
"Jenže jak tohle chcete zjišťovat mezi dětmi s lehkým mentálním postižením?" poukazuje ředitelka základní školy na Havlíčkově náměstí v Praze Irena Meisnerová. Doufá, že její kolegy nenapadlo rozdávat těmto dětem dotazníky s otázkou, zda se cítí být Romy. Takový postup by například ředitel základní školy v Lidické ulici v Brně Gordon Brei považoval za projev rasismu.
I přes všechny výhrady školy pokyny plní. Jen to dělá každý po svém. Třeba Meisnerová zařadila mezi Romy ty děti, jejichž rodiče se k této národnosti hlásí.
Subjektivní hodnocení i nula na protest
To ředitel Brei do dotazníku napsal prostě nulu. "My se snažíme, aby se rozdíly smazaly, aby se nemluvilo o tom, kdo je Kazachstánec, Rom či Vietnamec. Všechno jsou to prostě děti a my je učíme," řekl. Mnoho jiných ředitelů zkrátka jen vzalo karty dětí a spočítalo Romy podle svého subjektivního názoru; třeba podle vzhledu.
"Ředitel školy nemá k dispozici dostatek informací. Není definováno, kolik osob představuje významnou část okolí žáka," napsal ministrovi školství Jiří Pilař, předseda Asociace speciálních pedagogů. Školy si také nevědí rady se smíšenými manželstvími. Mají ředitelé jejich děti považovat za romské?
Jediný, kdo ve středu učitelům poradil, byl sociolog Ivan Gabal, a to přesto, že ho protesty kantorů jako autora definice štvou. "Rozlišení má provádět učitel. Je s dítětem v denním styku, zná jeho zázemí, zná jeho vývoj. Žáky ze smíšených manželství bych v tomto kontextu považoval více za romské," vysvětloval.
Romům sčítání nevadí
Představitelům romských organizací sčítání dětí kupodivu nevadí. Podle ředitele organizace Romea Zdeňka Ryšavého se tomu ředitelé brání proto, aby se neukázalo, že diskriminace přetrvává.
Přesto kvůli sporné definici Roma hrozí, že ministerstvo dostane nevěrohodná data. A výsledkem může být zpráva, že romských žáků v režimu bývalých zvláštních škol ubývá, což je reklama, která státu sice vyhovuje, ale nemusí odpovídat realitě.
Zástupce ombudsmana Stanislav Křeček by i proto nejraději sčítal žáky sociálně znevýhodněných rodičů, ať už jsou romské, nebo jiné.