Aby ne - policie pořídila do každého okresu nejvýkonnější benzinové Škody Octavia, jaké - s vyloučením speciálního sportovního provedení v podobě modelu RS - na trhu jsou. Dopravní policisté z menších horských okresů nebo míst, kde nejsou rychlostní silnice a dálnice, teď popisují, že by úspornější naftová auta pro ně byla dostačující a ušetřila palivo.
V prosinci 2015 pořídila policie prvních padesát octavií v civilním provedení prošpikovaných kamerami, skrytými majáky, radarem i „čtečkou“ poznávacích značek za 66,5 milionu korun. V dubnu pak převzala dalších pětatřicet. Všechna auta jsou stejná: mají turbomotor 1,8 litru, 180 koní pod kapotou, pohon všech čtyř kol a šestistupňovou automatickou převodovku.
FaktaMilionová auta
|
V provozu se od běžných sedanů nedají rozeznat. Nejsou v policejních barvách, protože auta mají sloužit pro skrytý dohled.
„Jde o první plošnou obměnu služebních vozidel s měřicí technikou pro skrytý dohled nad bezpečností silničního provozu od roku 1994, kdy byla obdobná vozidla vůbec poprvé pořízena, a jsou financována z Fondu zábrany škod,“ uvedl tehdy policejní prezident Tomáš Tuhý.
Policisté, kteří s vozidly v provozu každodenně jezdí, popisují, že ač jde o výkonná auta, mají pro ně dvě chyby: když dojíždějí rychle jedoucí řidiče, stoupá spotřeba k 12 až 14 litrům benzinu, a když s nimi chtějí měřit u silnice (při stání například na odpočívadle), musí mít nastartovaný motor. Aby se dobíjely dvě baterie, které radar pohánějí.
„Jinak vydrží tak maximálně půl hodiny,“ popsal jeden z dopravních policistů a MF DNES to potvrdili další dva jiní policisté. „Auta jsou moderní, nová, rychlá. Ale naplno se hodí do okresů, kde mají spoustu rychlostních silnic nebo dálnic,“ komentuje další z dopravních policistů, který s MF DNES hovořil pod podmínkou anonymity.
Jde hlavně o výkon
Policejní prezidium kritika udivuje a říká, že o ní slyší poprvé. Vysvětluje, že auta s pohonem všech čtyř kol, která jsou obecně žížnivější, kupovalo kvůli tomu, aby fungovala za všech klimatických podmínek, a benzinové motory zase dostaly přednost proto, že se rychleji zahřejou než naftové, mají menší poruchovost a levnější servis.
„U vozidel je požadován primárně výkon proto, aby bylo možné naměřené vozidlo bezpečně dojet a zastavit. Od toho se samozřejmě odvíjí i spotřeba. Ta je při dojíždění přestupce vyšší, ale doba od nastartování vozidla po dojetí uvedeného řidiče se v praxi pohybuje v řádech minut a průměrná spotřeba se vždy odvíjí od konkrétních okolností výkonu služby,“ popisuje vrchní komisařka policejního prezidia Eva Kropáčová.
Policejní prezidium nehodlá na nákupech ani po kritice policistů nic měnit - naftová auta chce kupovat jen jako výjezdová k nehodám. „V praxi se pro silniční dohled osvědčila vozidla s benzinovým motorem,“ shrnuje Kropáčová.
Dopravní policisté MF DNES uvedli, že nejvýkonnější policejní octavie průměrně jezdí za devět až deset litrů, úsporně „s lehkou nohou“ se s nimi dá jet za osm. To, zda se jim na silnicích tyto škodovky vyplatí, či nikoliv, lze vyčíst ze statistik například jihočeské policie, která se v posledních dvou letech zaměřila právě na měření rychlosti mimo obce. Octavií má osm, v každém okrese jednu a v krajských Budějovicích dvě.
Za loňský rok, kdy automobily policisté dostali, zde zastavili 7 525 řidičů, kteří jeli vyšší než povolenou rychlostí mimo obec. O rok dříve to bylo 4 400 řidičů. „Samozřejmě ve chvíli, kdy autu dáte napít a koně vyženete, tak si vezme, to je logické. Auta používáme podle potřeby, ne sice denně, ale o tom, že s nimi jezdíme hodně, svědčí i jejich výsledky a meziroční nárůst odhalených přestupků,“ zastává se automobilů Lubomír Veselý, šéf jihočeské dopravní policie.
Každé krajské dopravní ředitelství má přitom roční rozpočet včetně sumy na pohonné hmoty a to, jak budou auta vytížena, závisí zejména na policejních ekonomech, kteří musí s rozpočtem vystačit. Zatímco například na výjezdech k nehodám policie se ušetřit nemůže, na provozu aut-stíhaček ano.
29. dubna 2016 |