Spotřeba velká, peněz na benzin málo, reptají policisté na nová auta

  0:01aktualizováno  0:01
Když policie před dvěma lety koupila nová auta-stíhačky na rychlé řidiče, měla jediný cíl. Dopadnout ty, kteří se prohánějí velkou rychlostí. Auta účel plní, pouze policisté si stěžují, že jsou velmi žíznivá a mají spotřebu až 14 litrů.

Policie převzala dalších 35 octavií pro dohled nad provozem na silnicích nižších tříd. Vozy nejsou označené. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Aby ne - policie pořídila do každého okresu nejvýkonnější benzinové Škody Octavia, jaké - s vyloučením speciálního sportovního provedení v podobě modelu RS - na trhu jsou. Dopravní policisté z menších horských okresů nebo míst, kde nejsou rychlostní silnice a dálnice, teď popisují, že by úspornější naftová auta pro ně byla dostačující a ušetřila palivo.

V prosinci 2015 pořídila policie prvních padesát octavií v civilním provedení prošpikovaných kamerami, skrytými majáky, radarem i „čtečkou“ poznávacích značek za 66,5 milionu korun. V dubnu pak převzala dalších pětatřicet. Všechna auta jsou stejná: mají turbomotor 1,8 litru, 180 koní pod kapotou, pohon všech čtyř kol a šestistupňovou automatickou převodovku.

Fakta

Milionová auta

  • Policie pořídila v prosinci 2015 a dubnu 2016 celkem 85 vozů Škoda Octavia s nejsilnějším benzinovým motorem. Cena jednoho vozu byla zhruba 1,3 milionu korun.
  • Vozidla jsou vybavena integrovanými majáky, radarem, zařízením skenujícím poznávací značky. Porovnávají je s registrem vozidel a seznamem vozidel v pátrání.

V provozu se od běžných sedanů nedají rozeznat. Nejsou v policejních barvách, protože auta mají sloužit pro skrytý dohled.

„Jde o první plošnou obměnu služebních vozidel s měřicí technikou pro skrytý dohled nad bezpečností silničního provozu od roku 1994, kdy byla obdobná vozidla vůbec poprvé pořízena, a jsou financována z Fondu zábrany škod,“ uvedl tehdy policejní prezident Tomáš Tuhý.

Policisté, kteří s vozidly v provozu každodenně jezdí, popisují, že ač jde o výkonná auta, mají pro ně dvě chyby: když dojíždějí rychle jedoucí řidiče, stoupá spotřeba k 12 až 14 litrům benzinu, a když s nimi chtějí měřit u silnice (při stání například na odpočívadle), musí mít nastartovaný motor. Aby se dobíjely dvě baterie, které radar pohánějí.

„Jinak vydrží tak maximálně půl hodiny,“ popsal jeden z dopravních policistů a MF DNES to potvrdili další dva jiní policisté. „Auta jsou moderní, nová, rychlá. Ale naplno se hodí do okresů, kde mají spoustu rychlostních silnic nebo dálnic,“ komentuje další z dopravních policistů, který s MF DNES hovořil pod podmínkou anonymity.

Jde hlavně o výkon

Policejní prezidium kritika udivuje a říká, že o ní slyší poprvé. Vysvětluje, že auta s pohonem všech čtyř kol, která jsou obecně žížnivější, kupovalo kvůli tomu, aby fungovala za všech klimatických podmínek, a benzinové motory zase dostaly přednost proto, že se rychleji zahřejou než naftové, mají menší poruchovost a levnější servis.

„U vozidel je požadován primárně výkon proto, aby bylo možné naměřené vozidlo bezpečně dojet a zastavit. Od toho se samozřejmě odvíjí i spotřeba. Ta je při dojíždění přestupce vyšší, ale doba od nastartování vozidla po dojetí uvedeného řidiče se v praxi pohybuje v řádech minut a průměrná spotřeba se vždy odvíjí od konkrétních okolností výkonu služby,“ popisuje vrchní komisařka policejního prezidia Eva Kropáčová.

Fotogalerie

Policejní prezidium nehodlá na nákupech ani po kritice policistů nic měnit - naftová auta chce kupovat jen jako výjezdová k nehodám. „V praxi se pro silniční dohled osvědčila vozidla s benzinovým motorem,“ shrnuje Kropáčová.

Dopravní policisté MF DNES uvedli, že nejvýkonnější policejní octavie průměrně jezdí za devět až deset litrů, úsporně „s lehkou nohou“ se s nimi dá jet za osm. To, zda se jim na silnicích tyto škodovky vyplatí, či nikoliv, lze vyčíst ze statistik například jihočeské policie, která se v posledních dvou letech zaměřila právě na měření rychlosti mimo obce. Octavií má osm, v každém okrese jednu a v krajských Budějovicích dvě.

Za loňský rok, kdy automobily policisté dostali, zde zastavili 7 525 řidičů, kteří jeli vyšší než povolenou rychlostí mimo obec. O rok dříve to bylo 4 400 řidičů. „Samozřejmě ve chvíli, kdy autu dáte napít a koně vyženete, tak si vezme, to je logické. Auta používáme podle potřeby, ne sice denně, ale o tom, že s nimi jezdíme hodně, svědčí i jejich výsledky a meziroční nárůst odhalených přestupků,“ zastává se automobilů Lubomír Veselý, šéf jihočeské dopravní policie.

Každé krajské dopravní ředitelství má přitom roční rozpočet včetně sumy na pohonné hmoty a to, jak budou auta vytížena, závisí zejména na policejních ekonomech, kteří musí s rozpočtem vystačit. Zatímco například na výjezdech k nehodám policie se ušetřit nemůže, na provozu aut-stíhaček ano.

Sametová revoluce

Připomeňte si události, klíčové osobnosti a atmosféru roku 1989 ve speciálu 30 let svobody.


  • Nejčtenější

Nehoda autobusu na Slovensku. Dvanáct mrtvých, zvažuje se státní smutek

Nejméně 12 lidí, z toho minimálně čtyři nezletilí, nepřežilo srážku nákladního vozu a autobusu u Nitry na jihu...

Z večeře kamarádem. Příběh přátelství tygra a kozla skončil smutně

Neuvěřitelný příběh o přátelství kozla Timura a sibiřského tygra Amura, který Rusko sledovalo od roku 2015, skončil....

Dnes už rozlišujeme přes 40 variant pohlaví, řekl v Rozstřelu genderový expert

Za totality se o problematice LGBT nemluvilo, což bylo paradoxně výhodné, že příslušníci sexuálních menšin nepodléhali...

Přebraly jsme vaši roli, omlouvají se ženy mužům. Feministé nechápou

Video, na němž se ženy omlouvají mužům, zhlédlo za několik dní téměř čtyři sta tisíc lidí. „Videem jsme chtěli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ruští snipeři mění poměr sil v Libyi. Zajcevův přízrak děsí provládní síly

Rusko přesunulo svou pozornost z Ukrajiny a Sýrie na Libyi. Na tři stovky ruských žoldáků bojují po boku libyjského...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Ruský velvyslanec musel kvůli zákazu Člověka v tísni na kobereček

Ministerstvo zahraničí si ve čtvrtek předvolalo ruského velvyslance Alexandera Zmejevského kvůli zařazení české...

O akci na Letné je zájem. Dopravci posilují spoje, vypravují se autobusy

Kvůli sobotní demonstraci na pražské Letné budou železniční dopravci posilovat své spoje. Největší zájem je o linky z...

Dvě třetiny Čechů si polistopadové roky pochvalují. Nejvíc od roku 1992

Porevoluční systém je ve srovnání s tím předlistopadovým lepší podle 64 procent obyvatel. Od posledního měření v roce...

Zimola přestane být členem ČSSD, když vstoupí do nového hnutí, řekl Hamáček

Bývalý jihočeský hejtman a předseda jihočeské sociální demokracie Jiří Zimola přestane být podle lídra strany Jana...

Advantage Consulting, s.r.o.
VÝVOJOVÝ PRODUKTOVÝ INŽENÝR

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 45 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz