Jan Šibík byl dosud známý hlavně svými fotografiemi z válečných oblastí světa. Teď si ho Češi mají spojovat i s nízkonákladovou leteckou společností SkyEurope.
"S přítelkyní rádi létáme na eurovíkendy," zní Šibíkův slogan na reklamních plakátech. Kromě něj propaguje služby společnosti třeba i spisovatel Michal Viewegh. Ten ovšem není zaměstnancem nezávislého média a žádným etickým kodexem novináře se řídit nemusí.
V reklamě jsem za sebe, říká Šibík
"Já s tím žádný problém nemám, ani si nemyslím, že jde o střet zájmů. Navíc v té reklamě nevystupuju za Reflex, ale jako soukromá osoba," řekl iDNES.cz ke svému angažmá Šibík.
Fotograf jako komplikaci nevidí ani to, pokud by Reflex v budoucnu řešil nějakou kauzu propagované společnosti. "Reflex je v tomhle velmi nezávislý," zdůraznil.
Podobně se na věc dívá i šéfredaktor Petr Bílek. "Kdyby to byl píšící autor, tak je to trochu jiná věc. U fotografa v tom nevidím problém," řekl iDNES.cz.
Jan Potůček, který v Reflexu rozebírá hlavně poklesky "sedmé velmoci", je o něco skeptičtější.
"Problém by nastal ve chvíli, kdyby měl fotit k materiálu o nízkonákladových aeroliniích. Řeknu vám to takhle: já bych se pro SkyEurope fotografovat nenechal a tuším, že většina lidí v Reflexu také ne. Ale je to čistě osobní věc Jana Šibíka a žádná vnitroredakční pravidla mu to nezakazují," komentoval pro iDNES.cz.
Novináři a hrobníci jsou stejná klasa
Z jiného úhlu vidí reklamní aktivity novinářů šéfredaktor časopisu Marketing a média Daniel Köppl. Podle něj totiž SkyEurope vsadila na špatného koně. "Novináři občas dělají kampaně, nicméně jde o osobnosti společnosti široce známé, což Jan Šibík zrovna není."
Podle Daniela Köppla si navíc veřejnost na celebrity z redakcí zrovna nepotrpí. "Když se podíváte na žebříčky populárních profesí, novináři nikdy nejsou vepředu, naopak se s hrobníky umísťují na konci. Je to spíš mýtus, který vychází z novinářské ješitnosti. Veřejnost podle průzkumů nevnímá jména, ale věří novinám jako značce," vysvětlil.
Je tedy případ Jana Šibíka jen nicotnou epizodou novinářského stavu? "Novináři to vnímají jinak než veřejnost, nedokážu si představit, že by se něco podobného tolerovalo třeba v časopisu Týden." Stavovské cti se ale podle Daniela Köppla zpronevěřují novináři mnohem horším způsobem.
Čtenáři Reflexu jsou k reklamě ostražití
"Vím o řadě novinářů, kteří požívají výhody od dodavatelů inzerce a nikde to neříkají. Kdo z novinářů rubriky Automoto by byl schopný napsat o autě, které mu na zkoušku půjčí na týden nějaká společnost, že stálo za pendrek? Skoro nikdo," nadhodí řečnicky.
Spíš než kolegové z novin se tak můžou Šibíkovou reklamou cítit dotčeni čtenáři Reflexu. "Jde o skupinu mladých lidí, kteří jsou vůči reklamě vyhranění. Ti to mohou vnímat jako něco špatného, což může v důsledku Reflex poškodit," soudí.