Sexismus v reklamě Češi nechtějí, ukázal průzkum. Dokonce je pohoršuje

  20:00aktualizováno  20:00
Centrum pro výzkum veřejného mínění vypracovalo první reprezentativní výzkum zabývající se vnímáním sexistické reklamy českou veřejností. Závěry ukazují, že Češi sexistickou reklamu rádi nemají.

„Vůbec nejvíce vadí Čechům reklamy propagující násilí vůči ženám. Na tom se shodlo 91 procent dotazovaných,“ přibližuje Eva Bartáková z neziskové organizace Nesehnutí, která si průzkum zadala. 

Mezi takové reklamy řadí například i tu na jedno brněnské nožířství. Nahá žena leží na podlaze, nad ní se leskne čepel nože. Slogan hlásí: „U nás nabroušené... přeřízne vše.“ Takový billboard se před časem objevil na jedné z ulic v Brně. Zákazníky lákal do prodejny nožů a za bagatelizaci násilných činů si vysloužil nominaci stejně jako další podobné reklamy na anticenu Sexistické prasátečko.

Fotogalerie

Podle výzkumu dále lidem vadí zesměšňování v reklamě na základě vzhledu (tělesné váhy, stáří). To se nelíbí třem čtvrtinám populace. Odhalené ženské a mužské tělo nesouvisející s propagovaným výrobkem pohoršuje na 50 procent dotázaných.

Sexistickou reklamou se myslí taková, která zobrazuje nerovnost mezi pohlavími. Nemusí mít nutně sexuální podtext.

„Tohle pivo jsem chtěl udělat řízný, protože pivo bez řízu je jako ženská bez dřezu.“ Podle organizátorů Sexistického prasátečka ze spolku Nesehnutí typicky sexistický slogan, protože stereotypizuje mužské a ženské role. Navozuje dojem, že ženino místo je v kuchyni, zatímco muž tam nemá co dělat.

Tazatelé z Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM) předložili stejnou reklamu pětistovce lidí, s nimiž se při průzkumu osobně setkali. Zajímalo je, co si o ní myslí oni. Tři čtvrtiny tázaných s interpretací aktivistů souhlasily. „Nepatří do dnešní doby. Chlap nádobí nemyje?“ vysvětlovali respondenti své pohoršení.

K reklamám jsou kritičtější ženy

Právě zobrazování žen a mužů ve stereotypních rolích zaujímá třetí místo v žebříčku vypovídajícím o tom, jaké formy sexistického obsahu vadí Čechům nejvíce. První je už zmiňované násilí na ženách a druhé zesměšňování na základě vzhledu. Typickým příkladem nominovaným na Prasátečko v této kategorii byl billboard developerské firmy, kde si starší žena kulmuje vlasy. Billboard hlásal: „Regenerací objektu ušetříte značné částky za energii.“

Pod sexistickou reklamou si ale mnozí vybaví spíše nahou modelku propagující služby nějaké stavební firmy. Přitom pravděpodobnost, že po objednání jejich prací k vám přijde stejně vypadající spoře oděná žena, je nulová. Odhalená těla nesouvisející s produktem však vzbuzují nelibost přibližně jen u poloviny lidí. Druhé polovině nevadí. Poměrně nepřekvapivě jsou k takovému druhu reklamy kritičtější ženy a lidé starší 60 let. Zároveň je více těch, kterým vadí odhalené ženské tělo, mužské tolik problematické neshledávají.

Podle Bartákové ze spolku Nesehnutí je i tohle pro ně pozitivní zpráva, protože zobrazování násilí či zesměšňování starších lidí může mít vážnější společenské důsledky než nahá těla.

„Nezřídka jsme se setkávali s reakcemi, že sexismus v reklamě vadí jenom malé skupině lidí a většina české společnosti je s tím v pohodě. Výzkum ale ukazuje, že i formy, které nejsou tak snadno rozpoznatelné, jako obnažené tělo, lidem vadí,“ komentuje závěry Bartáková.

Líbí se vám „sexisticky“ laděné reklamy?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 17. března 2019. Anketa je uzavřena.

Ano 5162
Ne 1666

Ideál krásy problém není

Vůbec nejmenší problém pak mají Češi s reklamami, v nichž vystupují ženy a muži odpovídající ideálu krásy. Proti takovým reklamám se vyjádřilo 53 procent žen a 40 procent mužů. Zbytku se líbí.

Vnímání sexismu v reklamách se rovněž proměňuje s dosaženým vzděláním a věkem. Lidé jen se základní školou jsou tolerantnější k zobrazování násilí. Benevolentnější pak jsou Češi k reklamám i podle toho, kdo je jejich zadavatelem. Zatímco ke státním podnikům by byli přísní a jejich reklamu regulovali, k soukromým firmám jsou shovívavější.

Výzkumníci z CVVM vyzpovídali celkem 1 037 respondentů nad 15 let ze všech krajů, různého věku a stupně dosaženého vzdělání tak, aby výsledky mohly být zobecněny na celou dospělou populaci České republiky.

„Na základě ohlasů na anticenu Sexistické prasátečko jsme se domnívali, že lidem sexistické reklamy vadí. Tuto domněnku jsme si chtěli ověřit pomocí reprezentativního výzkumu,“ vysvětluje zakladatelka anticeny Kristýna Pešáková. Výzkum jejich domněnku potvrdil. A to je podle ní důvod, proč už anticenu udělovat nebudou. 

Svůj účel už splnila. „Lidé o sexistické reklamě diskutují a jsou na ni citlivější,“ uzavírá.

Volby do Evropského parlamentu proběhnou v České republice 24. - 25. 5.
Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Otec se doznal k vraždě dítěte v Pardubicích. Nebyla jiná cesta, řekl

Obviněný otec čeká u soudu na rozhodnutí o vazbě.

Čtyřicetiletý otec se doznal k vraždě svého syna, která se stala v noci na pondělí v Pardubicích. Příčinou úmrtí bylo...

Začalo to fotkou od moře. Následovaly výhrůžky a bezmoc

Ilustrační snímek

Tereze, dívce z malé vesnice, kde se všichni znají, bylo tehdy čtrnáct let. Večery zpravidla trávila u počítače. Hlavně...

Šesťačka vrazila učiteli facku, spolužáci útok podporovali a bavili se

ZŠ Za Chlumem Bílina

Fyzický útok proti jednomu z učitelů řeší od pátku vedení základní školy Za Chlumem v Bílině. Žákyně šesté třídy dala...

Česku hrozí povodně. Některé kraje zasáhne vydatný déšť

Obec Janská u České Kamenice

Česku hrozí povodně. Některé kraje zasáhne velmi vytrvalý déšť. Český hydrometeorologický ústav vydal v úterý dopoledne...

VIDEO: Já, zvrhlý pán internetu. Reportér odhalil, jak predátor loví děti

Redaktoři MF DNES s pomocí figurantky nachytali sexuálního predátora. (13....

Říká si „Zralý chlapák“ nebo také „Zvrhlý pán“. Je mu padesát, je rozvedený, žije sám a na internetu oslovuje nezletilé...

Další z rubriky

Vísku Budeč stíhají pohromy, po rybníku a lese přišla i o kulturní dům

Kulturní dům v Budči začal hořet v sobotu 11. května před osmou hodinou ráno....

Vesnice Budeč se vzpamatovává z třetí těžké rány v krátké době. Požár tam vážně poničil kulturní dům. Hašení navíc...

Ústavní soud rozhodl. Operátoři budou dál půl roku ukládat data uživatelů

Zákaz kouření platí, Ústavní soud jen upravil některé části zákona

Ústavní soud odmítl poslanecký návrh na škrty v současné právní úpravě, která ukládá operátorům, aby půl roku...

Silný vítr zastavil lanovku na Sněžku, nejezdí v obou úsecích

V sobotu byl otevřen druhý úsek nové lanové dráhy z Růžové hory na Sněžku. (22....

Lanovka na Sněžku se ve středu kvůli silnému větru nerozjela. Na Sněžce ráno pršelo a vítr dosahoval rychlosti okolo 90...

Najdete na iDNES.cz