Ministr vnitra Ivan Langer (ODS) navštívil senátní klub občanských demokratů, aby prosadil vrácení sporné novely do Sněmovny.
"Budeme o tom hlasovat příští týden," sdělil iDNES.cz šéf klubu senátorů Jiří Stříteský. Podle něj sice nepanovala mezi jeho kolegy shoda, většina ale byla pro zachování radarů v rukou obecní policie.
"Věřím, že od 1. 1. 2009 bude reforma policie platit v té původní verzi, tedy že městská policie bude oprávněna měřit rychlost, ve větší spolupráci s republikovou policií," řekl Ivan Langer.
Legislativní změnu, která vzala strážníkům pravomoc měřit rychlost, schválila Sněmovna v rámci policejní reformy minulý týden na návrh poslance ODS Jana Klase. Podařilo se to i přes nesouhlas jeho stranického kolegy, ministra Langera. - více o poslaneckém jednání čtěte zde
Poslanci po bouřlivém jednání zároveň zakázali, aby rychlost vozidel měřily soukromé firmy. Změna se nelíbí starostům obcí, které už investovaly nemalé peníze do nákupu radarů. Doufají proto, že Senátem rozhodnutí neprojde. - čtěte anketu iDNES.cz mezi policisty a institucemi
Tejc: Zákon není v pořádku celkově
Opoziční sociální demokracie legislativní změny, které mají vést k reformě policie, nepodpoří, ani kdyby Senát měření rychlosti strážníkům nechal. "Se zákonem nesouhlasíme jako s celkem. Byly tam dvě stovky pozměňovacích návrhů a ty se měly probrat ještě ve Sněmovně," řekl Tejc iDNES.cz.
ČSSD by podle něj zákon podpořila, pokud by se ze Senátu vrátil dostatečně změněný. Tomu ale Tejc nedává příliš naději. "Muselo by jít o výrazné změny ve financování a organizační struktuře policie a k tomu, myslím, nedojde."
Měřit se má dál, ale za jiných podmínek
Tato pravomoc by strážníkům podle Tejce měla zůstat, ne však za stejných podmínek jako nyní. "Městská policie by neměla spotřebovávat svou energii ze čtyřiceti procent na měření rychlosti," uvedl. To bývá nejčastější argument zastánců odnětí pravomoci strážníkům.
Strážníci by podle Tejce měli ohledně měření více navazovat na práci policie. "Místa, kde budou pevné radary, by měla být zveřejněna na internetu," řekl iDNES.cz. Lidé by měli mít informace i o dalších místech, například školách. "Že jich bude třeba třicet a měřit se v určitou chvíli bude na třech, to je v pořádku," dodal.
Pokud je někde problém s rychlostí, je na to podle poslance třeba upozornit obyvatele, ne montovat kamerové systémy jenom proto, aby přinášely obcím zisk.
Obce: Novela způsobí další smrtelné havárie
Na senátory se také obrátili zástupci měst a obcí. "Poslanci navrhovaná úprava přinese další mrtvé a škody na zdraví i na majetku občanů, ale i obcí. Novela stojí zcela v kontrastu s tím, jaké funkce vykonávají obce v zahraničí," sdělilo iDNES.cz Sdružení místních samospráv.
Sdružení se snaží senátory přesvědčit, že obce nemají na svědomí žádné excesy, jako je třeba šikana řidičů. Také se snaží ubezpečit, že jim nejde o peníze z pokut.
"Menší obce za tento výkon v rámci veřejnoprávní smlouvy platí a příjem z pokut ani neplyne zpravidla do jejich pokladen. I v tomto jde o zásadní nepochopení situace na menších městech," uvedli zástupci obcí.
Pokud zákon projde Senátem a podepíše ho prezident, měla by se provozování radarů beze zbytku chopit státní policie. "Obce trvají na potřebnosti takového měření rychlosti na krizových částech komunikací, kde měřicí zařízení musí být umístěna."