Senát podpořil pozměňovací návrh Ladislava Kosa, aby pokuta za porušení povinnosti udržet zákonem nařízenou vzdálenost při předjíždění byla maximálně 2 tisíce korun, pokud řidič cyklistu neohrozí.
Poslanci v dubnu schválili za nedodržení vzdálenosti při předjíždění pokutu až 10 tisíc korun, zákaz řízení na půl roku a odebrání sedmi bodů.
„Naprosto zbytečně staví proti sobě dvě skupiny, a to řidiče motorových vozidel a cyklisty,“ kritizoval návrh šéf senátního klubu ODS a TOP 09 Zdeněk Nytra. Jeho návrh, aby senátoři ze zákona zcela vyňali nařízení vzdálenosti při předjíždění cyklistů, ale těsně, o jediný hlas, neprošel.
Je to standard v řadě zemí, hájil návrh Dolínek
Změnu zákona o provozu na pozemních komunikacích prosadil v dubnu ve Sněmovně sociální demokrat Petr Dolínek při projednávání změny zákona o provozu na pozemních komunikacích.
„Odstup 1,5 metru, respektive jeden metr bezpečný odestup mezi předjíždějícím vozem a cyklistou je již standardní v řadě zemí západní Evropy, taktéž je to věc, která je v posledních týdnech řešena například na Slovensku a Maďarsku,“ řekl Dolínek.
„Nikdy žádná represe nemůže znamenat to, že účastníci silničního provozu se chovají ohleduplněji,“ řekl senátor za ODS a bývalý policejní prezident Martin Červíček.
„Nejsem členem žádné cyklistické lobby, ale to zmíněné pravidlo bezpečného odstupu chápu jako zvýšení bezpečnosti těch výrazněji ohrožených účastníků silničního provozu, a to jsou cyklisté. Já věřím, že přijetím této novely se může snížit tragický počet střetů aut s cyklisty na našich silnicích,“ uvedl již ve středu senátor Jiří Drahoš.
Senátoři kritizovali výši sankcí za nedodržení odstupu od cyklisty při předjíždění
Pokutu do výše 10 tisíc korun, zákaz řízení až na rok a odečet 7 bodů za nedodržení vzdálenosti, aniž došlo k omezení nebo ohrožení cyklisty, jak schválili poslanci, ale Drahoš označil za nesmyslně přísnou.
„Přijde mi, že tento zásah do zákona včetně sankcí je nepřiměřený. Jenom malá statistika. Mezi léty 2010 až 2020 bylo vyšetřováno pro nedodržení odstupové vzdálenosti mezi cyklistou a motorovým vozidlem 44 případů. Z toho 32 případů byl cyklista bez helmy. Věnujme se větším důrazem na bezpečnost cyklistů ohledně jejich výbavy, věnujme se výstavbě infrastruktury a věnujme se vzájemné ohleduplnosti mezi cyklisty a řidiči motorových vozidel,“ řekl senátor Josef Klement zvolený za KDU-ČSL.
SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít
Sledovat další díly na iDNES.tvŘidiči, kteří by neoprávněně parkovali na místech pro zdravotně postižené, mají nově přijít o dva body. Novela má také zakázat provozování takzvaných pivních kol. Senát se postavil proti návrhu umožnit odtah všech vozidel, která neoprávněně stojí na chodníku. Doporučil novelu naopak doplnit o právo obcí vyžádat si odtah autovraků.
Na návrh KDU-ČSL Senát do novely začlenil právo poskytovatelů domácí péče parkovat po nezbytně dlouhou dobu na místech se zákazem stání, což zatím mohou například službu konající lékaři.