Senátoři vracejí zákon do Sněmovny s několika pozměňovacími návrhy. Jeden z nich se týká i bodu, který měl povolit zvýšení nejvyšší rychlosti na dálnicích až na 150 kilometrů za hodinu. Proti zvýšené rychlosti hlasovalo 43 z 76 přítomných senátorů. Stejného názoru je i ministr dopravy Dan Ťok.
Obdobně dopadl i návrh senátora Zdeňka Škromacha, který chtěl cyklistům povolit alkohol před jízdou. Senátem neprošel, i v tomto bodě se hlasující shodli s ministrem.
„Podařilo se upoutat pozornost na rychlost, ale novela toho řeší více,“ řekl senátor Jaroslav Kubera (ODS). „Nesouhlasím s argumenty typu: když jim dáte 130, budou stejně jezdit 150. To je ukázka, že neumíme vymáhat právo,“ zmínil. On sám by prý byl pro více změn, mimo jiné například pro předjíždění zprava. „Ohromně to zrychluje dopravu,“ sdělil s odkazem na zkušenosti z USA.
PRO A PROTI: Mělo by se na českých dálnicích jezdit 150 km/h? |
V diskuzních příspěvcích k návrhu se ale objevovaly i ty nesouhlasné. „Dvacet let jezdím mezi Prahou a Břeclaví a někdy tam průměrná rychlost nedosahuje ani nejvyšší povolené rychlosti na jiných komunikacích,“ poznamenal senátor Zdeněk Škromach (ČSSD). „Na konci dálnice by měli stát ministr financí a ministr dopravy a vracet poplatky za dálniční známku,“ řekl.
V diskuzi vystoupila také odpůrkyně vyšší rychlosti Jitka Seitlová (nez.), která podle svých slov v této věci změnila názor. „Vyšší rychlost znamená více nehod,“ shrnula a zdůraznila, že naše dálnice na rychlost 150 kilometrů za hodinu nejsou konstruovány. Seitlová přiznala, že dříve byla přesvědčena, že bude hlasovat pro návrh.
Stopadesátkou není nadšen ani senátor Petr Vícha (ČSSD), podle kterého ale není příliš velká šance tento bod změnit. „Ve Sněmovně prošla stopadesátka velkou většinou, a ještě s potleskem,“ připomněl.
Ministr dopravy Dan Ťok už dříve uvedl, že zvýšení rychlosti na 150 kilometrů za hodinu na dálnicích nepovažuje za vhodné. Rozhodování o úsecích, kde by mohla stopadesátka platit, zůstane na jeho rezortu. „Je to stejně uděláno tak, že ty úseky bude definovat ministerstvo dopravy a naše stanovisko není příliš souhlasné,“ uvedl k hlasování poslanců Ťok.
Senát návrh nového zákona vrací zpět do Poslanecké sněmovny s vlastními pozměňovacími návrhy. Sněmovna může návrh Senátu schválit nebo ho zamítnout. Výsledná verze poté poputuje k prezidentovi. Ten se již dříve vyjádřil v tom smyslu, že zákon obsahující zvýšení rychlosti bude vetovat (čtěte zde). Pokud to učiní, vrátí tím návrh opět poslancům.
Návrh, aby se na dálnicích mohlo jezdit namísto současné nejvyšší rychlosti 130 kilometrů za hodinu stopadesátkou, vymyslel občanský demokrat Ivan Adamec a osvojil si ho šéf klubu ODS Zbyněk Stanjura.