Virtuální taxametr by podle tvůrců měl ukázat nejkratší trasu, dobu jízdy a cenu za taxi. Firma má také ambice, aby ve spolupráci s pražským magistrátem aplikace umožnila nepoctivého taxikáře vyfotit a nahlásit ho na horkou telefonickou linku.
Advokát Karel Vrzáň upozorňuje, že pořizování fotografií nepoctivých taxikářů může v praxi selhávat. "Používání fotografie bez vědomí a souhlasu řidiče může být ve správním řízení napadeno. Taxikář by mohl tvrdit, že bylo zasaženo do jeho práva na ochranu osobnosti," řekl Vrzáň.
anketaiDNES.cz oslovil kandidáty na budoucí pražské primátory parlamentních stran a zeptal se jich: Potřebuje Praha virtuální taxametr? Jiří Dienstbier mladší, ČSSD Markéta Reedová, VV Bohuslav Svoboda, ODS Zdeněk Tůma, Top 09 |
Pokud by se spor kolem důkazů dostal k soudu, instituce může MMS označit za nezákonnou. Pak hrozí, že správní řízení by se muselo obejít bez ní a zákazník by navíc riskoval soudní dohru ze strany taxikáře. "Předpokládám, že se ještě strhne velká diskuse kvůli posouzení kolize mezi právem na ochranu osobnosti a veřejným zájmem," domnívá se Vrzáň.
Podle firmy, která aplikaci plánuje, by právní otázky měl řešit magistrát nebo město, které s jejím vývojem pomůže a zaplatí za něj. "Je jejich úkolem, aby vše bylo právně v pořádku," řekl za společnosti Ondřej Čihař. Podle něj také lidé nemusí fotit obličej taxikáře, ale třeba jen vůz.
Složitá cena taxi služeb
Nejasnosti jsou také kolem výpočtu cesty. Majitel velké pražské taxislužby Jiří Kvasnička upozorňuje, že finální částka nemůže být vypočítána prostým násobením. "Taxametr je složitá věc a výsledná cena se skládá z nástupní sazby, sazby za kilometr a případně sazby za provozní čekání," upozornil Kvasnička s tím, že provozní čekání v Praze naskočí na taxametru i tehdy, když taxík pomalu popojíždí v koloně.
Podle Kvasničky se suma z taxametru může od sumy z mobilu lišit, aniž by taxikář zákazníka okrádal. "Užívání virtuálního taxametru povede ke konfliktům mezi zákazníkem a taxikářem," domnívá se Kvasnička.
"Snahou je situaci řešit, ale nedokážeme odhadnout všechny důsledky aplikace," řekl Čihař. Podle něj bude cena, kterou ukáže mobil, orientační. "Naší ambicí není spočítat ji přesně na koruny nebo desetikoruny, ale vyřešit, aby člověk nezaplatil za cestu například trojnásobně," dodal marketingový manažer firmy.
Aplikaci jde obejít
Po zveřejnění plánů na virtuální taxametr se také okamžitě objevily názory, že firma přináší něco, co již existuje. "Není to úžasná myšlenka nebo neotřelý nápad. Podle mého názoru by stačila i jakákoliv navigační aplikace. Například ta v telefonu. Některé se navíc dnes už dají pořídit zdarma," domnívá se vývojář Michal Havryluk.
"Magistrát nemusí kupovat žádný hrůzostrašný software. Stačí, aby upozornil, že to už na internetu funguje léta," dodal Kvasnička. Na webu některých společností existují formuláře na výpočet orientační ceny. Cenu lze zjistit i prostřednictvím dispečinku nebo textovou zprávou zaslanou taxispolečnosti.
Městská policie a magistrát se navíc oznámením lidí, kteří tvrdí, že je taxikář okradl, zabývají už nyní. Lidé se tak pomoci dočkají i bez aplikace. "Máme skupinu Taxi, která se zaměřuje na nepoctivé taxikáře. Pokud někdo oznámí, že jejich služby nebyly standardní, řešíme to. Ze zákona jsme povinni reagovat na každý podnět," řekla mluvčí pražských strážníků Jana Přikrylová.
"Aplikaci můžete obejít, ale v ní bude bude všechno v jednom a tedy i jednodušší," uvedl Čihař. Podle něj bude zákazník mít vše po ruce už během cesty a navíc se obejde i bez datového připojení.
cena virtuálního taxametruFirma si aplikaci spolu s její čtyřletou podporou a základní propagační kampaní cení na necelé dva miliony korun. Konkrétní částku neuvedla. Objevují se hlasy, které výši částky kritizují. Vývojář aplikací Kryštof Celba tvrdí, že částka je přemrštěná a sám by prý dokázal podobný systém vyrobit levněji. "Aplikace si oceňuji na částku do 100 až 150 tisíc korun v závislosti na tom, co by měly a neměly umět," řekl iDNES.cz. "Je možné, že skupina studentů by to levněji skutečně zvládla. Pak ale nastane otázka, kdo se o aplikaci bude starat dál," reagoval za autora nápadu virtuálního taxametru Ondřej Čihař. Další vývojáři oslovení iDNES.cz cenu za čtyři platformy - iPhone, Android, WM a Symbian - za přemrštěnou nepovažují. "Pro jednu platformu ji odhaduji zhruba na 300 až 500 tisíc korun. Částka se ale může měnit v závislosti na složitosti provedení vlastní navigace a ceně mapových podkladů," domnívá se Michal Havryluk, student softwarového inženýrství a autor několika aplikací pro platformu Android. "Řádově je částka v pořádku. Není to cena nejnižší, ale naše firma by si pravděpodobně řekla o ještě vyšší peníze. Taková aplikace musí být velmi profesionálně vytvořená. Už proto, že lze předpokládat, že bude hodně sledovaná - například mediálně," řekl Jiří Král ze společnosti Acrobits, která vyvíjí software pro mobilní telefony. Podle jeho odhadu by se cena takové aplikace mohla vyšplhat i na pět milionů korun. |