Škromach obhajuje mandát na Hodonínsku příští rok na podzim. Návrh hodlá představit začátkem roku, aby se diskuse strhla na jaře, kdy na jižní Moravu míří turisté za návštěvou vinných sklepů. „U nás na jižní Moravě byly vybudovány cyklistické vinařské stezky. Lidé přijedou, ubytují se, vyrazí na kolo do sklípku. A pak jim hrozí i mnohatisícikorunové pokuty,“ říká.
S jeho návrhem ale nesouhlasí ministr dopravy, ředitel dopravní policie Tomáš Lerch nebo šéf BESIP Martin Farář. Podle Ťoka by hrozilo, že by cyklisté před jízdou pili více než povolené množství.
Alkohol zaviní třetinu nehod cyklistů. Za pololetí jich zemřelo 26 |
Připravit se musí také na hlasité kritiky z vlastní strany. „Za řídítky jízdního kola je alkohol ještě nebezpečnější než v autě, zejména proto, že musíte držet rovnováhu. Na cyklostezkách můžete ohrozit i chodce či bruslaře,“ tvrdí Huml. A hodlá prý dělat vše pro to, aby „lex Škromach“ nikdy neprošel.
Škromach už jednou nepochodil, to když chtěl cyklisty nechat pít zcela podle jejich uvážení a kontroly povolit jen v případě, že by byli účastníky dopravní nehody (více čtěte zde).
Teď je však ochoten licitovat. „Není ani tak důležité, jestli to bude 0,5, nebo 0,8 promile, ale aby to prošlo,“ plánuje. Návrh chce podpořit peticí a promluvit o něm též v některém z vydání svých internetových občasníků Hovory od bazénku a Hovory pana Selfie.
Nulovou toleranci alkoholu chce zrušit i poslanec Junek
Stejný cíl má i poslanec KDU-ČSL Jiří Junek. Ten se o protlačení návrhu snaží stejně jako Škromach již několik měsíců. Napoprvé Junkův návrh o jeden hlas odmítl hospodářský výbor Sněmovny (více čtěte zde).
„Máme hodně cyklostezek. Když si vyrazíte na výlet na kole, nějaké to občerstvení očekáváte. Pokuty za jedno nebo dvě piva nejsou v pořádku,“ vadí Junkovi, který chce, aby policisté přivřeli oči nad cyklistou, jemuž naměří do 0,5 promile. Návrh hodlá oprášit, až budou poslanci schvalovat novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích. To je na programu už 9. prosince.
S případnými odpůrci návrhu si Junek hlavu nedělá. „Obcházet a přesvědčovat nikoho nebudu. V každé straně se najdou odpůrci i příznivci, uvidíme, jak to dopadne,“ říká Junek. A spoléhá na to, že poslanci v jednotlivých klubech nebudou mít žádné doporučení, jak hlasovat.
Mohl by se tak zopakovat i scénář z nedávného hlasování o stopadesátce na dálnicích. Tehdy poslanci hlasovali pro i přes i nesouhlas odborníků a ministra Ťoka. Junek však ve sněmovních kuloárech připouští, že by byl sám příjemně překvapen, kdyby jeho návrh prošel.
Policejní statistiky jsou proti
Oba politici však budou mít při prosazování svých návrhů co dělat. Policisté totiž argumentují statistikami. Každý třetí cyklista, který loni zavinil nehodu, byl podle nich pod vlivem alkoholu, což je nejvyšší podíl ze všech účastníků silničního provozu.
Ministr dopravy Ťok zase nevěří, že by cyklisté „výměnou“ za jedno dvě piva před jízdou dávali víc pozor. Škromach je jiného názoru. „V Rakousku a Německu s tím mají dobrou zkušenost. Říkají: Dáme si pohárek, ale už si pak dáme pozor,“ uvádí.
Právě v Rakousku se Škromach inspiroval hranicí 0,8 promile. Jeho návrh má platit plošně, senátor však přiznává, že s ním bude cílit hlavně na venkovské voliče. „Zatímco v Praze se do hospody můžu svézt metrem a v Brně šalinou, na venkově jezdili lidi odjakživa do hospody na kole. Aby pak za rohem stáli policajti a nechali je foukat, mi přijde nedůstojné,“ říká.