Johanin obsah tašky. Její učení váží tři kilogramy (2.10.2017).

Johanin obsah tašky. Její učení váží tři kilogramy (2.10.2017). | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Látky je strašně moc a to je třeba změnit, říká Česká školní inspekce

  • 307
Hodiny nacpané učivem, které děti nestíhají vstřebat. Neodpovídající výsledky žáků tomu, co by měli umět. Takzvané rámcové vzdělávací programy vymezující obsah učiva jsou totiž podle České školní inspekce příliš obsáhlé. Vyvíjejí tak na učitele i děti velký tlak na výkon a myšlenka „školy hrou“ je v nedohlednu.

Málo času na procvičování, opakování a zábavné učení. Vyplývá to z letošních zjištění České školní inspekce. Ministerstvo školství připravuje revizi rámcových vzdělávacích programů (RVP). Podle inspekce by měly obsah výuky zásadně změnit.

Co jsou RVP?

Rámcové vzdělávací programy nahradily ve školství v roce 2005 jednotné osnovy. Dosud se programy pro různé typy škol doplňovaly o nová témata či se v nich upravoval počet hodin. 

Podle inspekce tak nyní zbývá jen málo prostoru pro vlastní aktivitu žáků, jejich týmovou spolupráci, bádání, experimenty, projekty a další moderní formy výuky. 

Tyto metody jsou přitom podle inspektorů mnohdy účinnější než klasické formy výuky, kdy učitel stojí před žáky a vysvětluje jim učivo.

Inspektoři kontrolují na školách výsledky vzdělávání pomocí testů. Jejich zvládnutí znamená aspoň šedesát procent správných odpovědí. Toho například v angličtině dosáhnou všechny děti asi na desetině škol. V češtině jsou žáci úspěšní na skoro šest a půl procentech škol. Nejhůře dopadají výsledky v matematice. Úspěšné zvládnutí testů není ani na procentu škol. Podobné výsledky můžeme najít i u dalších předmětů.

„Jedním z hlavních důvodů tohoto stavu je skutečnost, že rámcové vzdělávací programy jsou velmi předimenzovány a obsahují příliš velký objem povinného vzdělávacího obsahu, který navíc v minulých letech stále narůstal,“ vysvětluje čísla ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Na tom se tak odráží nedostatek času, kdy učitelé po výkladu látky nemají prostor na prohlubování a rozvíjení probraného učiva.

Hodiny děti nebaví, učitele pak také ne a to je demotivující

„Výuka je zaměřená spíše na učení znalosti, než následnou kontrolu, jestli žáci látku skutečně ovládají. To snižuje motivaci žáků i dobrý pocit z práce učitelů,“ řekl náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys, který jedním dechem přiznává, že děti spokojené se školou, do které rády chodí, dosahují lepších výsledků.

K samotným revizím RVP se ministerstvo školství zatím moc nevyjadřuje, ale tento proces chce co nejvíce otevřít, aby se do něj mohla zapojit co nejširší pedagogická veřejnost. Zahajovací konference by měla být v průběhu ledna příštího roku. 

Diskuze k RVP

Debata o nutnosti modernizace se vede od roku 2016, ministerstvo dosud seznámilo odbornou veřejnost jen se záměrem zmodernizovat výuku informatiky. Další informace ale k revizi RVP ministerstvo nedává. 

„Na ni vystoupí například zástupci ministerstva a Národního ústavu pro vzdělávání, bude pozvána odborná veřejnost a zástupci asociací sdružujících pedagogy. Na tuto konferenci budou navazovat další aktivity, které budou mít za cíl revidovat stávající RVP s přímou účastí odborné veřejnosti,“ napsal redakci iDNES.cz tiskový odbor ministerstva. 

Národní ústav pro vzdělávání také podle resortu postupně zpracovává podkladové analytické studie k jednotlivým stupňům, oborům vzdělání či průřezovým tématům RVP. Studie jsou postupně zveřejňovány na webových stránkách Národního ústavu pro vzdělávání. Při tvorbě RVP bude podle ministerstva brán ohled také na šetření České školní inspekce, ale stejně tak na mezinárodní výsledky organizací PISA či TIMMS a dalších. 

Česká školní inspekce chce na nové učivo více dohlédnout

Do připravované diskuze o změnách v rámcových vzdělávacích programech se Česká školní inspekce zapojí a chce v úpravách vidět změny odrážející požadavky na vzdělávání pro jednadvacáté století.

„Za nejdůležitější proto Česká školní inspekce považuje vymezit, co je jádrem vzdělávání a co jeho nadstavbou, a stanovit povinný obsah vzdělávání pro každého žáka tak, aby reflektoval výzvy současnosti i budoucnosti,“ doplnil Zatloukal.

Mezi požadavky inspekce podle Zatloukala je například větší důraz škol na získávání dovedností a na to, jak souvisí s různými obory a znalostmi. Zapomínat by se nemělo ani na učitele, pro které by se měl vytvořit promyšlený systém profesního rozvoje. Měli by se dovídat víc o tom, jak mohou pracovat s různě nadanými žáky, jak řídit třídu, hodnotit a motivovat žáky nebo spolupracovat s rodiči.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video