Ocelový most pod Vyšehradem dostane dvojče. Zastávku památkáři neskousnou

  6:50
Železniční most na pražské Výtoni už půldruhého století slouží jako důležitá spojnice hlavních tratí, navíc se stal neodmyslitelnou součástí panoramatu, ať už s Vyšehradem či Hradem v pozadí. Jeho stav a kapacita už ale nevyhovují. SŽDC k němu chce přistavět širší dvojče.

Nýtovaná ocelová spojnice břehů dlouhodobě chátrá a při současné zátěži by vydržela už asi jen třicet let. V budoucnu by přitom měla sloužit ještě hustší dopravě, protože se zvýší frekvence příměstských a městských spojů.

„Most je slabým místem pražského dopravního uzlu, je na hranici kapacity, všechny spoje ze Smíchova na hlavní nádraží jezdí přes něj. Jakékoli zesílení by dopravě v Praze velmi pomohlo,“ míní mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Současně připouští, že v celé plánované modernizaci tratě ze Smíchova na hlavní nádraží za zhruba pět miliard korun je právě památkově chráněný železniční most pod Vyšehradem tím nejproblematičtějším místem.

„Most je určitou dominantou Prahy, je součástí panoramatu. Na výtoňské straně se ale pohybujeme i na dalších památkově chráněných objektech, například zděných obloucích, které jsou tam pomalu od doby vzniku trati v roce 1872,“ vysvětluje Ptačinský.

Ve hře je stále i varianta pouhé opravy současného mostu. SŽDC si aktuálně nechává zpracovávat studii proveditelnosti dvou řešení.

„Konkrétní podoba projektu se bude odvíjet od ekonomiky a rozhodnutí komise ministerstva dopravy, která varianty posoudí a schválí konkrétní projekt. Jestliže zvítězí varianta s přístavbou, znamenalo by to, že na starém mostě zbude jedna kolej a na nové přístavbě by byly dvě,“ popisuje mluvčí.

Právě k variantě výstavby podobně vypadajícího, ale širšího dvojčete se v roce 2011 vyjádřilo vesměs kladně pražské středisko Národního památkového ústavu, na což navázali kladným rozhodnutím i magistrátní památkáři.

Modernizace trati Smíchov - hlavní nádraží

  • Délka opravovaného úseku jsou více než čtyři kilometry.
  • Náklady na modernizaci se mají vyšplhat k pěti miliardám korun.
  • Změnit se má nejen podoba mostu. Investor chce také postavit novou železniční zastávku Praha-Výtoň, opravit Smíchovské nádraží i tratě po obou stranách řeky.
  • Část trati se nachází v chráněném území a ve stísněném koridoru podél Svobodovy ulice a přilehlého parku s kulturní památkou Podskalskou celnicí. Proto je dle památkářů nutné, aby nová přístavba mostu působila co nejsubtilněji.

„Nutnost ztříkolejnění trati je definována veřejným zájmem. Vzhledem k památkové ochraně mostu bylo nutné vyloučit jakékoliv změny jeho proporcí nebo jiných zásahů měnících jeho charakter a pohledové účinky. Tvarové řešení evokující stávající most a v dálkových pohledech vytvářející zdvojenou krajkovinu se jeví pro panorama jako nejméně rušivé,“ říká mluvčí NPÚ Andrea Holasová

Zdvojit most ano, zastávku u něj ne

Památkářům se však nezdála stavba výtoňské železniční zastávky v sousedství mostu. „Na výtoňské straně železniční most pokračuje kamennými oblouky, které jsou dnes zazděné a neopečovávané. Stavbou železniční zastávky je chtějí úplně rozmetat,“ objasňuje architekt Jaroslav Zima.

Stavba zastávky je rovněž součástí plánované modernizace trati ze Smíchova na hlavní nádraží. Úpravám mostu má předcházet.

„Technický stav trati není dobrý, což způsobuje nižší cestovní rychlost a menší atraktivitu železniční dopravy,“ zdůvodňuje šéf jedné ze sekcí pražského Institutu plánování a rozvoje Marek Zděradička.

Modernizace, během níž chce investor opravit také Smíchovské nádraží i tratě po obou stranách řeky vedoucí částečně i Pražskou památkovou rezervací, měla začít už před mnoha lety. S úpravou mostu počítala už podoba územního plánu z roku 1999. Tehdy most ještě nebyl památkou.

Na jeho památkovou ochranu ministerstvo kultury kývlo až v roce 2004, když kvůli rozsahu plánovaných úprav reálně hrozila jeho úplná likvidace.

„Původní idea byla nahradit železniční most novým sdruženým mostem, který by měl dvě části - tříkolejnou železniční a dvoupruhovou silniční. Tato idea ale vzala za své s vyhlášením památkové ochrany. Proto se začal hledat způsob, jak řešit deficit železniční infrastruktury,“ připomíná Zděradička.

Přeměnit chtějí i Libeňský most

Velká vlna nevole se v uplynulých měsících zvedla také v souvislosti s plánovaným rozšiřování Libeňského mostu z jednadvaceti na šestadvacet metrů (psali jsme o tom zde). Odpůrci záměru sbírají podpisy pod petici, aby se věcí v září znovu zabývalo pražské zastupitelstvo. Klub Za Starou Prahu také v polovině srpna podal návrh na prohlášení Libeňského mostu za kulturní památku. Stejný návrh se v roce 2004 nesetkal s pochopením.

Vizualizace Libeňského mostu po rekonstrukci.

Dle aktuálních propočtů potrvá modernizace trati minimálně tři roky a nezačne dřív než v roce 2019, zatím totiž chybí územní rozhodnutí i stavební povolení. Studie proveditelnosti předpokládá termín dokončení stavby dokonce až kolem roku 2024.

Architekt: Jednou na to budeme koukat jak na Blanku

Starý most během modernizace opraví a kvůli trolejovému vedení tramvajové trati na nábřeží také zřejmě až o metr pozvednou. Podle architekta Zimy ale mohou se všemi plánovanými zásahy veškeré historické hodnoty přijít vniveč.

„Jednou na to budeme koukat, jako teď koukáme na Blanku. V některých místech mají třeba vyrůst masivní dvoumetrové protihlukové zdi. Myslím, že se dá doprava řešit i jinak, je potřeba hledat přijatelnou cestu. Projektanti kreslí dopravní tepnu inženýrským okem a nedívají se na souvislosti,“ uvažuje odborník.

Rychlíky by tudy podle něj vůbec nemusely jezdit, Vltavu by překonaly po mostu v Braníku a do centra by se dostaly přes Krč a Vršovice.

Takové úvahy ale odmítá šéf pražského Institutu plánování a rozvoje. Mezi Vršovicemi a hlavním nádražím je podle něj v současnosti kapacita trati také již téměř vyčerpaná.

„Pro cestující je důležitý celkový čas jízdy. Vedení dálkových vlaků touto cestou by neúměrně navýšilo cestovní dobu mezi Prahou a regionem. V současné době SŽDC investuje vysoké finanční prostředky v řádu desítek miliard do zrychlení železničního spojení mezi Prahou a Plzní, je tedy zcela neefektivní ušetřené minuty využít na takové objíždění,“ vysvětluje Zderadička.

Zásah v lokalitě pod Vyšehradem dle jeho mínění bude vždy problematický a z pohledu veřejnosti velmi citlivý. „Tohle není první rozsáhlá změna. Původní most přes Vltavu byl jednokolejný, když na počátku 20. století přestal kapacitně vyhovovat, byl zbourán a nahrazen novým dvojkolejným mostem, který stojí dodnes. Jde o logický historický vývoj,“ myslí si.

Nejdůležitější jednání s památkáři však teprve přijdou na řadu. „Vyjádření památkářů a jejich připomínky budou v tomto projektu velmi zásadní,“ doplnil mluvčí SŽDC Ptačinský.

  • Nejčtenější

Pohřešovaného manažera našli mrtvého, po noční nehodě patrně bloudil v lese

Policisté v pondělí dopoledne našli pohřešovaného manažera e-shopu s hudebními nástroji Kytary.cz. Sedmačtyřicetiletého muže objevili mrtvého nedaleko jeho nabouraného auta na Jičínsku poblíž...

9. prosince 2024  9:39,  aktualizováno  14:34

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium

Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci, není dobré řešení. Za půl roku o svou svěžest přijde. Otestovali jsme dvanáct...

7. prosince 2024

Bývalý syrský prezident Asad je s rodinou v Moskvě. V Rusku získali azyl

Sledujeme online

Bývalý syrský prezident Bašár Asad a jeho rodina jsou v Moskvě, kde od ruských úřadů získali azyl. Světová média a účty na sociálních sítích předtím spekulovaly, že se stroj mohl zřítit nebo být...

8. prosince 2024  11:42,  aktualizováno  20:39

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském Karlíně. Pobočka bude otevřena pouze do 23. prosince. „Co bude od ledna, zatím...

4. prosince 2024

Řidiči zkoušejí novou fintu, jak neplatit za parkování. Přestupek, varuje policie

Na internetu se v poslední době značně rozšířila nabídka automatických parkovacích hodin, které umožňují řidičům vyhnout se placení nebo pokutám za překročení doby parkování. Alespoň tak je inzerenti...

4. prosince 2024  10:46

Slevový čtvrtek s iDNES Premium. Celý rok jen za 490 Kč a k tomu Max zdarma

Pouze dnes je možné získat členství v iDNES Premium za pouhých 490 korun na celý rok. Jde o nabídku, která už levnější nikdy nebude. Kromě možnosti číst prémiové články nabízí služba iDNES Premium...

12. prosince 2024

Mangione vraždil zbraní duchů. V USA si ji může sestavit každý, dítě i trestanec

Premium

Už ze záběrů, na nichž šestadvacetiletý Luigi Mangione několikrát vystřelil na ředitele pojišťovny UnitedHealthcare Briana Thompsona, bylo jasné, že v rukou nedrží standardní pistoli. S každým...

12. prosince 2024

Češi ve velkém zneplatňují půjčky. Firmy neprověří, zda si splátku mohli dovolit

Premium

Rychle přibývá Čechů, kteří se snaží zneplatnit svou úvěrovou smlouvu s cílem zaplatit ideálně jen půjčenou částku, a zbavit se tak povinnosti platit úroky. Ty v některých případech půjčku nafouknou...

12. prosince 2024

Tři měsíce bez zakázek. Pomalá likvidace drážďanského mostu ochromila dopravu

Po třech měsících od pádu jednoho z polí drážďanského mostu Carolabrücke do Labe je teprve teď jasné, že most bude muset jít k zemi, tedy do koryta Labe, celý. Diskuse o zachování nebo bourání...

12. prosince 2024

Příliš chytrý vysavač? Jak si ulehčit domácí práce a ušetřit čas
Příliš chytrý vysavač? Jak si ulehčit domácí práce a ušetřit čas

Pojďme si říct, že plně samoobslužný vysavač, co se sám vysype, vypere si hadříky a doplní vodu, je gamechanger! Nebo ne? Museli jsme to zjistit a...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

V naději už nevěřím, moje onemocnění je smrtelné, říká Cyril Höschl o diagnóze

Premium Celý život tlumočil složitou řeč vědy do srozumitelného jazyka. Před rokem však psychiatrovi Cyrilu Höschlovi zasáhlo...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý...