Co říkáte obavám řidičů, že označení inspekce lze snadno zneužít?
V zákoně o pravidlech silničního provozu jsou jasně vymezené podmínky, za kterých se zastavují vozidla a je tam jasně uvedeno, kdo může zastavovat vozidla. Jestliže do 31.12.2011 byli inspektoři zároveň příslušníky policie, tak měli oprávnění zastavovat vozidla. Od 1. ledna se stali příslušníky generální inspekce a je zcela logické, že toto oprávní musí mít nadále.
Generální inspekceGenerální inspekce bezpečnostních sborů vznikla 1. ledna 2012 jako zcela nový ozbrojený sbor. Jejím úkolem je odhalovat trestnou činnost policistů, celníků i členů vězeňské služby a justiční stráže. Dohlíží také na zaměstnance těchto institucí. Pokud se do trestné činnosti příslušníků ozbrojených složek zapojí i civilisté, prověřují inspektoři i je. Generální inspekce nepodléhá pod žádné ministerstvo a zodpovídá se vládě ČR. |
K těm obavám...
Mohu ubezpečit, že naši inspektoři, tedy inspektoři zařazení ke generální inspekci vždy budou postupovat přesně podle zákona. Pokud se rozhodnou zastavit vozidlo, bude to vždy v souvislosti s plněním pracovních úkolů a vždy budou řádně označeni a vystrojeni přesně podle vyhlášky vlády, která to upravuje.
Jak často inspekce k takovému kroku přistupuje?
Generální inspekce bude toto oprávnění využívat jen při plnění pracovních úkolů, to znamená velmi sporadicky.
Jak často to bylo v minulosti?
Nemám nyní přesná čísla.
Jak se řidiči mohou ubezpečit, že je opravdu staví generální inspekce?
Když řidič uposlechne, a to podle zákona musí, tak by se mu inspektor měl dále legitimovat služebním průkazem a odznakem.
Může už před zastavením zkusit někam zavolat, třeba na linku 158?
Taková možnost prověření samozřejmě existuje. Linka 158 je tísňové volání na Policii ČR. Generální inspekce sama tísňovou linku nemá, ale bezpochyby může dojít ke kontaktu přes tísňovou linku policie. To si myslím, že by neměl být problém. Na našich webových stránkách jsou pak uvedeny kontakty na operační středisko generální inspekce.
Co hrozí řidiči, když nezastaví?
Hrozí mu samozřejmě postih za neuposlechnutí výzvy k zastavení. Je to stejné jako v případě, kdyby ho stavěla policie. (Neuposlechnutí výzvy se řeší jako přestupek. Policista či inspektor se ale mohou domnívat, že se jim řidič snaží ujet a mají právo a prostředky mu v tom zabránit. Poznámka redakce.)