Diskuse k článku

Školy mají problém. Učí látku, ale ne děti, říká expert na vzdělávání

Učitelé vedou děti stále spíše k poslušnosti než k tomu, aby z nich vychovali svobodně uvažující osobnosti, míní odborník na vzdělávání Bohumil Kartous. Škola má přitom podle něj především pěstovat kritické myšlení a schopnost řešit problémy. „Svět se diametrálně změnil v tom, že znalosti dnes není nutné získávat přímo ve škole,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R30a15d50o87m46í37r 61T65a31l89á85š86e24k 7679411548606

Pan Bohumil Kartous je pro mě taková "Vendulka Utěšitelka" českého školství ..:-) Medicínu sice "vystudovala", ale skalpel v ruce nikdy neměla .. Ovšem Vendulku by nikdy nikdo nebral vážně, natož aby ji nechal třeba operovat.. Tohoto samozvaného Ámose, který neabsolvoval ani jeden školní rok na žádné základní ani střední škole coby učitel, máme vnímat jako odborníka a experta na neduhy českého školství ? A to si dělá někdo z učitelů a rodičovské veřejnosti legraci, nebo se šéfredaktoři novin, které tomuto grafomanovi poskytují prostor zbláznili ? 8-o

+4/0
10.1.2016 2:40

M56i16r52o32s52l88a32v 52S39u30c15h45y 5410979910710

"Škola je taková, jací jsou lidé v ní." Jaroslav Žák možná nebyl první, kdo na toto přišel. Platí to ale i dnes. Platí to na žáky i kantory. Bohužel do toho velmi zásadním způsobem zasahují i rodiče. To rodiče tlačí na to, aby jejich dítka měla pokud možno vysokoškolské vzdělání. To rodiče si neustále na něco stěžují. To rodiče umetají cestičky svým ratolestem, jen aby to neměly nějak obtížné. To rodiče stojí v první řadě za poklesem úrovně našeho školství. A pak tu máme takový "nepodstatný" problém zvaný peníze. Začínající kantor má plat podprůměrný, velmi zkušený a skvělý kantor jen mírně nadprůměrný. Kantořina se musí dělat z lásky. Bez peněz u ní vydrží jen opravdoví fandové. Soukromé školy si ty schopné dokážou stáhnout. Jenže to není řešení. Podle mě by mělo mít učitelské povolání vyšší prestiž podpořenou i atraktivnějším ohodnocením - bez toho se školtví nezvedne. Mým ideálem je škola, kde je učitel odborníkem, který dokáže rozpoznat silné i slabé stránky každého žáka, dokáže odhalit a rozvíjet jeho talent, ale i eliminovat případné nedostatky. Bude mít ale i dostatek sebevědomí, aby toto dokázal vysvětlit rodičům, bez ohledu na to, kým jsou.

+1/0
25.11.2015 13:06
Foto

D71a68l20i42b20o48r 35B26a47r57t30o74š 5874690537869

Ten ideál je krásný ale odporuje možnostem. Jestliže učíte AJ a NJ na nějakém gymnáziu máte asi tak 6 - 8 tříd v každé asi tak 10- 15 studentů. tedy celkem asi 60 až 120 studentů. při výuce matiky a fyziky si ten počet studentů suše pronásobte dvěma. Já vám garantuji, že téměř nikdo na světě není schopen rozpoznat slabé a silné stránky každého studenta v tomto množství. Ve fotbalu máte trenéra a asi deset jeho pomocníků a ti mají na starosti zhruba 20 fotbalistů Vidíte ten nepoměr?

Ale jako idea..to není špatné, jen jak to udělat? Nechat jednomu kantorovi jen jednoho žáka. To by byl ideál jako v Cambridge, ale kdo to bude platit?

+2/0
30.12.2015 12:49

R33e48n22a39t64a 67M76a25l28i45k17o17v56a 8291899914925

To je zase někdo, kdo neučí a poučuje. Pán by potřeboval asi na ZŠ nebo na SŠ a odučit si tam pár let

+6/0
24.11.2015 19:48

M25i52l98a31n 22D50v17o79ř36á84k 4943671562641

ano, přesně tak, škola produkuje papoušky co umí odříkat definice, ale vůbec často netuší k čemu jim to vlastně bude.Měli by je učit postupy, jak si efektivně získávat informace, naučit logiku myšlení a umět optimalizovat úkoly.Vlastně si myslím že už na základní škole by se měli děti učit místo matematiky rovnou programování (mimochodem je mnohem snadnější a zábavnější na naučení než matematika), tak se naučí rovnou logicky přemýšlet ,vymýšlet vlastní postupy a řešení a rovnou je aplikovat v praxi, což je v budoucím zaměstnání k nezaplacení.

0/−3
23.11.2015 20:53

J68a75n 27J22e92l84í61n16e13k 8906943243742

Vážený pane, projevil jste dle mého názoru pozoruhodnou neschopnost kritického myšlení. Ta je totiž založena na dostatečných znalostech a informacích. Vy informovaný nejste. České školy mají problém - už cca 15 let se je Vám podobní "odborníci" pokouší takzvaně transformovat. Kdo v mlýnici Školních vzdělávacích programů, DUMů, PEDOŠů, inkluze, integrace a neustálých chaotických a nekoncepčních změn nikdy v praxi nepracoval (a to je Váš případ), nemůže mít představu o čem hovoří a nemá právo kritizovat, natož se označovat za odborníka na školství. Možná by nebylo špatné, kdybyste si někdy poslechl názory například pana Štefla, který na rozdíl od Vás odborníkem opravdu je.

Naprostou tragédií pak je to, že Vy přednášíte na vysoké škole. Jací lidé pak asi z rukou takovýchto "odborníků" budou vycházet.......................?

+8/0
20.10.2015 15:38

J41u28l69i27u67s 38K80o71l27í54n 7650210964140

Ano, my jsme učitelé matematiky, biologie, ...

Učitelem dítěte je rodič!

+1/0
2.10.2015 6:48
Foto

L59i38b82u81š56e 70S79u47d40o38v17á 5955164419199

V mnoha aspektech s panem Kartousem souhlasím, ale domnívám se, že některá hodnocení vyznívají zcestně.Z praxe učitelky 1.st.ZŠ konstatuji, že právě učitel je mnohdy tím, na něhož se převádí břemeno výchovy dítěte. Rodič se domnívá, že za správnou či nesprávnou výchovu nese odpovědnost právě škola.Nesouhlasím s názorem, že učitel je v našem školství pouze loutka, která má za hlavní cíl jen učit fakta. Samozřejmě, že jsou mezi námi i tací, kteří na principu biflování trvají,ale myslím,že těch je už menšina. Také nesouhlasím s tím, že všichni pedagogové vystudovali Ped.Fakultu proto, že jim nezbylo nic lepšího! Já svou práci miluji a učitelkou jsem chtěla být už od dětství. Souhlasím, že reforma je nutná, byrokracie je neskutečně mnoho!!! Na kvalitní asistenci nejsou peníze, z toho důvodu kvituji speciální školy a myslím si, že by se rušit neměly! Použiji přirovnání ....všechny krásné květiny světa také nemohou růst v jednom druhu půdy tak, aby prospívaly a kvetly, bohatly svou zelení. Každý nemůže být superstar a vystupovat v televizi jenom proto, aby nebyl diskriminován.Problém společnosti je naučit se mít rád takový, jaký jsem a naučit děti vzájemné toleranci. Naučit se i umět uznat své nedostatky a chyby a najít si své místo na světě, kde budu šťastný a nemusím mít zrovna doktorát.

Opravdu si myslíte, že například dítě se silnou poruchou chování a učení, které při vyučování vydává zvuky, sprostě komentuje, vrhá se na zem,...má být v ,,normální" třídě a nebudou jeho chováním trpět ostatní děti, které jsou například citlivější a bude je to stresovat? I za předpokladu, že tam ten asistent bude?! Když musí být svědky,jak se takové dítě s asistentem pere? Samozřejmě za to nemůže, ale nebylo by mu lépe v malinkém kolektivu se zvýšeným počtem odborníků a veškerého zázemí?.....:-)

+8/0
1.10.2015 17:35

J48i17ř36í 96V75a75c61í66k 3667373393757

Použiji zdeúryvek jednoho pána, který se zapojil do diskuze

 "Opět je třeba pečlivě odlišovat mezi experty skutečnými asamozvanými. Pan Kartous vystudoval pedagogickou fakultu, takže je stejným"expertem" na vzdělávání, jako každý jiný absolvent pedagogickéfakulty"

  Je to omezenýnázor, který se tady opakuje v devíti komentářích z deseti. Podle této logiky by měl k tématu hovořit nejlépe člověk,kterému je 70 let a má praxi 40 let ve škole. Názory studentů či běžných občanunebo vzdělané veřejnosti je pro vás naprosto irelevantní. Názory, studie,polemiky které pronesli vědci, učenci, géniové, spisovatelé jsou pro vás pouzelidi co o tom nic neví. Dle mého soudu k tomuto tématu se může vyjádřit každý,který prošel aspoň nějakým vzděláním, aniž by měl snášet tato slova a věty. Anopiště kritiku na jednotlivé věci, či text obecně, ale nepronášejte tyhle oslínázory. Pán Kartous jistě prošel mnohaletým studiem a viděl jakým směrem senaše školství vede a může tady podat odborný kritický pohled na věc a říci svůjnázor na problematiku. Co dělá experta expertem a odborníka odborníkem? Kdodává nálepku, která určuje kdo může podat odborná názor. Spousta osobnostíarchitektury, filosofie, politiky, umělci se k tématu vyjádřili. Je to tedyšpatně? Neměli by se tito lidé považovat za schopné oponenty? Nemají se názorytěchto lidí brát vážně a musíme je napadat, že nemají odbornost v danémproblému?  Jsem také poznamenám mnohaletýmchozením do školy, kde hlavním kritériem je nalít si fakta do hlavy a odříkatje jak papoušek. Návaznost mezi předměty a logické uvažování jsem postrádal. Článekhovoří obecně. Spousta pedagogů se v diskuzi rozčiluje "já to nejsem, játakový,taková nejsem". Článek na nikoho neukazuje prstem. Podle těchtolidí je vše se školou v pořádku a za vše můžou ti druzí. Ano, přesně o tomhlepán Kartous mluví.

Reaguji na vaše komentáře!!! Je to článek k zamyšlení a určitě je co dohánět, napravovat,zlepšovat. Názory považuji za odborné z hlediska dlouholetého studenta ateoretika.

+1/−1
1.10.2015 10:04

P92a50v30e60l 11O94d80r12a77z29i18l 6474539937930

Pardon, ale pasáž o tom, že škola nemá učit, ale nalejt dětem do hlavy sluníčkářskou propagandu (to je totiž ta svobodně uvažující bytost v překladu).

+4/0
1.10.2015 10:54

P86a40v19e70l 32O49d62r77a46z39i23l 6314389967700

ukazuje, že pan expert je fakt trochu na jiné vlně.

+1/0
1.10.2015 10:54
Foto

P25a54v27e94l 86D95o20l77e16ž11e34l 2384412284979

Omezený je každý názor, nicméně ani ten omezený názor jste nepochopil. K tématu může hovořit každý, kdo je schopen hovořit. Ale hovořit k tématu z nikoho nedělá experta na vzdělávání. Když jsem byl o takových 15 let mladší, tak jsem si také říkal, že bych mohl jít rovnou někam dělat generálního ředitele, když mám dvě školy a že ta praxe je trivialitka, kterou člověk během pár týdnů získá. Nyní, po deseti letech práce na nejrůznějších pozicích, teprve chápu, jaký je rozdíl mezi teorií a praxí a že existují takové kompetence, které jinak než praxí nelze získat. Pan Kartous na jednu stranu horuje pro to, aby studenti byli připravováni pro život a nebiflovali se jen nějaké teoretické poučky, které si přečtou na wikině a na druhou stranu je sám extrémním příkladem člověka, který nic jiného, než teoretické poučky, navíc ještě silně ideologicky zabarvené a subjektivní, nepřináší.

Se školou není vše v pořádku, ale hlavním nebezpečím pro ní jsou právě lidé jako je pan Kartous, paní Laurenčíková, pan Hausenblas a podobní "vizionáři" a "zvěstovatelé lepších zítřků". Zajímavé je, že jde vesměs o humanitně vzdělané lidi (když si odmyslím ten tělocvik). Někomu, kdo si myslí, že nejvyšším vrcholem intelektuální činnosti je komentář v novinách s dvěma hyperbolami a sarkastickým závěrem, těžko vysvětlovat, že mít názor na platnost Pythagorovy věty v Hilbertových prostorech je pitomost.

Problém vidím v tom, že málokdo je ochoten připustit, že je nějakým způsobem omezen. Lidé s humanitním vzděláním jsou, bohužel, omezeni velmi, ale nevědí to o sobě. Kdybych si odmyslel své exaktní vzdělání a zabředl bych do stylu a způsobu výuky humanitních předmětů, tak bych možná měl podobné názory, jako pan Kartous, tedy že jde o biflování a že to není pro moderní život člověka nezbytné znát každý detail. Jenže když se podívám na studium matematiky, ekonomie, financí, tak tam žádný zásadní problém nevidím. Jo, že tomu pan Kartous nerozumí, to je jistě problém, ovšem jeho, nikoliv českého školství.

+6/0
1.10.2015 13:36
Foto

P87a53v80e81l 74D36o56l66e17ž36e40l 2724822304869

Pokud nechcete postrádat logické uvažování, měl jste si vybrat jinou školu. Běžte studovat matematiku na Matfyz, nebo jadernou fyziku na Jaderku a budete mít logického uvažování, že vás z toho bude bolet mezi ušima. Když si ale vyberete architekturu, nebo co já vím, třeba dějiny umění, a pak šíříte po veřejnosti, že naše školství učí jen biflování, tak to skutečně nevnímám jako problém toho školství, ale jako problém toho výběru. A bohužel, tuto argumentaci lze bez újmy na obecnosti převést i na střední školy, protože udatní bojovníci proti povinné maturitě z matematiky drží pozice, takže mnohý maturant se domnívá, že logaritmus je indický pokrm. A tak nám systémem proplouvají Kartousové a Laurenčíkové, aniž by se cestou umazali exaktním myšlením, ačkoliv přesně to by jim prospělo nejvíce.

Historie se bez nějakého biflování dat a údajů asi neobejde, stejně jako studium jazyka. Těžko mohu na obchodní schůzce diskutovat s partnery v cizím jazyce tím způsobem, že si budu každé slovo nejprve překládat na gůglu. Historikem se člověk nestává tím, že si přečte Karla IV a Jana Lucemburského na wikipedii. Páně Kartousův problém tedy nevnímám jako problém českého školství, jak on to prezentuje, ale jako polemiku se stávajícím stavem výuky humanitních předmětů, s nimiž jedinými on má alespoň nějakou zkušenost.

+4/0
1.10.2015 19:30
Foto

P72a51v15e16l 14D63o30l58e17ž96e75l 2614132684969

Dobře, Kant, Freud, Leibnitz, Aristotelés, epos o Gilgámešovi, Bible, to je všechno moc hezké a vzdělaný člověk by to měl znát, nicméně, paní Blümelová, abych tyto nářky mohl považovat za něco fundamentálnějšího, než jen intelektuální snobismus, musel bych na těch, kdo si na tyto neznalosti stěžují a předstírají omdlévání, když se někdo přizná, že něco z toho neví, vidět znalosti jiné. Ono u nás na gymplu vždy bylo spousta učitelek češtiny, literatury, dějepisu, občanských výchov apod., které se pohoršovaly nad elementárními neznalostmi, ale když byly tázány, jak se počítá obsah plochy pod křivkou, nebo objem rotačního tělesa, tak povídaly něco o nějakých žížalkách, které si tam v té matematice malujeme. A ruku na srdce, kdo z těchto humanitních dam a občas i pánů, zná třeba takové základní věci, jako jsou tři Keplerovy zákony nebeské mechaniky? Kdo z nich zná alespoň základní sdělení speciální teorii relativity? A kdo z nich je schopen číst Wittgensteina, Spinozu, Rusella, Whiteheada, Fregeho? Kdo z nich chápe Gödela, nebo Heisenberga a jejich obrovský přesah do filosofie vědy?

Souhlasím, že studenti mnohdy neznají ani základy humanitních oborů, ani nic jiného, ale pohoršování se stárnoucích učitelek literatury nad tím, kterak se student není ochoten učit a číst, když samy nejsou schopny se naučit rozdíl mezi jednoduchým a složeným úročením, to mi připadá právě ten problém, proč čeští učitelé nejsou takovými autoritami, jakými by měli být. Učitelé by měli být lidé, kteří jsou ochotni a schopni se celý život vzdělávat a to zdaleka ne pouze ve svém úzce vymezeném oboru. To jsou z nich pak podobní analfabeti, jako studenti, které tak kritizují.

0/0
1.10.2015 9:13

P20a30v58e48l 51O68d50r56a32z44i68l 6874209677560

Hehe, intelektuální snobismus v praxi. Úplně ho vidím, jak stojí u tabule s větou "Zavylý šakaly zavyle vili" a říká učitelce "A umíte spočítat objem rotačního tělesa, co?".;-D

0/0
1.10.2015 11:02

M33a36r56c28e38l81a 32Z34a24j44í67c94o73v83á 1972738520964

Expert na vzdělávání? A jakou má praxi? Nula nula nic, takže těžký teoretik.

+3/−1
1.10.2015 7:25

J19a25r19m23i44l 78V28e31p94ř82e71k 44S75t19. 5896595724489

Pane Kartousi! Chcete snad říct, že dnešní děti umějí poslouchat učitele? Pokud vím, na školách se děje něco úplně jiného. A jak může učitel, který sám není "svoboden" vést ke svobodě? Až odstraníte blábol zvaný ŠVP a stanovíte jasná práva pro učitele, jak může řešit výstřelky dnešní omladiny, aniž by utrpěl újmu, až vrátíte věci do té podoby, že si učitelů budou lidé vážit, pak můžete rozvíjet své teorie, pane odborníku. To vám říkám já, kantor ve výslužbě. J.V. st.

+8/0
1.10.2015 5:33

J14a84r39o24s87l95a44v14a 82K73a76n71i33o69k25o89v10á 7522469202917

No... měla jsem pocit, že to bude lepší článek, plný argumentů Zdravého Rozumu...

Bohužel...

Možná jsem to četla příliš rychle, ale mám pocit, že pán je taky stoupencem "lidských práv", což považuji pro lidstvo za zhoubu.. Protože tyto principy mají jen jedno hledisko, jenže každičký jedinec JE jiný, na každého platí něco jiného..

Holt... sociální inženýři..

+4/0
1.10.2015 0:11
Foto

J77a10n16a 86F49o62l78p67r57e15c23h20t58o68v67á 8660947378223

"Nejde v první řadě o to naučit dítě matematiku, biologii nebo dějepis. Základní požadavek je, aby bylo svéprávnou osobností, která je schopna naplňovat představy demokratické společnosti. Problém českých škol je, že učitelé se po roce 1989 velmi ochotně vzdali toho, že by měli děti vychovávat, zůstala jim jen funkce vzdělávací. To je ale špatně, k tomu školu dnes tolik nepotřebujeme."

;-D Takže jsme tady celkem na h......, soudruhu Kartousi!

+1/0
30.9.2015 20:38

P78a40v94e53l 54O33d58r11a29z85i19l 6464229627560

Základní požadavek to možná je z těch škol, kterými pan kartous prošel, kdyby někdy kouknul z okna, když jede autobusem kolem fabriky, tak tam mají požadavky jiné.

+3/0
30.9.2015 21:43

A36n84n33a 37T47v43a64r45ů34ž68k62o60v74á 4111576325148

Konečně jste mi vysvětlila, k čemu jsou školy. Umět něco z matematiky, biologie a ostatních předmětů, to je úplná zbytečnost. Jediné, co mají školy naučit je, vychvalovat ten současný zvrhlý režim.

+1/−1
2.10.2015 9:01

T25o34m41a61s 81A55u60g63u90s60t59y81n 6477676101570

Podle pana odborníka je nám vzorem Finsko, které snížilo počet přijímaných studentů na pajdák, ale o pár otázek řekne, že přijímačky by na VŠ vůbec neměly být. Takže populismus, populismus, populismus...

+2/0
30.9.2015 19:50

T12o42m81a43s 67A88u78g24u93s69t84y91n 6717836981710

Není nad to mít svobodně myslícího zaměstnance, místo člověka, který udělá, co udělat má ;-D

+4/0
30.9.2015 19:45

T62o15m31a87s 31A93u53g39u71s72t56y81n 6147636861100

Ten pan expert je mým bývalým spolužákem z vysoké. Nikdy neučil, ale o všem dokázal vykládat tak, že mu neznalý věci všechno uvěřil... Když měl ve škole něco udělat, tak to ukecal tak, že mu to u vyučujících vždy prošlo... A teď nám vykládá, jak to v těch školách děláme špatně... Dánsko je daleko, ale něco o té zemi vím a zajímavé je, že v rozhovoru prezentovaný přístup v Dánsku prochází velkou kritikou a pomalu se od něj ustupuje...

+4/0
30.9.2015 19:38

T62o13m71a68s 74A87u46g35u55s27t66y21n 6707686901160

Odborník na vzdělávání člověk, který nikde neučil? Koukám, že pro iDnes je odborník už každý. Ale co se divíme, když podle majitele, je herec odborníkem na obranu...

+4/−1
30.9.2015 19:31

E60v86a 28S42e45h21n35a17l87o52v70á 2931421956198

Nic nového. Chemik ministrem financí.:-/

0/0
10.1.2016 12:16

P40a82v83e38l 67N21o40v95á73k 9671955429146

To je zase odporník. Takže budeme vychovávat kritizující ukecané jedince, kteří nemají znalosti. Jak pak mohou navrhovat řešení? Znalosti prý lze získat samostudiem na internetu; a kdo ty děcka k tomu donutí? Pane Bože chraň nás před takovými experty a odborníky, kteří nikdy nic nedokázali, ale umí jen kecat a kritizovat.Rv ;-€

+8/−1
30.9.2015 15:30

L37e42n67k13a 80S49y31n27k44o53v64á 9507773649

Souhlasím s článkem. Také hledáme pro své děti jiné možnosti a jsme ochotni za ně zaplatit. Zatím školku, ale i pro další stupně chceme mít možnost posílat dítě do škol mimo státní síť. Prostě jim nevěříme. Můj mladší bratr ani neví na konci střední školy, co je, proč je a jak funguje EU, nikoliv dějiny, ale praxi. Co je zajímavé, neví to ani jeho třídní, jen ví, že je vše špatně. Co a proč je špatně už netuší. Je to jen obrázek toho, jak sama neumí pracovat s reálným světem a proto jej ani nedokáže předat svým studentům. Brácha očividně silně podléhá manipulaci a demagogii různých zvolání na sociálních sítích apod. bez vlastního kritického myšlení. Vždy ho nemile překvapí otázka - a proč si to myslíš? Naše zkušenosti ze západních zemí Evropy jsou tak odlišné, že mám podezření, že žijeme na jiné planetě. A souhlasím s tím, že učitelství bylo i pro mě záchranný kruh, kdybych se nedostala tam kam chci. Učit za takové peníze? Naštěstí jsem ho nemusela využít. Z dnešního pohledu to ovšem byla zbabělost. No, ale co víte o světě v 18ti...

+1/−7
30.9.2015 14:59

B80á32r26a 51T91e58s18n35e37r86o39v33á 5935300894549

Lenko, zevšeobecňujete na základě jediného příkladu (váš bratr). Já pocházím z učitelské rodiny (sama neučím), takže se kolem školy pořád motám a vím, jak dnešní děti a mládež uvažují a chovají se. Pokud učitelé ve škole "povolí opratě", bude to tam jako jako v zoo, nikdo je nebude poslouchat a každý si bude dělat, co sám uzná za vhodné (v lepším případě čumět do mobilu, v horším skákat z okna). Navíc jsou věci, které se prostě nabiflovat musí, ty žádné logické odůvodění nepotřebují, za všechny např. vyjmenovaná slova nebo násobilka. Děti musí mít základ a jasně dané mantinely, bez nich z nich vyroste sice možná ambiciózní a sebevědomí jedinec, ale taky totální tupec a egoista. A kritické myšlení? To by se měl člověk naučit tak nějak přirozeně, díky zkušenosti a životnímu přístupu, mj. k tomu má pomoci i výchova v rodině. To se stejně ve škole nenaučí, ne tak, aby to mělo hlubší smysl.

+3/0
30.9.2015 15:41

L73e49n78k31a 79S55y83n67k22o92v73á 9907953399

Myslím, že jsem se nesprávně vyjádřila. Můj bratr není jediný příklad a hlavní vinu naší nedůvěry nesou dlouhodobě špatné výsledky škol. Myslím, že váhu informace jsou velmi zatíženy rodinnou anamnézu. Naše zase tím, že jsme lékařská rodina. Ale kde se rozchází mě je nejspíš váš obrat "povolit opratě". Už to je podle mě naprosto nevhodné přirovnání při práci s dětmi. Nicméně dále je téměř neuvěřitelné, že u nás neumí učitel žáky zaujmout, aby "nečuměli do mobilu". Jak to, že to v ČR není možné? Je to vodou nebo čím, že zrovna na tomto teritoriu to nejde? Nebo je to špatnou prací učitele, nebo špatnou výchovou učitelů? Nebo špatnou motivací? Asi se shodneme, že vodou to nebude a někde bude i ten zakopaný pes. Naučit se některé věci ke nutné, i když zrovna násobilku je lepší umět rychle logicky spočítat, než se nadrtit viz. metoda Hejného. Vidíte, to jsou vědců, které mi také chybí, ta informovanost učitelů o možnostech. Kombinaci metod našich i zahraničních. Například Montessori a Waldorf učí děti těm mantinelům, po kterých voláte, ale také zodpovědnosti a s tím spojenými jinými vlasnostmi, které odsuzujete, jako sebevědomí. Po dospělém by jste také nechtěla, ať je schizofrení a součástí jeho vlastností je jen něco a ostatní má zavrhnout. Respekt který sami požadujeme musíme zpět i projevit, jinak opravdu budeme žít v ZOO, ale nejen ve škole. Právě kritické myšlení je ideální vlastnost pro práci ve škole. Není předmět, kde by se neuplatnilo. Stačí ukázat temata a nechat děti, aby na vysvětlení přišly. Přijde mi vtipné, že T.G. Masaryk přesně toto popisoval jako vhodnou metodu pro budoucí školy při rozhovoru s Karlem Čapkem v roce 1926 a odsuzoval to byrokratické monarchistické školství stejně jako pán v článku. Je smutné, že je rok 2015 a my stále používá klacky a kameny, zatímco naši sousedé už vymysleli nástroje, protože my jsme to tak dělali vždycky...

0/−3
30.9.2015 17:50

J29a87r89o56s59l73a56v26a 13K82a95n11i14o80k73o57v54á 7112369882787

Lidská práva !!!  A kantoři, kteří se na děcka nesmí ani křivě podívat. A pak jsou z toho děcka, pro které jsou slova - respekt, autorita - něco sprostého, nemoderního, zpátečnického... Oni přece mají "práva" !

+2/0
1.10.2015 0:15

P24a71v55e83l 34O47d58r39a98z83i26l 6394979667500

To je hrozné, jak může někdo nevědět, co je a jak nefunguje EU? To by se dřív stát nemohlo, to všichni moc dobře věděli, jak funguje Varšavská smlouva a její vedoucí síla, Svaz sovětských socialistických republik, tehdejší vzor na věčné časy!!

+2/0
30.9.2015 21:45
Foto

F43r47a69n25t96i57š45e94k 35K77š51í12r 2939646475

Přečetl jsem si prakticky všechny komentáře k danému článku a je zajímavé, jak se lidé člení na dvě skupiny. Jsou zde ti, kdo jsou nakloněni svobodě – svobodě jedince žít v pokoji vlastní život. A pak zde jsou ti, kdo jsou nakloněni vládnutí – dovolující ostatním žít život pouze tak, jak tito lidé uznají za přijatelné. Zdá se také, že jakmile se někdo přikloní k jedné z těchto protikladných filosofií, je jí nakloněn po zbytek života.

Ti co jsou nakloněni vládnutí se poznají tak, že po pár větách se svým oponentem, začnou zkoumat motivy a život svého oponenta. 

Nebudu předstírat, že vím, jak by takový nejlepší vzdělávací systém měl vypadat. Každý na to máme jiný názor, ale všichni máme v zásadě jen jednu možnost – poslat dítě do státní školy, kterou musíme platit z daní. Nemůžeme si vybrat mezi rozdílnými vzdělávacími systémy, různými přístupy k dětem a různými výukovými metodami. A v tom tkví právě ten problém.

+3/−1
30.9.2015 14:37

P72a64v16e59l 14O26d43r71a34z36i97l 6864149977790

Umění učit se je jedna z nejdůležitějších dovedností. K tomu patří MIMO JINÉ například schopnost pojmout v geologicky krátkém čase velké objemy dat a tu získáte jen tak, že si to nacvičíte na nějakých nepříliš škodlivých datech.

--

Nesouhlasím s tím, že se svět nějak diametrálně změnil, vždy bude ve výhodě ten, kdo si na relevantní data či postupy vzpomene a nemusí spoléhat na internet či knihy. Znalosti se daly jinak, než ve škole, získat i dříve, viz takový Edison či Einstein.

--

Co škola za mých časů, to už je přece jen nějaký ten pátek, nepodporovala, to byla výuka týmové práce, formulace a přednes vlastních názorů, řešení problémů se vyskytovalo de facto jen v přírodních vědách.

--

Přečíst to celý nebylo v mých silách. Pan expert je opravdu výukou nepolíbený. Přitom je to poměrně jednoduché, s ohledem na to, že učitelé pracují vesměs ve veřejných školách, prostě proveďte průzkum, co mladým učitelům chybí a to jim dejte.

+6/0
30.9.2015 14:26

B71á15r23a 32T24e17s40n20e91r30o77v75á 5305150824449

Ani jsem to nedočetla do konce, to se nedá. Tenhle "expert", který třídu plnou těch chytrých, samostatných a po kreativitě toužících dětí neviděl ani z rychlíku, je fakt něco.  Je krásné, jak nám tu dává za příklad Dánsko, ale pak tihle severští haranti plní sebevědomí a kritického myšlení přijedou sem a naše policie má plné ruce práce, aby je zvládla... Sorry, ale o společnost plnou takové "elity" fakt nestojím.

+5/−1
30.9.2015 13:54

M64i73l60o21s60l32a47v 62P34e98c74k44a 5883983709412

No nevím, jak tento dlouhý text uchopit a jak jej okomentovat. Obávám se, že vzhledem k tomu, že autor je nepolíbený učitelskou prací a zmíněný text je snůškou omletých frází( jako třeba: Komunikační dovednosti, kritické myšlení a schopnost řešit problémy. To jsou schopnosti, které jsou v budoucím životě zásadní.

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-bobem-kartousem-dfp-/domaci.aspx?c=A150921_102226_domaci_zt)( nebo Byl nastaven na to, že nemá vychovávat svobodně uvažující osobnosti, ale zejména pěstovat disciplínu, poslušnost a předat základní penzum znalostí, aby člověk byl následně schopen sloužit.

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-bobem-kartousem-dfp-/domaci.aspx?c=A150921_102226_domaci_zt) . je těžké, ba přímo nemožné s ním nějak polemizovat. Těžko jej kritizovat v jednotlivostech, když je celý článek neskutečným a slaboduchým blábolem. Pane experte, už vaše vzdělání tělocvikář a sociolog bez sebemenší učitelské praxe vás jako jako odborníka na vzdělání naprosto diskvalifikuje. Jen obdivuji vaši drzost se za něj považovat!

+6/0
30.9.2015 12:38

T95o54m16á45š 88Z71e49m40á42n53e24k 5390368496226

Kde nic není, ani smrt nebere. Biflování, zkoušení a učení zbytečností trénuje mozek pane EXPERTE.

+8/−1
30.9.2015 12:07

R65o51m90a43n 22B53r86o28ž 7481663601968

Do diskusí píšu jen velmi výjimečně, ale protože máme třiděti tak mi to nedalo.

Pan Kartous píše o škole, která má vychovávat ke kritickémumyšlení, líčí však velmi nekriticky zkušenosti z Dánska, jako by sejednalo o bezchybný ideál.

Poněkud objektivnější pohled je třeba zde:  http://www.zvedavec.org/komentare/2010/05/3708-o-danskem-skolstvi.htm

Je vidět, že i ve Skandinávii mají pořád co zlepšovat.

Podle pan Kartouse má škola děti vychovávat, ideálněv duchu demokratických hodnot, čímž myslí asi lásku k multikultispolečnosti. S tím zcela nesouhlasím, podle mě má primárně škola vzdělávata rozvíjet sociální dovednosti, výchova by měla probíhat hlavně v rodině.Rodiče by měli mít právo svoje děti vychovávat v duchu vlastních hodnot asami si rozhodnout jaké hodnoty to jsou. Jak to v praxi vypadá, když státpropadne myšlence, že on ví nejlépe co je pro děti dobré si můžete přečíst zde:http://andrejruscak.blog.idnes.cz/c/465307/moderni-norsko-a-rodina.html

Pan Kartous píše o rozvírání nůžek mezi elitouz elitních škol a zbytkem z veřejného systému škol, elita prý nebudemít empatii s ,,ostatními“. Jak je to možné, že svobodně uvažující elita zesociální dílny na elitních školách vedená k těm správným demokratickýmhodnotám se bude negativně vymezovat vůči ,,ostatním“ a nebude mít pochopení?Xenofoby by prý měl produkovat jen veřejný systém?

Máme v blízkého okolí rodinu se špatnou zkušenostíz elitní placené školy, kde spratek z bohaté rodiny šikanoval méněbohaté spolužáky, možná že jeho rodiče přenechali výchovu škole, ale byloponěkud pozdě.

Znám dost vzdělaných a úspěšných rodičů, kterým klasickáškola vyhovuje a mohli by si dovolit placenou školu. Nesnažte se pane Kartousipodsouvat názor, že elita na veřejné školy zanevřela a že tyto školy produkujíoutsidery. Dnešní vzdělaní a úspěšní rodiče také prošli systémem veřejného školství.  Podle mě ke zhoršení kvalityvýuky ve veřejném školství teprve dojde pod vlivem inkluze, kdy nebude dostateknástrojů k zajištění klidu a pořádku ve třídě.<

+6/0
30.9.2015 12:05
Foto

F24r41a94n30t91i59š46e78k 74H97r46a55b91a34l 3293779166178

Jojo, hlavně to kritické myšlení. Ale to děti už začínají zvládat (učitelé jsou Můůů, to k ničemu potřebovat nebudu, je to zbytečné se to učit)

Znalosti jsou k ničemu, to se dá najít .... Dnešní GW (Gooogle + Wiki) generace mne nějak nepřesvědčuje o správnosti "moderních metod". Nejsou zvyklí se učit, když jim dám postup k naučení, je to podle nich zbytečné si to číst, radši jim to máme ukázat... 

Nějak si s tímto přístupem nevím rady. Asi jsem už starý pes, co se novým kouskům špatně učí.

+7/0
30.9.2015 10:34

F18r36a84n86t18i92š96e65k 58E87l19i36á67š 6777373735356

Opět nějaký "expert", který nemá žádné praktické zkušenosti s tím, co prohlašuje. Už od středověku získávali lidé znalosti ze školy, ale z jiných zdrojů jich získávali mnohem více. Je důležité znalosti uchovávat v hlavě, která je k tomu uzpůsobena a nespoléhat na to, že je někde najdeme. Jinak ale nelze pochybovat o tom, že zařazováním lehce mentálně postižených mezi ty průměrné, budeme znevýhodňovat ty, kteří by se mohli stát výbornými žáky. Tento fakt vám potvrdí každý, kdo učil.

+11/0
30.9.2015 9:56

L98u46d32ě32k 78K88o69u46ř66i14l 3454505879336

S rozhovory s ex-spoluzaky/ kamarady - at uci na zakladce/ stredni skole/ universite, mam pocit, ze skolstvi jde cestou nejmensiho odporu = dostaneme penize za zaky, tedy jich musi prospet co nejvice/ at umi co umi (je to jedno) - a pokud bych bral za bernou minci vzorek, co prichazi zadat o praci v mem oboru, tak je to celkem tristni (i kdyz jsou vyjimky, za ktere jsem vdecny - ale to je vice o osobnostech nez o systemu)

u nekterych oboru je to celkem jedno - kunsthistorik, orientalista - ale kdyz jde o lekare, prirodovedce, statiky, tak si to rika o pruser, i kdyz se to projevi az v dalsi generaci...takze se nebudeme divit, pri diagnose vysokeho tlaku, prvni pomoc bude - puste mu zilou, on ten tlak klesne...

+5/0
30.9.2015 9:11

I18v21a41n58a 34J22i36r33k11o32v36a 4116584694481

už pár let žádná demokracie není, spíš je diktatura EU

+7/−1
30.9.2015 9:03

J40a68n 28K28o97v30á41ř 3820839387464

http://by15819cz.bloger.cz/spolecnost-ekonomika-a-politika/skolstvi-indoktrinace-waldorfsky-Polsko-nabozenstvi-sex

0/0
30.9.2015 8:06
Foto

P24a49v50e88l 61D25o70l63e10ž24e35l 2294122614979

A od kdy tomu věříte? Proč jste tedy studoval vojenskou školu, když si tak zakládáte na svobodě? Vždyť vy se plácáte od extrému k extrému poznamenán osobními traumaty, na která reagujete přemrštěně. Pochopte, že ne každá škola je vojenská, a že to, jak jste se jako voják z povolání, či policista cítil, není obecný pocit ostatních, kteří se nerozhodli pro dráhu poslouchačů rozkazů. Měl jste si vybrat jinou školu, která vás tak nepoznamená.

+6/0
30.9.2015 7:38

V74l44a98d95i77m40í10r 96O36c44h26r31a88n12a 1764377566292

Nová ministerská dáma dala k slyšení, že bude podporovat vevzdělávání inkluzi. Vznosný to název pro vzdělávání nevzdělatelných. Vždy, kdyžse o tomto problému začne hovořit, vzpomenu si na jeden ze svých pedagogickýchproblémů. Byl jsem jako začínající povinován dobírat svůj pracovní úvazekv šesté třídě základní školy.  Prvnílavice, šest míst, byla rezervována pro děti etnika, které podle současnýchvýkladů potřebuje mimořádnou péči. Rozhovor s třídní učitelkou:

„Neznají vůbec nic. Neumí násobilku, neumějí sčítat.“

„To my víme.“

„Tak proč jste je pouštěli do šesté třídy?“

„Dovedeš si představit, aby patnáctiletí caloni byli vetřídě s šestiletými dětmi?“

„ …“

„Oni se dále, jak do šesté třídy, stejně nedostanou.“

„Ale jak je mám naučit přímou a nepřímou úměru? Vůbecnereagují.“

„Doporučuji ti: Vůbec se jimi nezabývej. Oni stejněpřestanou brzy do školy chodit. Budeš od nich mít pokoj.  Věnuj se více dětem, které si to zaslouží.“

Takovou jsem obdržel instrukci od zkušené třídní učitelky. Pane experte, prosím sdělte, kolik let jste odučil ve třídách, kde se vyskytovali problémoví žáci. Sdělte, jaké jste měl výsledky. Pokud Vaše činnost s těmito dětmi je menší než 10 let, pokládejte se spíše za diletanta.

+13/0
30.9.2015 7:32

J87a96n 85K81o22v70á20ř 3400939697344

... mým synem (je "bílý") se jistá matematikářka také nezabývala (zabývala se těmi dětmi, které "si to zasloužily"). Přes externí doučování byl z matematiky stále na propadnutí. Na učňáku z matematiky "exceloval" a později na vysoké škole s ní neměl žádné problémy ...

Nevzdělatelní lidé objektivně existují, ale mnozí jsou "nevzdělatelní" jen "jaksi mimochodem" (rozhodují o tom leckteří pedagogové a "odborníci" podle privátních antipatií).

Na učňáku "pro blbce" bez základního vzdělání (s nímž jsem měl praktickou zkušenost) romská mládež obvykle hravě předčila "bílou", neboť ta byla (na rozdíl od většiny té cikánské) opravdu hendikepovaná. Přesto Romové (na rozdíl od českých učňů, jejichž rodinné zázemí nebylo "defektní" ... ovšem ne vždy dobře situované) pobírali podpory na studium v řádu tisíců.

+1/0
30.9.2015 8:25
Foto

D14a48l25i66b98o54r 95B82a87r60t15o24š 5514240537459

Vydáváte výjimku za pravidlo. Ale nic si z toho nedělejte, to je obvyklá myšlenková chyba mnohých. Jste v dobré společnosti.

+2/0
30.9.2015 9:21

F92r80a60n32t85i78š98e24k 63E21l92i32á38š 6847473465396

Každý kantor ze základky vám potvrdí, že Romové jsou v průměru téměř nevdělatelní. To nevylučuje, že i v normální rodině se může vyskytnout dítě nevzdělávatelné.

+3/0
30.9.2015 9:59
Foto

J72a31n95a 11F64o89l57p80r54e67c67h81t82o44v67á 8670357268583

V průměru jsou líní jako ta čuňata...vzdělavatelní by i byli, ale to by se jim muselo chtít.

0/0
30.9.2015 20:59

J42a46r47o35s48l11a12v86a 61K72a53n12i23o68k83o78v91á 7572439372897

Ale děti se "samovzdělávají" k budoucímu jednání především od malilinka do asi tří let - a to "kopírováním, přejímáním vzoru" , tj. od dospělých kolem nich. V tom je průšvih u cikánských dětí ! Co ony mohou odkoukat? Tedy většinou... Ve svém dospělém okolí těžko uvidí úsilí o něco, přísnou odpovědnost za své činy, respekt k autoritám, k nějakému pravidelnému režimu dne ... atd. atd..

To je bludný kruh a mi je cikánských dětí spíš líto.. Ony v podstatě nemají šanci, většinou..

+2/0
1.10.2015 1:35

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Vémoly je mi líto. Bez něj bychom O2 arenu nevyprodali, říká šéf Oktagonu

Karlos Vémola a Attila Végh. První jmenovaný po dvou minutách padá v Oktagonu k zemi a píše tím další část příběhu,...

Najdete na iDNES.cz