Mezi pocity Romana Kramaříka bezprostředně po návratu převládalo vyčerpání. „Znamená to pro mě splnění snu, dosažení určité mety a hlavně šest týdnů obrovského stresu a tvrdé práce,“ shrnul svoji výpravu.
Nejvíce stresujícím faktorem pro něj bylo počasí, ačkoliv mu podle jeho slov vycházelo nečekaně vstříc. „Párkrát jsem si říkal, že to snad není vůbec možné, jak může všude být špatné počasí a jenom tam, kde já letím, je dobré,“ řekl.
„Pouze dvakrát jsem musel udělat takzvané ‚no go‘ rozhodnutí a neletět ten den, protože by to nebylo bezpečné,“ uvedl Kramařík. Vyhýbaly se mu také technické problémy. „Jeden z nich mě hodně vystrašil, ale nakonec ta závada, zásek na vrtuli, až tak vážná nebyla.“
Na své cestě se setkal také s lidmi, kteří mají určité vazby na Českou republiku. Kramařík nad všechny vyzdvihl setkání s tibetským duchovním vůdcem dalajlámou. „Požádal jsem ho, aby zavzpomínal na Václava Havla, protože jeho stopu považuji za jednu z nejvýznamnějších českých stop ve světě v současnosti.“ Také velmi ocenil setkání s vnukem Jana Antonína Bati, podnikatele, který rovněž podnikl cestu kolem světa.
„Při přesunech mezi zeměmi bylo zajímavé sledovat, jak se mění kultury a nálada lidí. Jsou země, které jsou celé veselé, jiné jsou smutnější. Když člověk navštíví jen jednu zemi, nemá tohle porovnání a nemůže si to uvědomit,“ přiblížil Kramařík své zážitky. Jeho očekávání podle něj nejvíce předčily Izrael a Filipíny.
Jeho let byl prvním samostatným obletem Země českým pilotem. Celkem musel Kramařík pro dosažení svého cíle urazit zhruba čtyřicet tisíc kilometrů. Příprava cesty trvala několik měsíců a plánovaná trasa se za poslední půl rok před odletem změnila zhruba čtyřicetkrát.
Na expedici se vydal při příležitosti oslav sto let od vzniku Československa.
Během cesty čekalo Kramaříka asi dvacet mezipřistání. Místa mezipřistání vybíral zejména podle toho, zda tam nabízejí vhodný letecký benzin. Malá letadla, jakým je jeho Cessna P210N OK-TGM, vyžadují specifický typ.
„Trasování bylo takové geopolitické. Jsou země, které jsou malým letadlům zaslíbené, jako třeba Spojené státy nebo Česká republika, a země, které jim zrovna zaslíbené nejsou, třeba Rusko nebo Čína,“ nastínil Kramařík před odletem. Euroasijský kontinent obletěl přes Blízký východ, Indii a Japonsko a pokračoval přes přes Pacifik a Spojené státy.
Český aviatik letěl v nízké části troposféry, kde bývá špatné počasí. „V Indii v období monzunů bouří od rána do večera a člověk si musí najít správný okamžik, kdy lze trať proletět. Na Aleutských ostrovech je zase častá nízká oblačnost, která komplikuje přistání, a chybí záložní letiště,“ obával se ještě před odletem Kramařík. Všechny potíže nakonec překonal a s úspěchem po 46 dnech znovu dosedl na rodné půdě.
Roman Kramařík odstartoval na cestu kolem světa z Točné 25. července:
25. července 2018 |
Češi svět obepluli, objeli autem, na kole i motorceLodí:
Autem:
Na kole:
Na motorce:
|