Vodní skútr, na kterém dva mladíci v létě 2016 na Orlické přehradě narazili do...

Vodní skútr, na kterém dva mladíci v létě 2016 na Orlické přehradě narazili do pramice. Dívka, která se na ní plavila, nehodu nepřežila. Od té doby byla na některých vodních plochách pečlivěji oddělena zóna pro plavce od lodí. | foto: Policie ČR

Skútr jel příliš blízko parníku, odhalila rekonstrukce tragédie na Orlíku

  • 487
Při srážce skútru s pramicí na Orlíku zemřela minulý týden osmnáctiletá dívka. MF DNES zrekonstruovala nehodu podle výpovědí svědků, účastníků i expertů. Ukazují na to, že řidič skútru porušil hned několik pravidel.

Je neděle 10. července těsně před půl pátou a v široké zátoce pod zámkem Orlík pluje výletní parník Zvíkov na své pravidelné trase. Nejde přehlédnout. Proti němu pomalu rozráží hladinu hliníková pramice s motorem a zároveň opodál burácí rychlý třísedadlový skútr mířící také proti parníku. Blíží se banální potkání plavidel, které navzdory jasným pravidlům, že stroje se mají vyhnout jako auta a potkat se po svých levobocích, dopadne tragicky. Zemře mladá dívka.

V pátek měla pohřeb.

Příčina? Malá plavidla v neděli při smrtelné nehodě na Orlíku udělala fatální vzdálenostní chybu, řidič skútru porušil hned několik zásad.

Lodička se zamilovanou mladou dvojicí dodržuje základní námořnické pravidlo, jak se mají proti sobě plující lodě potkat, a jede od parníku vlevo. Skútr však klouže po vodě z druhé strany parníku, a když jej mine, těsně za jeho zádí prudce zatáčí vpravo. Do vln, které velká loď zanechává a na kterých si chce zaskákat. Jenže přeskakuje vlny a letí přímo proti pramici na druhé straně parníku, o které řidič neví. Obě plavidla jsou nebezpečně blízko velké lodi a vzájemně na sebe nevidí.

„Obě plavidla jela blízko parníku. K parníku se pod padesát metrů nemá nikdo přiblížit, to je základ. Lodička měla po srážce ohnutý horní okraj, z čehož tipuji, že při nárazu musel skútr být ve vzduchu a v tu chvíli už neovladatelný,“ popisuje majitel lodi Pavel Šofr. Takový průběh vysvětluje to, proč se řidič skútru nestihl pramici navzdory dobré ovladatelnosti stroje vyhnout.

Právě tyto chyby byly u tragédie na 157. říčním kilometru Vltavy rozhodující. Loď Zvíkov měří sedmadvacet metrů a s tím měli všichni kalkulovat. „K velkému plavidlu se nesmí nikdo přiblížit na dvojnásobek jeho délky. Tedy v tomto případě se neměla plavidla přiblížit na 54 metrů,“ říká vedoucí plavebního dozoru Státní plavební správy Josef Löffler.

Proti pravidlům bylo i skákat přes vlny za parníkem. „Jakékoliv figurální jízdy, skoky na vlnách a další triky jsou povolené jen v drahách k tomu určených,“ doplňuje Löffler.

Kdyby jak pramice, tak skútr základní poučku dodržely, musely by být od sebe alespoň 108 metrů. A to je dost na to, skútr zastavit či obrátit. Písečtí kriminalisté právě s verzí, že loďka a skútr parník „sevřely“, pracují. „Obvinění prozatím nepadlo,“ říká mluvčí policistů Kamila Čuřínová–Ingrišová.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video