Důvod, proč barevné cedule většina států západní Evropy podél cest nemá, je prostý: jsou nebezpečné pro řidiče.
Stačí se na vteřinu zahledět na reklamu, a neštěstí může být hotovo.
"Billboardy tu jsou od toho, aby se na ně lidé dívali," připouští prezident Asociace Českých reklamních agentur Pavel Brabec. Reklamní poutače ohrožují životy také kvůli tomu, že jsou blízko u silnice a řidiči do nich narážejí po vyjetí ze silnice.
"Všude v moderním světě jsou tendence budovat ochranné zóny kolem silnic, ve kterých nesmí nic stát. Jen my do toho prostoru ještě postavíme kůl," zlobí se Stanislav Huml ze středočeského dopravního inspektorátu.
Podle průzkumů se osmdesát pět procent havarujících aut zastaví ve vzdálenosti do deseti metrů za krajnicí, zbytek skončí ještě dál.
Jenomže billboardy jsou mnohdy umístěny jen kousek za krajnicí. "Stačí, když se řidičova reakce zpozdí o pouhou polovinu jediné vteřiny," tvrdí specialista na analýzy dopravních nehod a vysokoškolský pedagog Jindřich Šachl.
"Když šlápne řidič na brzdu o takto nepatrnou chvilku později, z devadesátikilometrové rychlosti pak dokáže zpomalit jen na čtyřicet kilometrů, ve kterých narazí do překážky. Kdyby začal brzdit o půl vteřiny dřív, zastavil by se těsně před ní."
Klasickou situací může být třeba okamžik, ve kterém se řidič zahledí na reklamu a nevšimne si, že auto před ním začalo náhle brzdit. Policisté ani mnozí odborníci už dnes o nebezpečnosti billboardů nepochybují.
"Viděl jsem reklamu jedné pojišťovny dva metry od dálnice. V místě, kde by nesměl stát ani strom. Kdyby tam třeba za mlhy vyjelo auto ze silnice, tak se o tu ceduli, která propaguje bezpečí, jeho řidič zabije," říká analytik Jindřich Šachl.
Podle Vlasty Rehnové, psycholožky z Centra pro dopravní výzkum, už je lepší narazit do stromu. "Dřevo je měkčí a také větve mohou pomoct náraz zmírnit. Ale u billboardů - tam je rozsudek smrti téměř podepsaný," říká Rehnová.
Ministr dopravy Milan Šimonovský tvrdí, že nejprve musí odstranit billboardy, které stojí u silnic bez stavebního povolení. "Pak teprve můžeme uvažovat o možné změně v legislativě. Budeme muset zjistit, zda jsou veškeré umístěné poutače bezpečné z hlediska silničního provozu, pak se rozhodneme, co dál."
Vypořádání se s černými billboardy však slibuje ministerstvo několik let. Výsledky jsou dodnes minimální, úředníci odstranili jen několik reklamních poutačů. Některým zákonodárcům navíc reklama u silnic nevadí.
"Nevím o tom, že by nějaká studie skutečně prokazovala, že billboardy odvádějí pozornost od řízení. Spíš bychom měli počet těchto reklam regulovat," tvrdí například exministr dopravy a současný poslanec ODS Martin Říman. "Při ubíjející cestě po dálnici mohou naopak billboardy člověka spíš osvěžit," dodává.