Dva tisíce piv i suši. Jeli jsme prvním žlutým vlakem do Chorvatska

  • 876
Do chorvatské Rijeky dorazil krátce před desátou dopoledne první přímý spoj RegioJetu. Vlak s kapacitou pro pět stovek dovolenkářů vyjel z pražského hlavního nádraží v úterý v podvečer. Cestou nabral zpoždění přes hodinu. Přinášíme vám reportáž z cesty.

Odjezdu prvního vlaku s českými turisty do Chorvatska se účastnil šéf RegioJetu Radim Jančura, velvyslankyně Slovinska Tanja Strniša a velvyslankyně Chorvatska Ljiljanou Pancirovová.  „Cesta trvá asi pět piv,“ žertoval Jančura.

Cestující nalákala hlavně nízká cena. Za jednosměrnou jízdenku ve voze se sedačkami lidé zaplatí od 590 korun, za lehátko ve spacím voze od 790 korun. Pokud lidé chtějí cestovat ve vlastním lůžkovém kupé, bude je to stát 2 372 korun. 

Cestu a dění ve vlaku sledoval přímo z jeho paluby redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský. 

Dojmy z cesty

9:45 Už jsme tady, už jsme tu! Klapání žabek s drnčením koleček od kufru dotváří úžasnou dovolenkovou atmosféru. Cestující se rozprchli na návazné autobusové spoje.

9:30 PROHLÁŠENÍ: Vlak stojí na koleji kvůli jinému cestujícímu bez dokladů!

9:20 Občanský průkaz zatím nenalezen.

9:15 Teď vážně. Pohřešování mé občanky není mystifikací. Ihned po probuzení započala rozsáhlá pátračka po ID card pana Vršanského. Vypadá jako já, je placatá a není.

09:08 Ke zdržení přispěl i jeden z Čechů mající problém s doklady. Pořád tu mou občanku nemůžeme najít. 

09:00 Devátá hodina odbila a my stále stojíme na trati. Kontrola chorvatských policistů, asi hledajících koronavirus, se protáhla a jedná se o nejdelší zdržení během cesty. Snad ho najdou. 

08:32 Zrovna absolvujeme chorvatské kontroly. Policie prochází vlak a žádá po každém občanský průkaz. Všichni nasadili roušky. Celý vlak už asi půl hodiny stojí. 

06:00 Personál probouzí všechny cestující. 

00:00 Vlastnoručně si steleme postele do dezinfikovaných prostěradel a doufáme, že to miminko v posledním kupé bude spát v klidu. V ostatních vozech je situace stále mezi Zrce beach a Projektem X. Personál RegioJetu však úsměv neztrácí a je smířen s faktem, že dnes spát nepůjde. 

23:50 Po detailní exkurzi celého vlaku bychom společnosti RegioJet doporučili rozdělit místa ve spacích vozech na „mladiství, bavící se“ a „rodinky hledající nejlevnější cestu k moři“. Spory o nalezení nočního klidu se linou celým vlakem.

23:30 Poslední vůz soupravy, paradoxně s číslem 1, nese všechny známky anarchie. Mladí lidé s lahváčem v ruce a undergroundová hudba linoucí se z JBL reproduktorů určují atmosféru tohoto spoje.

23:00 Majitel společnosti RegioJet Radim Jančura zvolává: „Tak já půjdu spinkat“. Bokem avizuje, že je pro spolucestovatele naskladněno dva tisíce lahvových piv, tudíž o ně bude postaráno.

22:30 Vlak si žije vlastním životem. Patnáctiminutové zpoždění je pouze malou daní za stovky Čechů utrácejících své úspory za poslední várku suši. Pasažéři si cestu užívají, jako by jejich dovolená odstartovala nákupem baget v supermarketu na hlavním nádraží.

22:00 Ve vozech pro stewardy periodicky zaznívá věta: „Za chvilu je konečně večerka.“. Od půlnoci je totiž zastaven servis a všechny služby personálu budou pozastavené.

21:50 Hořké zklamání se dostavilo u většiny klientů, kteří zjistili, že v tomto okénku jim bude nabídnuta pouze káva a dortíky. Připravení Češi však nezahálí a pustili se do vlastních alkoholových zásob. Paštiky a řízky v chlebu jistí případný noční hlad. Nutno však podotknout, že vlastní alkoholické nápoje na palubě RegioJetu jsou zakázané. Personál je vůči tomuto nařízení raději slepý. Tzv. šedá zóna cestování.

21:45 Jako brouci přitahovaní světlem, shlukují se cestující u vozu číslo 6. Ten totiž disponuje bufetem, který nabízí obsluhu zboží přes pult. Tento typ servisu je pro RegioJet neobvyklý, většina pochutin z nabídky je vám obvykle doručena na místo.

21:15 Konflikt mezi „páry“ se stupňuje. Nejčastěji používaný citoslovcem na palubě je bezesporu „pšt“. Ať už ze strany rodičů toužících po klidné noci s prvorozencem, nebo mladistvých partií toužících po prvním postpubertálním románku.

20:45 Sraz fanoušků promořování pokračuje. Soukromá kupé se otvírají veřejnosti, open space vagóny k sezení hlásí full house. V kontrastu s dokonalou disciplínou personálu se pozvolna uvolňuje morálka cestujících. Průchody k toaletám jsou plné filozofujících párů na první dovolené a párů pečujících o děti.

20:15 Personálu, který tvoří převážně stewardky, nutno vzdát čest. Cupitat v lodičkách s kávou po vlaku by byl i pro zkušené herce těžký úkol. 

20:00 Brno za námi a reportáž odeslána. Doufám, že Slovinsko, kterým budeme projíždět, má co se síly signálu týče taky své Brno. Dozvěděli jsme se, že budíček nás čeká v 6:00, kdy zkontrolují naši totožnost Chorvati. Na druhou stranu, kdy vás po ránu naposledy probudil opálený Chorvat? V jednom z otevřených vozů pronesl majitel společnosti RegioJet Radim Jančura krátkou řeč: „Kdyby nebylo korony, není vlaků do Chorvatska,“ dodal a odebral se kontrolovat servis svého personálu.

19:30 Obecná stabilita byla narušena křikem dítěte z druhého konce vagonu. Jednalo se o ostrý a útočný řev, vyjadřující nedostatek něčeho. Naštěstí vychází na každý spací vůz jedno až dvě takto malé děti, čemuž se dá v noci čelit kvalitními špunty do uší. Otci jako jsem já stačí, že to plačící dítě není vaše a můžete klidně spát. Ve vozech, kde naleznete pouze místa k sezení, je dětí minimum. Čeští rodiče mají rozum.

19:00 Jak se blížíme k Brnu, postupně roste i síla signálu připojení k internetu. Pro zkušené cestovatele je průjezd Brnem příležitostí odeslat všechny obsáhlé soubory. Snad k vám doputuje i má reportáž. Brno, pomoz nám! Jinak je připojení k internetu stabilní ve všech částech vlaku.

18:40 S vědomím skoro patnácti hodin cesty před sebou objevujeme tajná zákoutí vlaku. Snad nejen kvůli přítomnosti médií je o každého cestujícího láskyplně pečováno a ona pověstná lilie zkrášluje každou toaletu ve vlaku.

18:15 Po necelé hodině na trati se postupně seznamujeme s novými sousedy a spolujezdci. Nejen s mladistvými z vedlejšího kupé, kteří neberou v potaz zákaz pašovat na palubu svůj vlastní alkohol. Kdybyste dělali volební průzkum a hledali zástupce všech věkových kategorií, názorů, vzdělání či orientace, průřez těmito skupinami najdete zde ve vlaku. Bude to dlouhá noc.

18:00 Tradiční servis „káva, čaj, mošt“ proběhl úspěšně a hlášení v chorvatštině nás utvrdilo, že opravdu sedíme ve správném vlaku. 

17:25 Naše spící kupé už pár dálkových spojů do Košic zažilo, avšak všechny rodinky, dětičky a fotbalové fanoušky přežilo. Každá postel je opatřena zabaleným prostěradlem, polštářem a dekou. Spacáky tedy můžete nechat v klidu doma. Klimatizace funguje pouze se zavřenými dveřmi, nicméně sluníčko peče natolik, že k chlazení užíváme vynález s názvem otevřené okno.

17:20 Oproti běžným vlakům společnosti RegioJet se tento liší pouze na vteřinu přesným odjezdem. Milá stewardka nás doprovodila ke kupé, až nám její úsměv dával tušit, že odhalila naši novinářskou příslušnost. My se však nenecháme obelstít dárkovými taštičkami, občerstvením a barem zdarma. Máme oči všude, zatím.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video