Řebíček: Chci změnit bodový systém

  8:26
Proč šéf prosperující firmy vstupuje do nejvyšší politiky? Co a jak chce ovlivnit a změnit? Na to odpovídá v rozhovoru Aleš Řebíček, který se tento týden stal ministrem dopravy ve vládě Mirka Topolánka.

Ministr dopravy Topolánkovy vlády Aleš Řebíček

Přejít na speciál Topolánek na cestě za důvěrou

Pane ministře, byl jste úspěšný podnikatel. Co vás tedy probůh přivedlo do vlády Mirka Topolánka, která může vydržet jenom pár týdnů?

Kromě toho, že jsem teď pár dní ministrem, jsem i poslancem. Už kandidatura do Poslanecké sněmovny byla spojena s rozhodnutím, že končím v byznysu.

Jaký musí mít člověk motiv, aby opustil výnosný byznys kvůli politice?

Měl jsem více motivů. Byl jsem předsedou představenstva koncernu Viamont a podařilo se nám najít strategické partnery pro jednotlivé části této firmy. Tím pro mě jedna etapa v podnikání skončila.

Jenže byznys a politika se mohou propojit v korupční chobotnici zejména při získávání veřejných zakázek. Nebojíte se toho?

Byznys může i pozitivně ovlivňovat politiku, protože je hnací silou společnosti, zabezpečuje lidem práci, přispívá k vývoji. Politika zase může negativně ovlivňovat podnikání. Jsou to spojené nádoby. Kdyby bylo v politice více lidí z byznysu, tak by jí to pomohlo. Ale vy asi narážíte na ty negativní jevy.

Narážel jsem na korupci. Zeptám se jinak: má být politik bohatý? Odolá pak lépe tlakům zájmových skupin a nabídkám úplatků?

Mým soukromým názorem je, že člověk v politice by měl mít posunutý práh úplatnosti. Pokud jste existenčně zajištěný, tak máte větší volnost při rozhodování.

Prý patříte mezi nejbohatší členy vlády. Je to pravda?

Nevím, jak jsou bohatí ostatní členové vlády. To se zeptejte jich.

Za kolik jste prodal podíl ve firmě Viamont?

Nemám souhlas kupujícího uvádět podrobnosti.

Dobře, ale jsou to řádově miliony, či desítky milionů?

Desítky.

To jste na české poměry bohatý. Nejste tak známý člen ODS. Jaký máte vztah k Mirku Topolánkovi?

Velmi si ho vážím, považuji ho za srdcaře. To někdy vyvolává i negativní reakce, protože jde do všeho přímo. V dobrém slova smyslu ho mám rád a jsem rád v jeho vládě.

Takže vás nemusel dlouho přesvědčovat o místě ministra, i když povolební situace byla a je nejistá?

Už před volbami jsem byl Topolánkův poradce pro vztahy týkající se podnikání. Trávil jsem s ním dost času a sblížili jsme se i osobně.

Jak to vidíte dnes? Vydržíte jako ministr víc než několik týdnů?

Neumím to odhadnout. Nemám uvnitř ODS tak vysoké postavení, a proto se neúčastním vyjednávání s dalšími stranami. Jdu do toho natvrdo a chci změnit věci k lepšímu. Aby vláda vydržela, muselo by dojít k dohodě o předčasných volbách.

K dohodě s ČSSD?

Bez dohody s ní to nepůjde.

Kdybyste nebyl ve vládě a byl jenom poslancem, neuvažoval byste o nějakém  návratu do podnikání?

Chci pracovat ve Sněmovně v hospodářském výboru. Tam je dost práce, aby mě to pořádně vytížilo.

Veřejnost vzrušil silniční zákon a bodový systém. ODS jej chce změnit. Co vám na něm vadí?

Veřejnost to vzrušilo asi proto, že to byla po prvním červenci obrovská změna. Dnes už je to trochu utlumené. Korektní je především říci, že díky novému systému je na silnicích míň mrtvých.

Proč to chcete změnit, když jsou výsledky pozitivní?

Jsem zastáncem bodového systému, nicméně v těch nových úpravách se objevilo mnoho nelogičností, které je nutné změnit. Zjišťuji, co vedlo někdejší vedení ministerstva dopravy k tomu proč například u bodového systému nepoužilo německý model, který je ozkoušený. Například má více rozdělená pásma udělování trestů při překročení rychlosti.

Zopakuji původní otázku: jak a kdy to chcete změnit?

Příští týden ve středu o tom budeme jednat na vládě. Projednáme novelu poslanců Tlustého a Dundáčkové. Ministerstvo k tomu zpracuje náš návrh či doplnění. Pokud to vláda schválí, tak by se novela silničního zákona mohla řešit ve dvou etapách. Nejdříve chceme odstranit nelogičnosti, například to, že cyklista má platit padesát tisíc, když zraní sám sebe, budeme řešit, jestli bude hranice pro odebrání řidičského průkazu 12, či 18 bodů, zda nepřekvalifikovat přísnost některých přestupků, budeme řešit i spodní hranici pokut.

Není to pouze populistické gesto, že právě zákon zajímající tolik lidí budete řešit mezi vůbec prvními?

Ne. Proto to chci dělat v etapách. Nejdříve odstranit nelogické věci, v druhé etapě si počkat na to, co se bude na silnicích dít v zimě.

Nebylo by právě proto lepší ještě počkat a vyhodnotit vše až třeba po jednom roce platnosti?

Určitě ne. Na některé věci nepotřebuji čekat rok. Dám příklad: Nemáme zatím statistiku dopravních nehod do výše škody 50 tisíc korun. Uvidíme, zda vůbec budou pojišťovny ochotny nám dát údaje, abychom to mohli porovnat.

Jaká je šance prosadit v parlamentu změny?

Hovořil jsem o tom ve středu s Petrem Moosem, stínovým ministrem za ČSSD i s předsedou dopravní komise sociální demokracie panem Schlingem, který byl zde v úřadě jedním z mých předchůdců. Navíc tady na ministerstvu zůstali lidovečtí náměstci. Nevedu o tom politickou, ale odbornou diskusi, takže bych byl rád, kdybychom se shodli.

A myslíte, že se shodnete?

Doufám. Pak by poslanci první etapu novely silničního zákona nezahrnuli tisíci pozměňovacích návrhů a mohla by rychle projít.

Odkdy by novela mohla platit?

Od prvního ledna příštího roku. Dříve určitě ne.

Situace na silnicích připomínala džungli, dnes je to o něco lepší. Takže jakou cestou chcete jít: zpřísnit ještě postihy, či je omezit?

Máme za sebou jen zkušenost dvou měsíců. Kromě změny chování řidičů je důležitá i práce dopravní policie, ta se také musí změnit. Já bych byl spíše pro silnější prevenci než pro následnou restrikci.

Se silnicemi souvisí problém kamionů. Podaří se včas zavést mýtné, jak bylo předchozí vládou slibováno?

Jsem tady pár dní a ani jsem nestihl prostudovat všechny smlouvy. Konzultoval jsem to už s kolegy a nemám jediný důvod nevěřit tomu, že od začátku ledna bude spuštěna první etapa ve výběru mýtného. A od července druhá.

Objevily se spekulace, že se kamiony mohou placení vyhnout, že to zařízení není dokonalé. Víte o tom?

Podle mých kolegů je to nesmysl. Pokud nějaké auto nenaváže kontakt s mýtnou bránou, tak se to objeví na kontrolním místě a tam to budou řešit. Kromě toho řeším se zástupci provozovatelů kamionové dopravy i to, kolik budou přesně platit. Podnikatelé to musí brzy vědět kvůli přípravě na příští rok. Takže já chci u různých problémů diskutovat se všemi zúčastněnými stranami.

Neměla Česká republika zavést mýtné už dávno? Možná bychom se vyhnuli těm návalům kamionů po vstupu do Evropské unie.

Určitě se to dalo udělat dřív. Poprvé jsme o tom s odborníky z různých politických stran hovořili už před takovými osmi až deseti lety. Nevím, proč se tak nestalo. To by vám vysvětlili moji předchůdci. Navíc s tím nebyla žádná zkušenost, protože v Rakousku či Německu to zavedli až později.

Dobře, mělo se postupovat rychleji?

Ano, ale nemyslím si, že by se to povedlo například před pěti šesti lety. Ale kdyby to už tento rok fungovalo, tak by to bylo dobře.

Mirek Topolánek tvrdí, že vláda bude vycházet v programu z dohod bývalé trojkoalice. Znamená to, že bude omezen provoz kamionů na silnicích, jak to požadovali zelení?

Ten problém je daleko složitější. Tvrdit, že dáme kamiony na železnici, je sice pěkné, ale skoro nikdo už nevysvětluje, jak to udělat, aby to skutečně fungovalo. Já nechci podporovat železnici na úkor silnice ani komplikovat život silničním dopravcům. Pokud by se ale podařilo zlepšit podmínky pro železnici, tak by trh na to zareagoval.

Mohu si to přeložit tak, že se nic nezmění a kamionů bude na silnicích stále tak velké množství?

My máme jednu z nejvyšších úhrad za železniční cesty v celé Evropě. Kdyby se to podařilo změnit, tak určitý prostor pro změnu vznikne. Je ale hloupost tvrdit, že existuje jednoduchý způsob, jak dostat kamiony na železnici. Vždyť v zemi máme například mnoho obchodních řetězců, pro které je levnější doprava kamiony.

Vrátím se ke snaze zelených omezit jízdu kamionů na silnicích.

Jsem v řadě věcí ve shodě.

To mi jasně neodpovídáte.

Pokud máte na mysli ježdění kamionů, tak bych navrhl změnit například jízdu kamionů v pátek, protože to je u nás ten správný den pro odjezd za volnem. Chci hlavně diskutovat o tom pátku, dokdy mohou kamiony jezdit.

Kamiony ničí silnice. Na jejich opravu a vybudování dalších dálnic, rychlostních silnic i obchvatů je potřeba mnoho peněz. Budou?

Kvůli složitému výkupu pozemků nejsou části nových dálnic projektově připravené. Zásadní je problém peněz. Příští týden o tom budu jednat s ministrem financí.

Přeložme si to: prostě nejsou peníze na potřebné zlepšení silniční sítě?

Příští rok bychom měli mít možnost čerpat na dopravní projekty 23 miliard z fondů Evropské unie, ale nemáme zatím dostatek peněz na spolufinancování projektů, což je podmínkou získání financí z EU. Musím tu otázku otevřít a řešit.

A když se to nepovede? Lapidárně řečeno se některé dopravní projekty neuskuteční?

Svým způsobem to je pravda. Železniční projekty jsou ale připraveny dobře, takže tam bychom využívali evropských peněz a naše peníze používali na silnice. Pro mě by bylo nejhorší, kdybych odcházel z ministerstva a my bychom nedokázali čerpat peníze z EU. Korektní je však říci, že evropské peníze máme vyčleněny na roky 2007 až 2013. Takže když je nevyčerpáme příští rok, tak si to můžeme přesunout.

V rozpočtu, který navrhla ještě vláda Jiřího Paroubka, není dostatek peněz na dopravní stavby?

Není.

Kde chcete ty peníze vzít?

Řešení to má, je to jen otázka dohody s ministerstvem financí. Mohli bychom například využít zdrojů z dalších privatizací na tyto účely.

To jste asi čtenáře moc nepotěšil, i když vím, že za vzniklou situaci nemůžete. Po některých silnicích se skoro nedá jezdit.

Věřím, že to vyřešíme, i když zatím se ministr financí tváří jako správný ministr a tvrdí, že má málo peněz a že s ním bude těžká řeč.

Situace na železnicích sice už není tak tristní jako kdysi, ale dočkáme se v tomto případě někdy tak kvalitních služeb jako na Západě?

Věřím, že ano.

Ještě abyste mi řekl, že ne. To by byla politická sebevražda. Ale kdy?

Bude pokračovat restrukturalizace českých drah a na železnice by se více měly pustit i soukromé firmy. Základní dopravní obslužnost má dělat stát nebo kraj, ale tak jako v jiných zemích to doplňují soukromí dopravci. Funguje to u autobusů a mají šanci i na železnici.

Autobus je však levnější. Jak přinutíte lidi jezdit vlakem?

Už jsem o tom hovořil. Úhrada za dopravní cestu je u nás na železnici vysoká. Kdyby byla nižší, měly by pak být i levnější jízdenky.

Jen neslibujte, že bude něco levnější, tomu se nedá příliš věřit.

Dopravci by mohli mít nižší náklady a pak by mohli snížit i ceny.

V poslední době se kvůli možným teroristickým útokům zvyšují bezpečnostní opatření na letištích, což létání komplikuje. Jak se na to díváte?

Pokud "tvořivost" teroristů bude tak velká, že bezpečnostní opatření budou stále silnější, tak to může znamenat pokles zájmu o letadla. Ale těžko v tom něco předvídat.

Napjatá situace je teď kolem autobusů v Ústeckém kraji, kde hrozí stávka. Nemůže se to stát i jinde?

Myslím si, že ne. Všude jinde existuje větší počet dopravců, například osm či devět, kteří si konkurují. Tím je možné je nahradit.

Můžete vy Ústecku pomoci?

Prakticky ne. Ministerstvo ale může ovlivnit zákon o veřejné dopravě, který neexistuje, ale přitom by stanovil pravidla hry.

Proč ten zákon není?

Máme ho připravený. A proč není? To je otázka na předchůdce.

V jednom jste veřejnost překvapil. Jste členem řádu svatého Konstantina a Heleny. Co to je za řád?

Za války v Srbsku organizovala v Teplicích pravoslavná církev ve spolupráci s panem Foldynou z ČSSD tábor pro děti postižené konfliktem. Naše firma byla oslovena, zda by nepomohla financovat pobyt těch dětí. Myslím, že to byla částka 150 či 200 tisíc korun. Asi rok a půl poté se na nás obrátila pravoslavná církev, zda bychom přijali jako poděkování za pomoc srbským dětem pasování na rytíře toho řádu.

Jste rytíř? A byl jste pasován?

Byl. Stejně jako jiní podnikatelé.

Jen jestli se nescházíte jako nějaká tajná zednářská lóže.

Určitě ne! Byla to jen jednorázová akce. Odměna za pomoc dětem.

Vstoupit do diskuse (73 příspěvků)

Volají z Ukrajiny, jsou to ale Češi, říká kriminalista o podvodných call centrech

Nejčtenější

Rezignace? Zveřejnit intimní video je zásah do soukromí. Rajchla se zastává i Rakušan

Nespokojený lídr moravskoslezské kandidátky SPD Jindřich Rajchl. (4. října 2025)

Nejen členové nové vládní koalice se zastávají poslance za SPD Jindřicha Rajchla při jeho sporu s aktivisty okolo Mikea Oganesjana. Taťána Malá z ANO tvrdí, že zveřejnění sexuálně explicitního videa,...

Obluda smrdící sírou drtila vše, co jí stálo v cestě. Zemřelo přes 20 tisíc lidí

Záchranáři pomáhají obětem výbuchu sopky Nevado del Ruíz. (14. listopadu 2025)

Sopka Nevado del Ruíz, jež leží v Andách asi 130 kilometrů západně od kolumbijské metropole Bogoty, je aktivní vulkán, který o sobě dává čas od času vědět. Žádná ze zaznamenaných erupcí ale nebyla...

Duku na pohřbu uctili prezidenti i herci. Na Hradě zněl zvon Zikmund, proletěla letadla

V katedrále sv. Víta na Pražském hradě se veřejnost, církev i představitelé...

V katedrále sv. Víta na Pražském hradě se veřejnost, církev i představitelé státu rozloučili s kardinálem Dominikem Dukou. Arcibiskup Jan Graubner ho v kázání ocenil jako bojovníka za svobodu a...

Budou platit všichni, vzkazuje Rajchl a chystá žaloby. Zvažoval konec v politice

Jindřich Rajchl

Poslanec SPD a předseda strany PRO Jindřich Rajchl prohlásil, že hodlá zažalovat platformu pro sdílení obsahu HeroHero za to, že poskytla prostor pro video, na kterém se dostává do sporu s aktivisty...

Bill objal Moniku. Zapomenutý snímek po letech otřásl Bílým domem

Monica Lewinská objímá prezidenta Billa Clintona na dobročinné akci demokratů....

Byla to jen vteřina. Zjihlý pohled mladé stážistky, objetí prezidenta a cvaknutí závěrky. Dirck Halstead tehdy netušil, že mezi tisíci snímky z benefice uchovává i moment, který o pár let později...

Stalin byl jak bedna, Lenin visel nad zemí. Příběhy soch komunistických diktátorů

Poslední sochu V. I. Lenina v Československu odhalili na podzim 1987 v České...

Celých 77 let uplynulo od vztyčení první sochy sovětského vůdce Stalina v Československu. V severočeském Cvikově ji odhalili už 7. listopadu 1948, jen osm měsíců po únorovém puči, kdy se k moci...

16. listopadu 2025  10:13

Apple se čím dál intenzivněji připravuje na odchod svého šéfa, píše tisk

Šéf Applu Tim Cook

Tim Cook by mohl již příští rok skončit jako výkonný ředitel Applu. Americký technologický gigant se čím dál intenzivněji připravuje na jeho odchod. Píše o tom list Financial Times s odvoláním na...

16. listopadu 2025  8:41

Příměří na Ukrajině do jara nebude, Evropa musí vytrvat, říká finský prezident

Finský prezident Alexander Stubb (12. května 2025)

Příměří na Ukrajině pravděpodobně do jara nebude, řekl v rozhovoru pro agenturu AP finský prezident Alexander Stubb. Evropští spojenci podle něj musí pokračovat v podpoře země i přes korupční...

16. listopadu 2025  7:59

Konec automatických dávek. Británie chystá přísnější podmínky pro migranty

Migranti se přes Lamanšský průliv snaží dostat do Británie. (30. října 2024)

Britská vláda chystá zpřísnění podmínek pro migranty, kteří do země přicházejí nelegální cestou v rekordně velkých počtech. Zrušit chce mimo jiné automatické přidělování sociálních dávek či výrazně...

16. listopadu 2025  7:38

Zlikvidovali jsme 57 ukrajinských dronů, nejvíc nad Samarskou oblastí, tvrdí Rusko

Dron přelétá nad bojištěm. (15. září 2025)

Ruská protivzdušná obrana zlikvidovala v noci na neděli 57 útočících ukrajinských bezpilotních letounů. Nejvíce jich mířilo nad Samarskou oblast, celkem jich tam bylo sestřeleno 23. Informovalo o tom...

16. listopadu 2025  7:15

Skandály oslav 17. listopadu: Babiš za šera, vejce na Zemana a vztyčené prostředníky

Památník na Národní třídě v úpravě výtvarníka Romana Týce. (22. listopadu 2009)

Den boje za svobodu a demokracii si vybírají politici, demonstranti i umělci k prezentaci svých názorů i nespokojenosti se současným děním. Mnohé projevy byly kontroverzní, jiné vyvolaly skandál....

16. listopadu 2025

Jak budou otevřené obchody na státní svátek 17. listopadu 2025

Na podzim se otevře 30 nových obchodů (27. dubna 2025)

17. listopad 2025 vychází na pondělí, a protože si o tomto datu připomínáme Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva, řeší Češi věčné „sváteční dilema“: budou mít obchody...

16. listopadu 2025

Výdejní boxy rostou nevídaným tempem, kapacita stále nestačí, říká průzkum

Výdejních boxů ve městech stále přibývá. Liberec jejich počet monitoruje a chce...

Zájem o výdejní a podací boxy roste za poslední dva roky takovým tempem, že dopravci nestíhají přidávat další. Ke klasické variantě vyzvedávání zásilek na přepážkách už by se lidé vrátit nechtěli, s...

16. listopadu 2025

Rusové mají svůj hit na hubnutí. Lék má ovšem velmi nebezpečné vedlejší účinky

Premium
Jak lákavé! Mladí Rusové se nechávají svádět levnou a nebezpečnou pilulkou na...

Po vzoru obřího úspěchu dánského přípravku na zázračné hubnutí Ozempic mají i Rusové svou pilulku na štíhlost. Jmenuje se Molekula a její uživatelé musejí po konzumaci řešit často velmi nepříjemné...

16. listopadu 2025

Trochu jsme se vrátili do čipové krize, jde o politické rozhodnutí, říká šéf Toyoty Kiml

Premium
Prezident automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic Robert Kiml....

V pátek 31. října sjel z linek automobilky Toyota Motor Manufacturing Czech Republic poslední vůz se spalovacím motorem, což v úterý podtrhlo zahájení výroby modelu Aygo X s hybridním pohonem....

16. listopadu 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Křídla pana Makovičky. Svérázný vynálezce ukázal sílu snů za tvrdé normalizace

Pan Makovička na Hradčanech. Reportáž o svérázném vynálezci vyšla v Mladém...

Oprýskaná Praha sedmdesátých let. Hradčany. Maličký krámek s pohlednicemi a v něm starý snílek s vlastními křídly. Dojemný portrét pana Makovičky se stal nejslavnějším snímkem Miroslava Hucka,...

16. listopadu 2025

Nechtěla platit, odmítli jí léčbu. Vynucovaných poplatků přibývá

Premium
ilustrační snímek

Je těhotná a s blížícím se termínem porodu ji stále víc bolí záda. Dostala poukaz na fyzioterapii hrazenou pojišťovnou. Ve společnosti OK Rehabilitace v Praze 4 ale narazila. „Vymáhají tam různé...

16. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.