Vpád rakouských stíhaček byl unikátní. Piloti skončili na poli u Prahy

  13:06aktualizováno  13:06
Před pětapadesáti lety přistály s problémy na lánech u Ořecha dva rakouské letouny. Jeden z nich se převrátil v příkopu a nedalecí přihlížející pomohli pilotovi vyprostit se z kabiny. Druhý letoun dopadl o něco lépe a pilot nezraněn vystoupil. Oba piloti vyvázli bez zranění a i se svými letouny se vlakem vrátili zpět do Rakouska.
Migy

Migy | foto: Archiv autora

Oblačno, přeháňky přecházející v trvalé srážky předpovídali meteorologové v úterý 20. října 1964. Média tehdy mimo jiné optimistické zprávy nabídla informaci, že na tisíc obyvatel v ČSSR existuje 891 vkladních knížek, rozhlas ráno vysílal přímý přenos fotbalového utkání z olympijského Tokia, kde se Československu postavil výběr NDR.

Na počátku slavné éry československého letectví stála Bohemia B-5 z Plzně

Napilno měli i družstevníci na lánech u Ořecha, přibližně čtrnáct kilometrů od tehdejší hranice československého hlavního města. „Nějak před polednem se ozval hukot leteckých motorů, a to dost nízko,“ vzpomínal jeden z pamětníků. K nesmírnému údivu rachot letadel, stále skrytých v mracích, narůstal, místo aby se ztrácel směrem k pár kilometrů vzdálené ranveji ruzyňského letiště.

Dva neznámé bachraté proudové stroje s výsostnými znaky v podobě bílo-červených trojúhelníků, dosedly na zem a rozstřikovaly okolo sebe hlínu, jednomu z nich se stal osudným příkop, kde se převrátil. „Pod kabinou, zabořenou do země, lidé vykopali jámu a umožnili pilotovi vystoupit,“ uvedla zpráva o nehodě.

Naslepo v oblacích

Vyproštěným letcem byl sedmadvacetiletý Vídeňan, štábní strážmistr Adolf Erdler. Z kabiny druhého stroje, taktéž nezraněn, vylezl šestadvacetiletý rodák ze Salcburku, strážmistr Johann Kemettinger. Oba prožili dobrodružství, po kterém určitě netoužili. Ráno 20. října po osmé hodině v operační místnosti základny Hörsching u Lince přijímali rutinní úkol, navigační let v nízké výšce. 

Dvakrát sestřelené americké eso před Němci zachránila spolujízda

Jako číslo „jedna“ let vedl zkušený Erdler, jeho „katchmarka“, „dvojku“ dělal Kemettinger. Před devátou hodinou je mechanici upoutali do švédských Saabů J-29. Erdler startoval jako „Žlutá L“, jeho parťák jako „Červená E“.

I v Rakousku panovalo mizerné podzimní počasí. Saaby J-29 rakouští piloti přezdívali „fliegende tonne“, létající sudy, či hanlivěji popelnice. „První prototyp byl zalétán roku 1948, sériové letouny dosahovaly cestovní rychlosti 800 km/h, nejvyšší 1 060 km/h, dolet dosahoval 800 kilometrů,“ popsal saaby historik Václav Němeček.

Erdler s Kemettingerem ve výšce 1 780 metrů zaměnili radiomaják a „zakufrovali“ do ČSSR. Operátoři protivzdušné obrany je zachytili a pokusili se s nimi spojit rádiem, ale marně. Pro špatné počasí nemohl operační důstojník do vzduchu poslat hotovostní letoun. Což možná pro Rakušany bylo štěstí. Českobudějovický 1. stíhací pluk tehdy přebíral stroje MiG-21 PF, tedy soudobou špičku, ve výzbroji měl i starší, leč vysoce výkonné MiG-19.

„Československé úřady udělají všechno pro to, aby se rakouští letci mohli vrátit co nejdříve domů,“ prohlásil ministr zahraničí Václav David. Po dohodě s rakouskou ambasádou dostali 21. října piloti pasy a jízdenky na expres Vindobona. I rozebrané saaby odjely po kolejích.

Výstřely v oblacích

Nad Prahou šlo ten rok o druhé drama vojenských letadel, v dubnu se v ČSSR odehrávala prověrka sil protivzdušné obrany za účasti polských a sovětských letounů. Narušitele představoval bombardér Il-28 polského letectva. Proti němu startoval MiG-19 z Českých Budějovic, nad oblaky u Prahy došlo ke střetu. 

„Příď migu byla rozťata levou polovinou křídla bombardéru,“ popsal kolizi historik Libor Režňák. Stroje dopadly na jihozápadní okraj nynější Prahy. Zemřel český stíhač i dva Poláci z „ilu“.

Na podzim 1959 si na slepou bábu nad západními Čechami hrála protivzdušná obrana s dvěma piloty letky 34. západoněmecké Luftwaffe na strojích F-84F Thunderstreak. Němci se zřítili u Dyleně, z vraků vyvázli nezraněni.

O prázdninách 1973 se drama odehrávalo nad rakouskou hranicí na Moravě, podzvukový letoun L-29 Delfín startoval proti sportovnímu letounu. Nad „čárou“ došlo k manévrovému střetu. „Bylo vidět, že jde o zkušeného pilota,“ uvedl letec delfína. Během potyčky se letouny zřítily, Rakušané pád u Šafova nepřežili. Jeden z posledních střetů studené války proběhl v září 1988 na jihu Moravy. Na rakouský letoun Pilatus-PC-6 startoval vrtulník Mi-24. Po úporné potyčce se Rakušanovi podařilo vrátit.

Autor:

  • Nejčtenější

Je nás 300 tisíc, rezignujte, znělo z Letné. Máte právo na názor, vzkázal Babiš

Na Letenské pláni skončila krátce po čtvrté hodině demonstrace spolku Milion chvilek proti premiérovi Andreji Babišovi....

Skandinávie zažila vlastní Křišťálovou noc, neonacisté útočili koordinovaně

Ve Skandinávii se minulý víkend u příležitosti výročí Křišťálové noci odehrála řada koordinovaných útoků namířených...

Postih tvůrců nejdražšího českého filmu. Přišel jsem o všechno, říká Krejčí

Jde v Česku o nejdražší filmový projekt všech dob. Kvůli němu přišel jeden z jeho tvůrců, režisér Tomáš Krejčí,...

Babiš: Proč mi vyčítají KSČ? Benešovou neodvolám, s Minářem se nesejdu

Ministryni Marii Benešovou neodvolám a s šéfem spolku Milion chvilek pro demokracii se nesejdu. Tak v rozhovoru pro...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ruská trikolora místo české. Babiš udělal stejný přešlap jako Zeman

Po sedmé hodině ráno premiér Andrej Babiš zapálil svíčku na Národní třídě, po desáté pak přednášel proslov k uctění...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Visegrádské státy spojí síly s výbavou policie, hlavně z vlastních zdrojů

Země visegrádské skupiny (V4), tedy Česko, Slovensko, Polsko a Maďarsko, chtějí spolupracovat při nákupu vybavení pro...

Je absurdní, že vláda rozhoduje o platech starostů, řekl premiér Babiš

To, že vláda rozhoduje o platech starostů, je podle premiéra Andreje Babiše absurdní. Ve čtvrtek to uvedl na celostátní...

Risk ve tmě a dešti. Kamion v jižních Čechách ohrozil několik vozů

Řidič automobilu na silnici E55 pořídil v pondělí večer záběry kamionu, který riskantním předjížděním přes plnou čáru...

Dalíka pracujícího během trestu v penzionu řešil GIBS, vězení nepochybilo

Generální inspekce bezpečnostních složek (GIBS) loni řešila podnět v souvislosti s průběhem trestu Marka Dalíka....

Advantage Consulting, s.r.o.
TESTER PRO AUTOMOTIVE

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 35 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz