Nízkoemisní zóny se zákazem vjezdu neekologických vozidel by mohly vzniknout rok po nařízení radnice. Úřad stanoví kategorie vozů, které budou moci do zóny jezdit. Zóny můžou být jen v oblastech se znečištěným ovzduším, které mohou motoristé objet po silnici stejné nebo vyšší třídy.
Řidičům, kteří by do zóny vjeli nevyhovujícím vozidlem, by hrozila pokuta za porušení zákazu vjezdu. Výjimku by měli místní obyvatelé či automobily záchranného systému.
"Teoreticky by takovou emisní zónou mohla být například celá Ostrava, možná bez Poruby, nebo významná část Prahy. Záleželo by na rozhodnutí příslušné obce, kde nízkoemisní zónu vyhlásí," řekl iDNES.cz loni v září jeden z autorů zákona, poslanec TOP 09 Pavol Lukša.
Zákon navrhl s dalšími dvěma poslanci ze severní Moravy - bývalým ministrem životního prostředí Pavlem Drobilem (ODS) a Kristýnou Kočí (nezařazená). Moravskoslezský kraj patří v tomto ohledu k nejvíce postiženým v Evropě.
Při vyhlášené smogové situaci budou moci řidiči jezdit zadarmo po zpoplatněných úsecích dálnic, které tvoří obchvaty měst a obcí. Úseky by stanovila vyhláška.
Poslanci přehlasovali veto Senátu, podle kterého je norma nekoncepční, nekvalitní a může přidělat obcím a městům spíše potíže než užitek. Předloha míří k prezidentu Václavu Klausovi.