Kampaň podle arbitrážní komise nepřípustně využívá autority v komerční komunikaci. "Dále také poškozuje dobré jméno reklamy, protože tuto autoritu navíc využívá bez jejího souhlasu," sdělil iDNES.cz výkonný ředitel RPR Ladislav Šťastný.
To, že šéf diplomacie nedal souhlas s použitím jeho záběru v reklamě, podle komise zvýrazňuje záměr šiřitele postupovat v rozporu s etickým kodexem Rady pro reklamu.
"Arbitrážní komise proto žádá zadavatele reklamní kampaně, jakožto i veškeré její šiřitele (média), aby předmětnou reklamní kampaň obratem ukončili," dodal Šťastný.
Rozhodnutí není sice podle prezidenta rady Radka Pokorného právně vymahatelné, zkušenosti z podobných případů ovšem slibují značnou pravděpodobnost, že reklama zmizí.
"Našimi členy jsou mediální agentury, média i zadavatelé," naznačil iDNES.cz Pokorný, že ukončení kampaně by mělo být ve vlastním zájmu reklamní agentury.
Rada může zadavatele "vyobcovat"
V případě, že by k tomu nedošlo, může rada zadavatele i výrobce označit jako ty, kteří porušují její samoregulační etická pravidla, což by jim způsobilo výrazné problémy na poli marketingové komunikace. Podobná pravidla totiž platí v celé Evropě.
Vyjádření Rady pro reklamu se týká kampaně jednoho výrobce na energetické nápoje. Ten využil záběr podřimujícího ministra zahraničí Karla Schwarzenberga, který opatřil vzkazem: "Vydržíte déle". Kontroverzní reklama na drink se objevila mimo jiné v Praze na Černém Mostě. - čtěte zde více o sporném billboardu
Billboard využívá fotografii z nedávné prezidentské volby. Šéf diplomacie klimbá na schůzi parlamentu ve Španělském sále Pražského hradu. Sám se netajil tím, že projevy prezidentských kandidátů "s úctou" prospal.
Zadavatel ani výrobce reklamy ale neměli k použití záběru svolení hlavního aktéra. Billboardy se navíc objevily v době, kdy se Schwarzenberg zotavuje na po náročné operaci srdce.
Firma chtěla prý komentovat politiku
Výrobce energetického drinku nechtěl pro iDNES.cz rozhodnutí rady komentovat, protože prý zatím nemá k dispozici potřebné podklady.
Vedení firmy se dříve hájilo tím, že nejde o vtip na účet ministra, ale komentář české politické scény v souvislosti s volbou prezidenta. "Politici sehráli před očima veřejnosti otřesné divadlo, které běžný občan nemohl nijak ovlivnit," tvrdili zástupci společnosti.
"Vylepení billboardů v době ministrovy hospitalizace rozhodně nebylo úmyslem. Kampaň byla naplánována už v době, kdy se o jeho zdravotních problémech v médiích nemluvilo," dodali.