V reportážích o uprchlících jsme neporušili zákon, brání se Prima kritice

  18:32aktualizováno  18:32
Televize Prima se ohradila proti kritice Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, podle které loni v březnu a dubnu porušila zákon v reportážích o iráckých uprchlících. Odmítla, že by do příspěvků dávala hodnotící komentáře, a uváděla tak diváky v omyl. Rozhodnutí rady považuje za nezákonné.

Prima čelí kritice RRTV za reportáže o iráckých uprchlících v Česku. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Prima podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) opakovaně zamíchala hodnotící komentáře do informací zpravodajského charakteru. Televize tehdy v rámci své hlavní zpravodajské relace informovala o kauze, v níž byla nařčena z manipulace se zpravodajským materiálem (více o případu čtěte zde).

Rada tvrdí, že provozovatel Primy prezentoval svá názorová stanoviska jako fakta, a diváci si tedy nemohli utvořit nezávislý názor. Prima se nyní brání, že ve výrocích hodnotové soudy nebyly. Pro své tvrzení má i důkazy, které ovšem rada při svém rozhodování podle televize ignorovala.

Výroky na Primě, které kritizovala RRTV:

  • „Kritici přitom tehdy tvrdili, že jsme reportáž nebo vyjádření George Batty zmanipulovali. Teď se ukazuje, že lidé skutečně stoprocentně spokojeni nebyli.“
  • „Máme si to vysvětlit tak, že v době natáčení naší reportáže byli uprchlíci spokojeni a svůj názor změnili až teď? Na to nám nedokázal nikdo odpovědět.“
  • „Naše televize se totiž po odvysílání původní reportáže, kde jsme jako první upozornili na to, že uprchlíci nejsou spokojeni s ubytováním v Česku, stala terčem útoku jiných médií a iniciativy HateFree.“

„FTV Prima tedy považuje předmětné upozornění na údajné porušení zákona za nezákonné, neboť je přesvědčena, že svými pravdivými reportážemi nenaplnila skutkovou podstatu žádného správního deliktu,“ uvedla v tiskové zprávě mluvčí televize Gabriela Semová.

Podle Primy by měla RRTV více přispívala k odstranění „ovzduší autocenzury, které bohužel v České republice ve jménu tzv. politické korektnosti sílí“.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání kritizovala také Českou televizi, která prý porušila zákon, když ve zpravodajství o amerických prezidentských volbách údajně nadržovala kandidátce Hillary Clintonové.

Proti tomu se ohradili v otevřeném dopise dva zástupci šéfredaktora zpravodajství ČT František Lutonský a Michal Kubal. „Vaše zdůvodnění vyvolalo mezi tvůrci a spolupracovníky pořadu rozhořčení a pocit nespravedlnosti, zejména kvůli účelovosti a zřejmé zaujatosti vaší zprávy. Nikdo z desítek lidí připravujících toto vysílání neměl samozřejmě sebemenší zájem na vyjadřování preferencí kteréhokoliv z kandidátů,“ uvedli v dopise (více čtěte zde).

Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Policie odkryla identitu pachatele, který hrozil střelbou na českých školách

Zásahové jednotky na soutěži likvidovaly gang i toxickou látku.

„Pražská policie právě zjistila identitu pachatele, který na Twitteru hovořil o hrozbě střelbou ve školách v Praze....

My chceme znovu motýle! Babišův výrok si žije vlastním životem

Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES telefonoval s ministrem životního...

Když premiér Andrej Babiš přednášel na konci května v pražském Mánesu na výroční schůzi Česko-německé obchodní a...

Přišel čas vzít si naši zemi zpátky, řekl Klaus. Představil hnutí Trikolóra

Václav Klaus mladší představil nové politické uskupení Trikolóra, na snímku se...

Poslanec Václav Klaus mladší představil nové hnutí Trikolóra, které zakládá poté, co ho vyloučila ODS. „Přišel čas vzít...

Sobotní výheň spláchnou bouřky, kroupy a přívalový déšť

Turisty na Karlově mostě v Praze náhlá bouřka s průtrží mračen nepřekvapila....

V sobotu odpoledne se bude Česko dusit vysokými teplotami, podle varování meteorologů v celé republice překročí...

Z útoků na lodě v Ománském zálivu obvinil americký ministr zahraničí Írán

Hořící tanker v Ománském zálivu (13. června 2019)

Dva tankery nedaleko íránského pobřeží v Ománském zálivu byly evakuovány poté, co jejich posádky vyslaly nouzové...

Další z rubriky

Loupež století s posvěcením státu: ČR přišla v kauze LTO o 100 miliard

První vlak čerpá českou naftou uskladněnou v německém skladu zkrachovalé...

Říká se jí loupež století s posvěcením státu. V kauze, při níž obchodníci přejmenovávali naftu na lehký topný olej, aby...

Americká písničkářka Joan Baezová v roce 1989 z pódia zdravila disidenty

Americká písničkářka Joan Baezová a exprezident Václav Havel při oslavě výročí...

Pádu komunistického režimu v listopadu 1989 předcházela řada nenápadných akcí a opozičních aktivit a jejich pronikání...

Bouřky se přehnaly nad Českem, zasáhly hlavně střední a východní Čechy

Sobotní bouřka v Jihlavě. (16.6.2019)

Velmi silné bouřky s přívalovým deštěm hrozí v neděli odpoledne v Moravskoslezském, Olomouckém a částečně Zlínském...

Vlhčenec ubrouskový: Krkonoše bojují s odpadky vtipnou kampaní
Vlhčenec ubrouskový: Krkonoše bojují s odpadky vtipnou kampaní

Krkonošský národní park (KRNAP) v loňském roce navštívilo téměř 3,8 milionu lidí. Negativním dopadem masové turistiky je velké množství odpadků, které po sobě lidé v přírodě zanechávají. Dobrovolníci jich každoročně sesbírají skoro 3 tuny.

Najdete na iDNES.cz