„Ve velké části evropských zemí, řekl bych ve většině, tato tolerance již existuje. Je to samozřejmě dáno tím, že ta tolerance platí i pro řidiče motorových vozidel, ale jsou země, kde ty hranice jsou odděleny, kdy nižší je pro řidiče motorových vozidel a ta vyšší pro řidiče nemotorových vozidel. Jako příklad mohu uvést Rakousko, Finsko, Dánsko,“ argumentoval také Junek.
Na kole ani malé pivo. Cyklisté neznají míru, i přes pokutu 50 tisíc |
Možnost, aby se cyklista mohl před jízdou napít alkoholu, navrhl při projednávání novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, která měla upravit podmínky pro jízdu vozítek segway a uložit chodcům povinnost nosit za snížené viditelnosti reflexní prvky.
Už v hospodářském výboru se proti návrhu lidovce Junka postavili ministr dopravy Dan Ťok i ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. Bývalý dopravní policista, sociální demokrat Stanislav Huml varoval, že alkohol snižuje soustředěnost při řízení. Naopak bývalý exministr dopravy Zbyněk Stanjura z ODS považuje Junkův návrh za rozumný.
Opět je ve hře rovněž návrh poslance ODS Ivana Adamce na zvýšení povolené rychlosti na části dálnic na 150 kilometrů za hodinu. Zkoušel to už dříve. Ve Sněmovně uspěl, Senát to pak odmítl a Sněmovna naprodruhé změnila názor.
Zákon, o němž poslanci teprve rozhodnou, také uloží povinnost čistit vozidla od ledu nebo námrazy. Když projde, police bude také moci zadržet malý technický průkaz, když zjistí při kontrole nebo objasňování dopravní nehody nebezpečnou závadu.