Včera se v Česku stalo téměř pět set nehod, při nichž dva lidé zemřeli, deset se zranilo těžce a osm desítek lehce. Podle specialistů na bezpečnost na silnicích ke všem dojít nemuselo, kdyby fungoval preventivní psychologický tlak.
Ovšem vidět v televizi výchovný klip ministerstva dopravy většinou prý znamená usednout před obrazovku o víkendu brzy ráno nebo pozdě v noci. V době, kdy televizi sleduje nejvíc lidí, spoty ustupují reklamním blokům, lamentuje dopravní psycholog Alois Hudeček.
"Kdyby Česká televize pouštěla videoklipy BESIPu před večerními zprávami a ne v sobotu v osm hodin ráno, mělo by to z pohledu prevence nepoměřitelně větší význam," řekl iDNES.cz Hudeček.
Mluvčí České televize to zcela odmítá, BESIPu prý vždy vycházejí maximálně vstříc. "Od počátku roku jsme odvysílali spoty BESIP 800krát, takže větu, že ČT se této prevenci dostatečně nevěnuje, musím odmítnout," řekl iDNES.cz Ladislav Šticha.
|
"Televize je jediný výchovný prostředek pro řidiče, většina z nich je málo informovaná. Ukazovat až následky ničemu nepomůže, na prvním místě musí být prevence," apeluje psycholog.
Šticha upozornil, že Hudeček nemá dobrý přehled, premiéra preventivního spotu bývá v půl šesté odpoledne na programu ČT1, což považuje za velmi dobrý čas. "Česká televize spoty BESIP nikdy nevysílá brzy ráno, jak jsem si ověřil z vysílacích plánu," zdůraznil mluvčí televize.
Svůj pohled nabídl také mluvčí resortu dopravy. "O vysílacích časech spotů BESIPu proběhla celá řada jednání, ale bohužel se k nám chovají jako ke každému jinému komerčnímu subjektu. Když bychom chtěli spot před zprávami, musíme si ho koupit za plnou cenu a na to nemáme," řekl Karel Hanzelka iDNES.cz.
"Kdybychom spoty BESIPU zařadili do reklamních breaků, které jsou před Událostmi, musela by za ně Česká televize odvádět finance do digitalizačního a filmového fondu – takže někdo by je zaplatit opravdu musel – buď BESIP, nebo ČT," vysvětlil Ladislav Šticha.
Zařazení takového, mnohdy drastického, spotu by podle něj mohlo televizi uvrhnout do sporu s Radou. Mohla by prý namítat, že jsou vysílány příliš blízko pořadům pro děti.
Programová ředitelka ČT Kateřina Fričová ovšem vedoucí projektu BESIP Zuzaně Ambrožové slíbila, že najde řešení, jak tyto krátké filmy do programu před Události dostat už tento podzim.
Řidičů a aut přibývá, prostoru pro prevenci ne
Na českých silnicích za posledních několik let několikrát zhoustl provoz, jen za loňský rok přibylo v registru osobních automobilů sto tisíc nových přírůstků. "Registrujeme šest milionů aut a šest milionů řidičů," sdělil Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.
Podle Aloise Hudečka a jeho kolegů z Asociace dopravních psychologů značné množství řidičů nemá základní znalosti o bezpečném chování za volantem. "Kolikrát ani nevědí, jakou vzdálenost mají dodržovat za autem před nimi, netuší, co znamená jaká značka na silnici," vypočítal hrubé nedostatky řidičů.
Za pravdu mu dávají statitisky. Nejčastější příčinou dopravní nehody včera byl nesprávný způsob jízdy, nedání přednosti v jízdě je na třetím místě, jen šestnáct lidí usedlo za volant s alkoholem v krvi. - čtěte O prázdninách zemřelo na silnicích už 182 lidí
S lepší prevencí by snad ubylo práce i dopravní policii a nemusela by na poslední prázdninový víkend, kdy se čekají návaly na silnicích, naplánovat téměř šedesát dopravních akcí. - čtěte více o kontrolách na konci prázdnin
Dopravní servis: doprava.idnes.cz |
|