Bezplatná MHD od loňského prosince přišla na zhruba dvacet milionů kroun, její výsledky jsou navíc sporné. Navíc její životnost nejspíše bude velmi krátká.
"Rozhodnout musí až zastupitelé, kteří se sejdou 14. září. Ale rada jednohlasně doporučila ukončit smluvní vztahy s dopravci, kterým město kompenzovalo ušlé zisky za dny, kdy převáželi cestující bezplatně," říká radní Simona Piperková (ČSSD).
Přesně to navrhovali už na jaře opoziční zastupitelé z hnutí Ostravak. Jejich mluvčí Petr Kausta v úterý netušil, že radní právě ten den jednali o zrušení bezplatné dopravy při smogu, a netajil překvapení. Ale jedním dechem dodal, že takový krok nejpozději na podzim očekával. "Zrušení samozřejmě podpoříme. Jen se potvrdilo to, co jsme říkali od začátku - že je to celé nesmysl, který nemá žádné opodstatnění ani efekt," míní zastupitel Kausta.
Náměstek primátora Aleš Boháč, který má na starosti dopravu, nesouhlasí. Podle něj akce smysl měla, například v tom, že lidé vždy věděli, kdy je ve městě smog, a měnili podle toho své chování. "Někteří nechali doma auto, kdo nemusel, omezil cestování do centra města i jiné venkovní aktivity," líčí Boháč a dodává, že město musí od bezplatné přepravy ustoupit z finančních důvodů.
Dvě desítky milionů, které v minulé zimní sezoně Ostrava vydala z rezervního fondu na bezplatné cestování, totiž musí investovat do nafty pro dopravní podnik. A další peníze navíc nemá. "Poté, co ministr financí Miroslav Kalousek zrušil daňové zvýhodnění emulzní nafty, zmizela z trhu.
Naše autobusy teď musejí kupovat dražší naftu. Pro Dopravní podnik Ostrava to jen letos znamená o 19 milionů korun vyšší náklady. Nechtěli jsme jako jiná města zvyšovat jízdné v průběhu roku, proto jsme se rozhodli vyřešit to mimořádnou dotací z toho rezervního fondu, ze kterého bychom jinak hradili přepravu při smogu," vysvětluje souvislosti Boháč.
Souhlasíte se zrušením bezplatné MHD v Ostravě v době smogu?
Ačkoli netají, že bezplatná hromadná doprava by měla větší efekt, kdyby na ni přispíval stát a platila na území celého kraje, nesouhlasí s tím, že město zbytečně vyhodilo peníze oknem. "Bylo to jedno z řady opatření, které pro zlepšení ovzduší Ostrava dělá. Chtěli jsme v praxi ověřit, co ještě nikdo nezkusil," líčí Boháč.
Podle Kausty nešlo o nic jiného než o populismus. "My jsme od začátku navrhovali, aby místo na bezplatnou dopravu dala Ostrava peníze na úklid zaprášených cest. Kdyby si měli Boháč nebo primátor těch dvacet milionů vydělat vlastní prací, určitě by je do takového projektu nikdy nedali. Zadarmo se nejezdilo ani v komunismu," horlí Kausta.
Kvůli smogu na Ostravsku také nyní padla další žaloba. Dva členové sdružení Vzduch žalují krajský úřad. Nedělá dle nich dost proto, aby se ovzduší dostalo do legislativou určených mezí.