Cestující, kteří neměli jinou možnost než jet MHD, uvítali i omezený provoz tramvají i autobusů. Během dne na zastávkách čekaly hloučky lidí, v podvečer jich přibylo, jak se postupně pracující vraceli domů.
Metro ale celý den nevyjelo. Podle předsedy Odborové organizace DP-Metro Jiřího Obitka se ke stávce přihlásila drtivá většina strojvůdců. "Nemohl se tak rozjet ani víkendový režim metra," řekl Obitko. Tak dlouho ještě nikdy nestálo. Fungovalo i po povodních v roce 2002. Při generální stávce v roce 1989 se zastavilo na hodinu.
Co v Praze jedeStav v 17:00
|
První metro mělo vyjet s cestujícími ve 4:34 ze stanice Háje na trase C. Nevyjelo. Představitelé města se přesto ještě hodiny nevzdávali naděje, že by mohlo jezdit alespoň v omezeném rozsahu.
Stanice metra zůstaly od rána potemnělé, u vchodu hlídkovaly dvojice strážníků. Měly za úkol informovat příchozí, že metro nejezdí. Nikde totiž nevisely žádné letáky, které by o stávce dávaly vědět. Ne každý přitom o protestu odborářů věděl. Jen na první spoj metra na stanici Černý Most dorazilo po ránu zhruba deset lidí.
"Abychom mohli nechat metro jezdit, potřebujeme minimálně 30 až 40 procent řidičů metra, jinak by provoz byl tak řídký, že by zabezpečení bylo nedostatečné a znamenalo by to komplikace na nástupištích," vysvětlil primátor Svoboda, proč metro nemůže jezdit aspoň s dvacetiminutovými intervaly.
Také na jindy živém vlakovém nádraží a terminálu MHD Smíchovské nádraží bylo kolem půl šesté ráno takřka liduprázdno. Stály tu všehovšudy tři městské autobusy a před vlakovou stanicí se připravovaly dva mikrobusy jako náhrada příměstských vlaků.
Přesto se ukázalo, že se lidé s masivním výpadkem dopravy vyrovnali bez větších problémů. Autobusy z blízkého okolí metropole jezdily, a nakonec pobíraly i prořídlé městské linky. Mnoho obyvatel metropole si totiž vzalo dovolenou a do pražských škol dorazila kvůli stávce méně než polovina dětí. Zato cyklistů projelo po pražských cyklostezkách už do 8:00 tolik jako jindy za celý den.
Také mezi stávkujícími panovala ráno uvolněná atmosféra. V tramvajové vozovně Motol se do protestu zapojili prakticky všichni, s tramvají vyjelo do města jen pár jednotlivců. "V depu postává třicet až čtyřicet řidičů, mají bílá trička a placky s nápisem stávka. Říkají, že jsou ochotni vstoupit do neomezeně dlouhé stávky," hlásil reportér iDNES.cz. Tramvajáci prý dostali pokyn, aby se s nikým nebavili.
Ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák si ale postěžoval, že odboráři porušili dohody uzavřené s vedením. "Řidiči, kteří nastupovali do služby, museli procházet uličkou hanby, kde na ně bylo pískáno, křičeno, byli foceni a natáčeni na kamery a mobily," uvedl Dvořák. Ve smlouvě bylo, že se nic podobného dít nebude.
Ve vozovně Vokovice stávkující dokonce bránili vyjet tramvaji s nestávkujícím řidičem, informovala ČTK. Objevily se prý také výhrůžné SMS zprávy odeslané těm, kteří nechtěli stávkovat. To však odmítl šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Podle něho odboráři nikomu v jízdě nebránili.
Stávka dopravních odborářů začala o půlnoci, v celém Česku se zastavily vlaky a omezil se provoz MHD. Ve stanici metra Dejvická v noci zhruba tři sta lidí poklidně protestovalo proti stávce. Svolali se přes internetové sociální sítě a pod dohledem policie uspořádali asi hodinový happening (více čtěte zde).
Stávka potrvá do čtvrteční půlnoci. Odboráři chtějí přimět vládu, aby upravila důchodovou či daňovou reformu. Premiér Petr Nečas i další členové vlády ale trvají na tom, že neustoupí. Protesty nepodporuje ani prezident Václav Klaus.