V porovnání se zbytkem Evropy hodnotí Češi své postavení jako horší a to hned v několika různých oblastech. „Důvodem špatného postavení, který zmiňuje nejvíce dotazovaných, je horší kvalita potravin proti například německému či rakouskému trhu. Více než polovina spotřebitelů také soudí, že český trh je pro nadnárodní firmy druhořadý,“ píše se ve zprávě z výzkumu, který vznikl při příležitosti Mezinárodního dne spotřebitelů.
Polovina respondentů pak uvedla, že horší postavení českého spotřebitele může být dáno také nízkou znalostí spotřebitelských práv. Mezi nejvíce kritické přitom patří spotřebitelé ve věkové kategorii 45–59 let a také lidé žijící v Praze.
Z výzkumu dále vyplývá, že Češi se často při nákupu řídí více podle ceny než podle kvality. „Lidé se cítí pod tlakem – nemají se jak bránit velkým korporacím a domnívají se, že je český spotřebitel pro výrobce a dovozce nevýznamný. Zároveň však poukazují na to, že si spotřebitel nechá všechno líbit a nezná svá práva,“ shrnuje agentura.
Čechy trápí dvojí kvalita potravin
V Česku se opakovaně objevilo několik kauz, které na problém odlišné kvality zboží a služeb upozornily. V minulých týdnech to byla například diskuze na téma dvojí kvality potravin (více v článku zde) a s tím související horší postavení českého spotřebitele. „Není proto divu, že podle výsledků agentury STEM/MARK je tato kauza vnímaná jako nejdůležitější a 9 z 10 spotřebitelů ji považuje za závažnou,“ uvádí zpráva.
Proti odlišné kvalitě potravin v různých státech EU se před nedávnem ohradili i premiéři čtyř zemí visegrádské skupiny. Na setkání ve Varšavě vyzvali Evropskou komisi, aby problému věnovala větší pozornost (více čtěte zde).
To, že je nižší kvalita často spojená s tendencí spotřebitelů na potravinách šetřit, okomentovala i vedoucí Ústavu analýzy potravin a výživy VŠCHT Jana Hajšlová, která ve středu odpovídala v online rozhovoru iDNES.cz. V případě potravin podle ní firmy dodržují to nejdůležitější, tedy zdravotní nezávadnost, a samotná kvalita je dána především cenou (více zde).
Vadí i dieselgate a ceny v drogeriích
Sedmdesát procent spotřebitelů považuje za závažnou také aféru dieselgate, která se týká automobilového koncernu Volkswagen. Polovina dotázaných deklarovala případnou ochotu připojit se k hromadné žalobě, v případě, že by jejich automobil patřil mezi ty s upraveným softwarem. A téměř stejný počet lidí říká, že by požadovali stejné odškodnění jako v USA.
Třetí místo patří kauze dvojí kvality a ceny výrobků drogerie dm v porovnání českého a německého trhu.
Výzkum realizovala agentura STEM/MARK na reprezentativním vzorku populace ve věku 18–65 let o velikosti 803 respondentů. Šetření proběhlo v březnu 2017.