Z řepky, jejíž žluté lány dominují v České republice, se vyrábí látka, která se přimíchává do nafty. Firma Preol, která je největším zpracovatelem řepkového semene, je součástí koncernu Agrofert. Svou bývalou firmu převedl předseda hnutí ANO do dvou svěřenských fondů, aby vyhověl zákonu o střetu zájmů.
„Chceme napomoci ukončení devastace české krajiny, české půdy, českého venkova,“ řekl poslanec Radek Holomčík. K devastaci podle něj přispívá energetických plodin, které tvoří základ biopaliv takzvané první generace, jako jsou řepka či kukuřice. „S pěstováním těch plodin je řada spojena řada praktik, které nejsou šetrné k životnímu prostředí,“ uvedl Holomčík. Zmínil nadužívání chemie nebo nedodržování osevních postupů, které často vedou k erozi půdy.
„Absurdní nám přijde to, že celý systém podpory obnovitelných zdrojů v dopravě je u nás postaven jednak na pálení potravin a druhak na palmovém oleji, který je získáván za cenu totální devastace plic naší planety, deštných pralesů,” upozorňuje Holomčík.
Celý současný systém povinného přimíchávání biopalive je podle Pirátů v současné podobě neudržitelný, protože povinné přimíchávání a škody, které způsobují biopaliva první generace jak na lokální, tak globální úrovni, nejsou kompenzovatelné.
Jako vhodné alternativní způsoby řešení Piráti vidí zejména podporu rozvoje technologií pro výrobu pokročilých biopaliv z odpadů a druhotných surovin.
Návrh se netýká povinnosti dodavatelů pohonných hmot zajistit do roku 2020 snížení emisí v dopravě o šest procent. Návrh jim uvolňuje ruce ve způsobu, jakým ekologičtější dopravy dosáhnou.
„Doprava je jedním z hlavních zdrojů znečištění ovzduší, v současnosti to zažíváme v Ostravě, Děčíně či Zlíně, ale i v mnoha dalších městech. Chceme otevřít cestu k dalším typům čisté dopravy - pokročilým biopalivům, elektromobilitě, vodíku, i zemnímu plynu,” uvedla šéfka výboru pro životní prostředí Sněmovny Dana Balcarová.