

Matematická úloha 5.1 má nejasně formulované zadání. Protože paní Šťastná „už rozdělila“ a otázka se ptá na „nachystané“ krabičky, mohla být odpověď 16 krabiček. „Nachystat“ celkem ale mohla 20 krabiček ze všeho napečeného cukroví. Ředitel Cermatu Miroslav Krejčí už reagoval, že za správné řešení budou uznány obě tyto odpovědi.
Autor: Cermat
Zájemci o víceletá gymnázia u této otázky měli vybrat správnou možnost C. Jak ale podotýká češtinář Jarmil Vepřek, jde o „blbou úlohu“. I možnosti A a D totiž mohou doplnit do e-mailu podstatné informace.
Autor: Cermat
První úloha testu pro deváťáky je asi nejvíce skloňovaným příkladem z celé jednotné přijímací zkoušky. Děti se s ní trápily. Ředitel Cermatu Miroslav Krejčí pro Lidové noviny uvedl, že správnou odpověď, tedy 45 hodin, znalo jen kolem 20 procent uchazečů.
Autor: Cermat
V testu pro žáky osmých tříd na větné členy objevil češtinář Jarmil Vepřek další sporné zadání u podúlohy 13. 2. „Jako podmět zpodstatnělé přídavné jméno - příchozí, to by ještě šlo. Jako přísudek/predikát však do zadání zvolil strukturu „neodvážili se (zeptat)“. A to je ten průšvih,“ komentoval. Sloveso „neodvážit se“ na sebe váže další sloveso, takový větný člen se označuje jako složený přísudek. A o tom se sedmáci neučí, takže na úloze mohli ztratit čas. Vepřek doufá, že Cermat uzná jak řešení „příchozí - se neodvážili“ (které není zcela správné), tak „příchozí - se nedovážili zeptat“. U věty 13.1 je správná odpověď: „postavy (a) hříčky - charakterizují“.
Autor: Cermat
Ve výchozím souvětí je jednoznačná informace pouze ta, že jeho pisatel byl na obědě s Pepou, který má (minimálně) dvě děti. Pepa má zároveň v úmyslu strávit léto v Itálii. Kolik lidí bude léto trávit v Itálii, nevíme. Řešení A i B můžeme vyloučit. Klíčem k řešení C a D je tvar sloves. „Odletí“ lze použít jak pro jednoho, tak pro více účastníků letu. Správnou odpovědí je tedy C. Nicméně ani po úpravě nevíme, jestli bude Pepa v Itálii opravdu sám. Jeho děti jej mohou přijet navštívit. Nebo se o nich zapomněl zmínit.
Autor: Cermat
Úlohy za více bodů bývají náročnější, děti nad nimi také delší dobu přemýšlejí. U úlohy 8.1 je správným řešením počet 2, u té navazující pak dvacátý obrazec. Jestli se zhruba pro desetinu deváťáků, kteří se z řádných termínů omluvili, objeví úloha na číselné řady i v náhradním termínu 29. a 30. dubna, se teprve uvidí.
Autor: Cermat
Matematické úlohy byly i letos hodně o pozornosti při čtení zadání. Kdo už se u závěrečné úlohy nesoustředil, mohl ztratit zbytečně čas. A to když přehlédl, že se v otázce 16.1 ptají na procenta a údaj o celkové ceně pobytu je nadbytečný. Správné řešení pro 16.1 je D (30 %), pro 16.2 C (25 %) a pro 16.3 B (20 %).
Autor: Cermat
Šestnáctá úloha děti dříve strašila, bývala jednou z nejtěžších. Letos ji Cermat nahradil složenou úlohou na procenta a úroky. Ani ty nebývají u uchazečů oblíbené. Zejména příklad s paní Dlouhou některým působil problémy, protože se musel počítat na několik kroků. Děti si na to, zda jejich výkon stačil na přijetí na střední školu, počkají do 15. května. Řešení těchto příkladů je pro 16.1 A (22 700 Kč), pro 16.2 C (21 250 Kč) a pro 16.3. E (19 800 Kč).
Autor: Cermat
O novou libereckou průmyslovku je zájem, ale děti mají dobrou šanci se dostat. Vznikla loni sloučením střední průmyslové školy strojní a elektrotechnické s textilní průmyslovkou, dostala více než 800 přihlášek, přijme 300 studentů. (12. 4. 2024)
Autor: ČTK