Mánesova postava znamení Vodnáře/Vodnářky (Muzeum hlavního města Prahy) a zcela...

Mánesova postava znamení Vodnáře/Vodnářky (Muzeum hlavního města Prahy) a zcela pozměněná postava Vodnáře na „kopii“ z roku 2018. | foto: Martin Frouz / Magistrát Hlavního města Praha (MHMP)

Zfušované kalendárium na orloji dráždí už měsíce, Pospíšil mluví o nové replice

  • 157
Pražský magistrát navzdory slibům ani po devíti měsících neví, co přesně bude dělat se zfušovaným kalendáriem na Staroměstském orloji. „Rada o tom ještě nejednala,“ řekl v pátek iDNES.cz náměstek pražského primátora Jiří Pospíšil, který má památkovou péči na starosti. Při tvorbě kopie kalendária pochybily podle Památkové inspekce všechny strany – autor Stanislav Jirčík, město i památkáři.

V polovině loňského července tehdejší náměstek primátora Adam Scheinherr tvrdil, že se chystá jak technická, tak umělecká analýza původního kalendária a příprava zadání nového díla na opravy kalendária.

„V současnosti probíhá příprava zadání nového díla. Na nové dílo počítáme s tím, že by byli osloveni uznávaní restaurátoři díla Josefa Mánesa,“ uvedl tehdy Scheinherr.

Z dívky je šedivá stařena, postavy na orloji vypadají po rekonstrukci jinak

Pak ale byly loni v září komunální volby. Nové vedení Prahy se rodilo téměř pět měsíců, vůbec nejdéle v historii České republiky. Až letos v polovině února podepsali Spolu, Piráti a STAN před zraky novinářů koaliční smlouvu. Oblast památkové péče po Scheinherrovi převzal europoslanec, šéf pražské TOP 09 a náměstek primátora Jiří Pospíšil.

„Původní dílo je poškozené, není ho možné restaurovat ani vystavit. Pravděpodobně se bude dělat replika,“ uvedl v pátek pro iDNES.cz Pospíšil s tím, že ještě na dané téma bude nutná debata.

Původní dílo je poškozené

„Rada o tom ještě nejednala. Musí se vytvořit nová replika, protože současné dílo je tak poškozené, že ho není možné vystavit v daných povětrnostních podmínkách. Věc v současné době řeší odborníci, nikoliv politici. Odborníci nyní řeší, jak k dílu odborně přistoupit, aby replika byla co nejvěrohodnější,“ dodal pro iDNES.cz Pospíšil. Termín, kdy by se mělo na radě o věci jednat ale neupřesnil.

„Tématem se zabýváme neustále a řešíme jej. Jedná se však o významné dílo, proto řešení zabírá určitý čas. Řešením se zabývá přímo úřad. V současné době se zabýváme otázkou obnovy kalendářní desky v takové podobě, aby byla co nejvíce podobná originálu od Josefa Mánesa. Na té stávající se bohužel vyskytly vady v podobě prasklin na malbě, zvláště ve zlacených částech,“ řekl v pátek iDNES.cz mluvčí magistrátu Vít Hofman.

„Nové vyhotovení kopie kalendářní desky budeme řešit ve spolupráci s akademickou půdou. Zatím ale nemohu říci termín, kdy přesně k realizaci dojde. Celý proces obnovy musí odsouhlasit rada hlavního města,“ doplnil mluvčí.

Na nepovedenou kopii Mánesova kalendária, kterou v roce 2018 udělal akademický malíř a ilustrátor Stanislav Jirčík, upozornil až po čtyřech letech na konci loňského května Klub Za starou Prahu. „Z úplného selhání magistrátního odboru památkové péče, které zaplatí daňoví poplatníci, by však měly být vyvozeny náležité následky,“ sdělil v minulosti pro iDNES.cz místopředseda Klubu Rostislav Švácha.

Zfušované kalendárium na orloji Praha předělá. Hledá experty na Mánesa

Podle něj jsou u mnoha postav pozměněné obličejové rysy, některé ženské postavy měl restaurátor dokonce vyměnit za mužské. Podle dalších odborníků se dílo nepodařilo, někteří ho dokonce považují za autorův vtip. Jako příklad nepovedené rekonstrukce uvedl Patka například ženu s „oškubanými“ vlasy, která má symbolizovat znamení Panny.

Jirčík změnil tváře, vlasy a někdy i pohlaví

Od originálu se odchyluje také původně mladá dívka v modrých šatech s červenou stuhou. Na kopii je totiž starší žena s šedivými vlasy, které výrazná stuha schází. Na medailonu měsíce ledna zase tehdy Mánes schoval syna Jana Evangelisty Purkyně s kudrnatými vlasy Karla, kterého však Jirčík nahradil usmívající se dámou s uhlazeným účesem.

Další do očí bijící příklad představuje postava Vodnáře. Původně úsměvná vodnářka, jak ji Mánes zamýšlel, se v roce 2018 změnila na muže s krátkými vlasy. Patka nakonec zmiňuje i psa na medailonu prosince, který by dokonce měl být psem samotného autora kopie.

Tehdy autor kopie Stanislav Jirčík pro Lidovky.cz řekl, že zachoval koncepci, smysl a charakter originální předlohy. Jirčík dále tvrdil, že se řídil zadáním ve smlouvě o dílo. V ní se údajně píše, že měl vytvořit tzv. technologickou kopii.

Kalendárium či měsíčník vytvořil Josef Mánes v roce 1866 pro tehdy obnovený Staroměstský orloj. Od roku 1882 na orloji visí kopie díla, originál byl umístěn do muzea, aby netrpěl vlivem počasí.

Kompletní rekonstrukcí prošel Staroměstský orloj v roce 2018. Celá oprava věže stála zhruba 61 milionů korun bez DPH, z čehož orloje se týkalo přibližně deset milionů korun bez DPH, uvedl již dříve mluvčí magistrátu Vít Hofman. Novou kopii kalendária orloje převzalo ještě předchozí vedení Prahy.

Pochybili všichni, řeklo ministerstvo

Při tvorbě kopie kalendária pražského Staroměstského orloje pochybily podle Památkové inspekce všechny strany – autor, město i památkáři. Stanovisko inspekce, která je kontrolním orgánem ministerstva kultury, zveřejnil úřad loni v létě.

Inspekce tehdy uvedla, že autor nové kopie kalendária se odchýlil od originálu a město a památkáři jeho práci dost nekontrolovali. Za chyby ale podle inspekce nehrozí nikomu postih. Nová podoba kalendária si vysloužila kritiku, někteří ji odsoudili jako nevěrohodnou. Vedení Prahy chce nechat vytvořit jinou kopii.

Podoba nové kopie kalendária je ale podle inspekce „souběhem nedůsledného jednání všech zainteresovaných stran“. Experti Národního památkového ústavu (NPÚ) podle inspekce zpočátku vůbec nechodili kontrolovat práce na kopii kalendária a členové restaurátorského oddělení ústavu se neúčastnili žádného kontrolního dne s Jirčíkem.

S orlojem pochybili všichni, řeklo ministerstvo. Praha po měsíci neví, jak dál

„Prvně novou kopii mohli spatřit až v zaslané fotografii všem účastným akce obnovy v e-mailu ze dne 21. září 2018, což byl mimo jiné den, kdy se konal poslední kontrolní den. Sedm dní nato byla radnice 28. září 2018 slavnostně odhalena. Připomínkovat kopii proto ani nebylo v daném čase možné,“ sdělila inspekce.

Pražský magistrát pak podle stanoviska inspekce nemá žádné zápisy z kontrolních dnů při tvorbě kopie a má jen tři fotografie z jedné návštěvy Jirčíkova ateliéru. Podle inspekce je také s podivem, že si město jako vlastník památky zadalo ve smlouvě o dílo výslovně tvorbu technologické, a ne věrné kopie. Nikoho ale podle stanoviska inspekce nelze pokutovat, protože nešlo o restaurování originálu a také již byla věc promlčena.

Jirčík se hájil tím, že měl udělat tzv. technologickou kopii, kdy není úkolem vytvořit věrnou kopii původního díla. „I tak má Památková inspekce za to, že některé až okaté změny detailů provedené Mgr. Jirčíkem, u nichž nejsou důvody změn z hlediska zájmů státní památkové péče srozumitelné a věcně odůvodněné, do technologické kopie malby nepatří,“ píše se ve stanovisku inspekce.

Jirčík v minulosti uváděl, že se inspiroval přípravnými kresbami Mánesa. „Jedině ty zobrazují autentický rukopis. Na malbě autentický rukopis někde je, ale někde byl třeba stržený a druhotnými zásahy pozměněn,“ řekl. Podle ministerských odborníků Jirčík detailně studoval i Mánesův originál uložený v muzeu. „I proto je obtížné pochopit, proč se obdobného stylu práce nedržel i u detailů obličejů a oblečení,“ napsala Památková inspekce.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video