Rekonstruovaná tramvaj T3, která nyní nese označení T3R.P.

Rekonstruovaná tramvaj T3, která nyní nese označení T3R.P. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Pražský Dopravní podnik se chystá rozprodat stovky starých tramvají

  • 331
Dopravní podnik se rozhodl rozprodávat starší pražské tramvaje. V první vlně se podnik zbaví několika stovek starých tramvají typu T3 a jejich modernizovaných verzí. Důvodem výprodeje je problém s místy ve vozovnách. Pod střechu by se dopravci nevešly nové tramvaje ForCity. Kupce podnik již má.

V ulicích Prahy nyní jezdí dvacet šest nových tramvají ForCity. Další desítky jich mají dorazit v příštím roce a Dopravní podnik pro ně potřebuje ve vozovnách místa. "Jde o prodej tramvají T3 a jedny z jejich prvních modernizovaných verzí," upřesnila mluvčí Dopravního podniku Ilona Vysoudilová.

Nejprve chce dopravce prodat tři sta tramvají, pak dalších dvě stě deset. Podle Milana Slunečka, vedoucího jednotky Správa vozidel, zájemce o tramvaje již podnik má. "Prodej by měl začít v polovině července a do roku 2018 bychom měli prodat tři sta tramvají. První dodávka bude třicet pět vozů," řekl Slunečko.

Staré tramvaje musí ve vozovnách vyklidit místo pro nové tramvaje Škoda 15T ForCity.

Podnik již dříve prodával tramvaje, bylo to však jen malé množství. Například dvacet vozů typu T3 jezdí v Pchjongjangu v Severní Koreji. Nyní má dopravce zájemců hned několik.

"Zájem je ze zemí bývalého východního bloku a z některých měst Ruska," řekl generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák. Za kolik se budou tramvaje prodávat, zatím nechce upřesnit.

 V minulosti se však staré tramvaje prodávaly za sto až sto padesát tisíc korun. Kdyby se prvních tři sta tramvají prodalo za takovou cenu, podnik by na prodeji vydělal asi čtyřicet milionů. Za takovou částku přitom nepořídí ani jednu novou tramvaj 15T, která stojí zhruba šedesát milionů korun.

"Vyděláme tak o něco málo víc, než kdybychom tramvaje prodávali do šrotu," přiznal nízkou cenu Dvořák.

Poptávka po starých vozech je malá

Kolik přesně dopravce vydělá na prodeji, záleží na jednáních. "Po takhle starých tramvajích je poptávka extrémně malá. Tramvají vyrobených v šedesátých a sedmdesátých letech je na trhu relativně hodně. Dostupnost nových tramvají, třeba ne tak drahých a technicky komplikovaných jako 15T, je obrovská," uvedl Dvořák.

Mezi lety 2018 a 2020 chce pak podnik prodat dalších dvě stě deset vozů starých tramvají. V tu dobu by už v Praze mělo být všech 250 nových tramvají ForCity, dopravce proto nebude potřebovat tolik starších vozů.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video