Cestující jezdí po Praze vlakem čím dál častěji. (Ilustrační snímek)

Cestující jezdí po Praze vlakem čím dál častěji. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Stále více Pražanů jezdí po metropoli vlakem. Je to rychlejší

  • 123
Pražané začali víc využívat k cestě po hlavním městě vlaky. Zjistili, že mezi některými místy je cesta po železnici rychlejší než tramvají či autobusem. Letos se jejich počet možná ještě o něco zvýší, Praha totiž chystá pravděpodobně od září rušení některých spojů pražské MHD.

Začít se zajímat, kde je nejbližší vlakové nádraží a jaké linky tudy jezdí, bude zanedlouho víc než užitečné. Radní plánují škrty v pražské veřejné dopravě, omezit se mají i autobusové spoje jezdící souběžně se železnicí. A právě cestující z autobusů to na některých místech přinutí přestoupit na vlak.

Kde se vyplatí jet vlakem

* Linka S1
Masarykovo nádraží - Klánovice
MHD: 36 minut
vlakem: 19 minut

* Linka S5
Ruzyně - Masarykovo nádraží
MHD: 41 minut
vlakem: 25 minut

* Linka S2
Masarykovo nádraží - Horní Počernice
MHD: 30 minut
vlakem: 16 minut

* Linka S6
Řeporyje - Smíchov
MHD: 26 minut
vlakem: 13 minut

* Linka S3
Kbely - hlavní nádraží
MHD: 22 minut
vlakem: 20 minut

* Linka S7
Radotín - hlavní nádraží
MHD: 27 minut
vlakem: 17 minut

* Linka S4
Sedlec - Masarykovo nádraží
MHD: 36 minut
vlakem: 13 minut

Někteří lidé přitom už takhle cestují. Nové statistiky dokazují, že od roku 2006 roste počet cestujících, kteří využívají vlaky jezdící v systému pražské integrované dopravy.

Loni převezly během běžného pracovního dne v průměru přes 96 tisíc lidí. V roce 2010 se denní průměr pohyboval kolem 88 tisíc lidí. "Je to výrazné zvýšení, které odpovídá celorepublikovému trendu," vyhodnocuje čísla Radek Joklík z Českých drah.

Důvody jsou podle něj dva: jednak lidé víc zvažují, čím pojedou vzhledem k rostoucím cenám benzinu, a zásluhu prý má i modernější vozový park. "V okolí Prahy se kvalita vozů vylepšila. Jezdí tu CityElefanty s klimatizací a lidé tak cestují pohodlněji," míní Joklík.

Příliv lidí na železnici v Praze patrně ovlivnily i reorganizace linek veřejné dopravy. Přestože letošní velké změny jsou zacílené na souběžné spoje, někde se již s omezováním autobusů jedoucích podél kolejí začalo.

"Jedna z posledních změn byla v oblasti Újezda nad Lesy a Klánovic," zmiňuje mluvčí organizátora dopravy společnosti Ropid Filip Drápal. Právě v této oblasti se loni v prosinci měnily linky tak, aby navedly cestující na vlak.

Internet nabídne lepší vyhledávaní spojů

Železniční spojení z Klánovic přitom patří mezi ty výhodnější. A to z hlediska času - linkou S1 z Klánovic se cestující dostanou na Masarykovo nádraží za devatenáct minut, jízda MHD trvá tři čtvrtě hodiny.

A takových míst, odkud se vyplatí jet vlakem, je v okrajových částech metropole více. Například obyvatelé sídliště Řepy se v létě 2010 přesvědčili, že vlakem dorazí na Smíchov stejně rychle jako třeba tramvají. Tehdy totiž neměli na vybranou, museli jet vlakem, protože se opravovala tramvajová trať v Plzeňské ulici.

Od té doby si ale někteří na vlak zvykli. "Vyhovuje mi jet vlakem, ale ocenil bych lepší vyhledávání spojení na internetu," říká Marek Šeda ze sídliště Řepy. Nový vyhledávač se připravuje, fungovat má začít na podzim. Objevit by se měl na stránkách společnosti Ropid.

"Počítáme s nadstavbou našich webových stránek. Jednak tam chceme dát informace o jednotlivých linkách, a také užitečného pomocníka při vyhledávání spojení, který bude více zohledňovat železniční spoje. Bude tu i srovnání jízdních dob," popisuje plány mluvčí Ropidu.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video